• Buradasın

    Vergileme ilkeleri kaça ayrılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Vergileme ilkeleri, farklı sınıflandırmalara göre çeşitli şekillerde ayrılabilir:
    • Mali ilkeler:
      • açıklık ilkesi 1;
      • genellik ilkesi 12;
      • uygunluk ilkesi 1;
      • etkinlikte (düşük maliyet, yeterli gelir, esneklik) ilkesi 1.
    • İktisadi ilkeler:
      • tarafsızlık ilkesi 15;
      • iktisadilik (ekonomik etkinlik) ilkesi 15.
    • Sosyal ilkeler:
      • adalet ilkesi 15;
      • genellik ilkesi 5;
      • eşitlik ilkesi 5;
      • ödeme gücü (iktidar) ilkesi 5;
      • fayda (istifade) ilkesi 5.
    • İdari ilkeler:
      • belirlilik ilkesi 25;
      • tasarruf ilkesi 5;
      • kolaylık ilkesi 5;
      • açıklık ilkesi 5;
      • kanunilik ilkesi 5;
      • istikrarlılık ilkesi 5;
      • vergi tedbirlerinin tutarlılığı ve sistematik bütünlüğü ilkesi 5;
      • vergi tedbirlerinin uygulanabilirliği ilkesi 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Türk vergi sistemi 1 ünite nedir?

    Türk Vergi Sistemi 1. ünite, genellikle "Türk Vergi Sistemine Genel Bakış, Gelir Vergisi: Tarihçe, Gelir Kavramı, Mükellefiyet, Ticari Kazançlar (Bilanço Esası)" konusunu kapsar. Bu ünitede ele alınan bazı konular: Türk vergi sisteminin tarihsel gelişimi. Gelir kavramı. Gelir vergisinde mükellefiyet. Ticari kazanç ve bilanço esası.

    Vergi mükellefi ile vergi sorumlusu arasındaki fark nedir?

    Vergi mükellefi ile vergi sorumlusu arasındaki temel fark, vergiyi doğuran olayın gerçekleşme yeridir. Vergi mükellefi, vergi kanunlarına göre kendisine vergi borcu terettüp eden gerçek veya tüzel kişidir. Vergi sorumlusu ise, verginin ödenmesi bakımından alacaklı vergi dairesine karşı muhatap olan kişidir. Vergi sorumlusu, mükellef adına kesilen vergiyi kendi mal varlığından ödeyebileceği gibi, vergileme ile ilgili işlemlerden de sorumlu olabilir.

    Vergi Usul Kanunu nedir?

    Vergi Usul Kanunu (VUK), Türkiye'deki vergi sisteminin işleyişini düzenleyen temel bir yasadır. VUK'un kapsadığı bazı konular: verginin tarhı, tahakkuku, tahsili ve tebliği; defter tutma yükümlülükleri; belge düzeni; vergi cezaları; vergi inceleme ve denetimi. VUK, vergi işlemlerinin standart bir çerçevede yürütülmesini sağlayarak şeffaflık ve öngörülebilirlik sunar. VUK'un bazı temel ilkeleri: kanunilik; genellik ve eşitlik; mali güç; vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı; hukuk devleti. VUK, sadece büyük ölçekli işletmeleri değil, bireysel girişimcileri, çiftçileri ve serbest çalışanları da kapsar.

    Artan oranlı vergi sistemi nedir?

    Artan oranlı vergi sistemi, vergi matrahı arttıkça matraha uygulanan vergi oranının da arttığı bir vergi tarifesi türüdür. Bu sistemde, yüksek gelire sahip kişiler daha yüksek oranlara tabi olurken, geliri daha düşük olan kişiler daha düşük oranlara tabi olarak vergilendirilir. Artan oranlı vergi sistemi, ödeme gücüne uygun vergilendirme, vergi adaleti ve sosyal adalet gibi ahlaki, sosyal ve hukuki bir kavram olarak kabul edilir. Türkiye'de gelir vergisi, artan oranlı vergi sistemine göre hesaplanır.

    Aşar vergisinin kaldırılması hangi ilke ile ilgilidir?

    Aşar vergisinin kaldırılması, Atatürk'ün halkçılık ilkesi ile ilgilidir.

    Vergi kanunları nelerdir?

    Türkiye'de başlıca vergi kanunları şunlardır: 1. 213 sayılı Vergi Usul Kanunu. 2. 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu. 3. 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu. 4. 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu. 5. 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu. 6. 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun. 7. 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu. 8. 492 sayılı Harçlar Kanunu. 9. 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu. 10. 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu. Ayrıca, 7194 sayılı Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ve diğer bazı özel vergi kanunları da bulunmaktadır.

    Vergi kanunlarının hiyerarşisi nedir?

    Vergi kanunlarının hiyerarşisi şu şekildedir: 1. Anayasa ve Uluslararası Anlaşmalar: En üstte yer alır. 2. Kanunlar: Anayasa'ya uygun olarak düzenlenir. 3. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri: Anayasa veya kanuna aykırı olamaz. 4. Yönetmelikler: Kanun ve kararnamelere aykırı olamaz. 5. Genel Tebliğler: Kanunları uygulamak amacıyla düzenlenir. 6. İç Genelgeler ve Sirkülerler: İdarenin kendi iç düzenlemelerini içerir, bağlayıcı değildir. Bu hiyerarşide, alt basamaktaki normlar üst basamaktaki normlara aykırı olamaz.