• Buradasın

    Özel eğitimde destek eğitimi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitimde destek eğitimi, bireylerin yaş sınırı olmaksızın yaşamlarını bağımsız sürdürebilmeleri, gelişim alanlarında ve akademik becerilerde desteklenmeleri amacıyla verilen eğitim hizmetidir 13.
    Bu eğitim, şu şekillerde olabilir:
    • Bireysel eğitim: Uygun eğitimci tarafından çocuğa bire bir eğitim verilmesi 2.
    • Grup eğitimi: Çocuğun düzeyine ve yaşına uygun çocuklarla haftada bir grup dersi 2.
    Destek eğitim programlarının amaçları arasında, ihtiyaç duyan bireylerin rehabilitasyonu ve hem ailelere hem de bireylere hizmet sunulması yer alır 3.

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği nedir?

    Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim haklarından yararlanmalarını sağlamak amacıyla Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda hazırlanmış usul ve esasları düzenler. Yönetmeliğin bazı maddeleri: Amaç. Kapsam. Temel ilkeler. Evde eğitim hizmetleri. Personel sorumluluğu.

    Düzenli ve özel eğitim nedir?

    Düzenli eğitim ve özel eğitim kavramları farklı bağlamlarda kullanılır: 1. Düzenli Eğitim: Standart öğretim programları ve yöntemleri ile tüm öğrencilerin genel gelişimine yönelik eğitim sürecidir. 2. Özel Eğitim: Bireysel farklılıkları olan öğrenciler için özelleştirilmiş eğitim programlarını kapsar. Özel eğitimin temel bileşenleri arasında bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP), kaynaştırma eğitimi, rehabilitasyon programları ve destekleyici öğretim hizmetleri yer alır.

    Destek eğitim kaç saat verilir özel eğitim?

    Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere destek eğitim odasında verilecek haftalık ders saati, haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde planlanır. Destek eğitim odasında eğitim alacak öğrenci sayısına göre okullarda birden fazla destek eğitim odası açılabilir. Ayrıca, rehber öğretmen/psikolojik danışman ve psikoloğa üçüncü fıkradaki şartlara uygun olmak kaydıyla haftada yirmi saati geçmemek üzere destek eğitimi görevi verilebilir. Özel eğitim sertifikası sahibi kişilerin çalışabileceği kurum ve pozisyonlara, çalışma saatlerine ve diğer detaylara ilişkin en doğru bilgiyi almak için MEB'in ilgili yönetmeliklerine ve güncel mevzuatına başvurulması önerilir.

    Kaç çeşit özel eğitim ihtiyacı vardır?

    Özel eğitim ihtiyacı çeşitli alanlarda ortaya çıkabilir ve farklı türleri vardır. İşte bazıları: 1. Zihinsel Yetersizlik: Hafif, orta veya ağır seviyede zihinsel yetersizliği olan bireyler. 2. Öğrenme Güçlüğü: Disleksi, diskalkuli, disgrafi gibi okuma, yazma ve matematikle ilgili zorluk yaşayanlar. 3. Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar: Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB), otizm spektrum bozukluğu. 4. Fiziksel Engel: Omurilik felci, kas distrofisi gibi nedenlerle hareket kısıtlılığı yaşayanlar. 5. İşitme ve Görme Engeli: İşitme veya görme kaybı olan bireyler. 6. Dil ve Konuşma Bozukluğu: Kekemelik, artikülasyon sorunları gibi konuşma güçlüğü çekenler. 7. Üstün Yetenek: Akademik, sanatsal veya liderlik alanında yaşıtlarından ileri düzeyde gelişmiş bireyler. Bu ihtiyaçlar, bireyselleştirilmiş eğitim planları (BEP) ile karşılanır.

    Özel eğitim yöntemleri nelerdir?

    Özel eğitimde kullanılan bazı yöntemler: Uygulamalı Davranış Analizi (ABA). Resim Değişimine Dayalı İletişim Sistemi (PECS). Sosyal Hikayeler. ETEÇOM (Etkileşimli ve Teknolojik Çocuk Öğrenme Modeli). OÇİDEP (Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı). Floortime (Yerde Oyun Zamanı). Eş Zamanlı İpucuyla Öğretim. Doğal Öğretim Uygulamaları. Zihin Kuramı Sosyal Beceriler Oyunları. İleri Zincirleme Yöntemi. Ayrıca, olay tabanlı öğrenme, problem tabanlı öğrenme, proje tabanlı öğrenme ve işbirliğine dayalı öğretim gibi genel öğretim yöntemleri de özel eğitimde kullanılmaktadır. Özel eğitim yöntemleri, bireyin ihtiyaçlarına göre belirlenir ve uzman personel tarafından uygulanır.

    Özel eğitim dersinde neler işlenir?

    Özel eğitim dersinde işlenen konular şunlardır: 1. Yapılandırılmış Öğrenme Ortamları: Tahmin edilebilir rutinler ve net beklentiler oluşturmak. 2. Görsel Destekler: Anlayışı ve iletişimi geliştirmek için görsel programlar, ipuçları ve iletişim panoları kullanmak. 3. Sosyal Beceri Eğitimi: Rol yapma ve sosyal hikayeler yoluyla sosyal etkileşim becerilerinin öğretilmesi. 4. Davranışsal Müdahaleler: Zorluklarla başa çıkmak için olumlu pekiştirme ve davranış değiştirme tekniklerinin uygulanması. 5. Duyusal Bütünleme: Öğrencilerin duyusal hassasiyetleri yönetmelerine yardımcı olacak duyu dostu alanlar ve aktiviteler sağlamak. 6. Akademik Beceriler ve Dil Gelişimi: Farklılaştırılmış öğretim ve dil açısından zengin etkinlikler ile eğitim materyallerinin uyarlanması. 7. Duygusal Gelişim ve Düzenleme: Duygu tanımlama, başa çıkma stratejileri ve olumlu pekiştirme teknikleri. 8. Öz Bakım ve Bağımsızlık Becerileri: Günlük yaşam becerileri ve fonksiyonel becerilerin öğretilmesi. Ayrıca, özel eğitim derslerinde beden eğitimi ve mesleki eğitim gibi alanlara da yer verilebilir.

    Özel eğitim sınıfları nasıl açılır?

    Özel eğitim sınıfları, Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu doğrultusunda, il veya ilçe özel eğitim hizmetleri kurulunun teklifi ve valilik oluru ile açılır. Açılma sürecinde izlenen adımlar: 1. Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim sınıfında eğitime erişimi sağlanacak öğrencilerin yetersizlik türleri, özel eğitim sınıfı açılması gereken kademe ve uygulanacak eğitim programı gibi konularda değerlendirme yapar ve milli eğitim müdürlüklerine öneride bulunur. 2. Milli eğitim müdürlükleri, bu öneriler doğrultusunda gerekli işlemleri başlatır. Özel eğitim sınıflarının bazı özellikleri: Sınıflarda özel eğitim programı uygulanır. Sınıfların mevcudu, yetersizlik türüne göre en fazla 4 veya 10 öğrenciden oluşur. Dersler, özel eğitim öğretmenleri veya ilgili alan öğretmenleri tarafından okutulur.