• Buradasın

    Özel eğitim ve rehberlik aynı şey mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim ve rehberlik farklı kavramlardır, ancak birbirleriyle ilişkilidir.
    Özel eğitim, bireylerin özel gereksinimlerine göre düzenlenmiş, kişiselleştirilmiş eğitim programları sunmayı amaçlayan bir eğitim modelidir 14. Bu hizmet, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği, gelişim geriliği, otizm gibi özel gereksinimleri olan çocuklar için önemlidir 1.
    Rehberlik ise, bireyin eğitim hayatında ve kişisel gelişiminde ihtiyaç duyduğu yönlendirme ve desteği sağlama sürecidir 13. Rehberlik hizmetleri, çocukların akademik, duygusal ve sosyal alanlarda yaşadıkları zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olur 1.
    Dolayısıyla, özel eğitim daha çok akademik ve bireysel gelişimle ilgilenirken, rehberlik daha geniş bir yelpazede bireyin tüm yönleriyle gelişimine odaklanır.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitim nedir?

    Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitim, özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel eğitim uygulamalarıdır. Bu eğitim modelinde, özel gereksinimli bireylere özel eğitim materyalleri ve özel eğitim sınıfları sağlanır. Özel eğitim akranlarıyla birlikte eğitimin bazı amaçları: Özel gereksinimli bireylerin toplumsal kabullerini sağlamak. Özel gereksinimli bireylerin sosyal ve bağımsız bireyler olmalarına destek olmak. Normal gelişim gösteren akranların, özel gereksinimli akranlarına karşı önyargılarını azaltmak ve onlara destek olmalarını sağlamak.

    Rehberlik öğretmeni özel eğitimde çalışabilir mi?

    Evet, rehberlik öğretmeni özel eğitimde çalışabilir. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği'ne göre, rehberlik öğretmenleri, özel eğitim kurumlarında eğitsel tanılama, izleme ve değerlendirme ekiplerine başkanlık edebilir ve özel eğitim gerektiren öğrencilerin tanılanması için gerekli hizmetleri sunabilirler.

    Eşleme çalışmaları özel eğitim nedir?

    Özel eğitimde eşleme çalışmaları, birbirinin aynısı veya birbirine benzeyen nesnelerin bir araya getirilmesini içerir. Eşleme çalışmalarının bazı amaçları: Ayırt etme ve dikkatini yöneltme becerisini geliştirme. Uyaran kontrolü ve yönerge takibini sağlama. Gruplama ve sınıflama yapma yeteneğini artırma. Eşleme çalışmaları, özellikle otizm ve benzeri nörolojik bozukluklar gösteren bireylerde, duyusal algı ve öğrenme zorluklarını aşmak için önemlidir. Eşleme çalışmaları genellikle şu adımları içerir: 1. Üç boyutlu nesnelerle eşleme. 2. İki boyutlu görsellerle eşleme. 3. Aynı sınıftan eş olmayan nesneleri eşleme. 4. Farklı sınıflardan nesneleri eşleme. Eşleme çalışmalarının bir uzman tarafından programlanması önerilir.

    Özel eğitim değerlendirme nasıl yapılır?

    Özel eğitim değerlendirmesi, bireyin ihtiyaçlarını belirlemek, uygun eğitim ve destek planlarını oluşturmak ve ilerlemeyi izlemek için şu aşamalardan geçer: 1. Ön değerlendirme: Öğrencinin ihtiyaçlarını ve özel gereksinimlerini belirlemek amacıyla öğretmenler, aileler ve uzmanlar arasında iletişim ve işbirliğini içerir. 2. Formel değerlendirme: Öğrencinin bilişsel, duygusal, iletişimsel ve davranışsal ihtiyaçlarını incelemek için özel eğitim uzmanları, psikologlar ve diğer uzmanlar tarafından yürütülür. 3. Değerlendirme araçları ve testler: Bilişsel yetenekler, okuma ve yazma seviyeleri, matematik becerileri ve duygusal davranışlar gibi alanlarda standartlaştırılmış testler, gözlem, öğretmen raporları ve diğer ölçüm araçları kullanılarak yapılır. 4. İşbirliği ve bilgi paylaşımı: Değerlendirme sonuçları ve öğrencinin ihtiyaçları hakkında bilgi paylaşımı, uygun eğitim ve destek planlarının oluşturulmasına yardımcı olur. 5. Özel eğitim planı (IEP) oluşturma: Öğrencinin özel ihtiyaçlarını, hedeflerini, destek hizmetlerini ve öğrenme stratejilerini içeren bireyselleştirilmiş eğitim planları hazırlanır. 6. Eğitim ve destek hizmetleri: IEP'de belirlenen hedeflere ve özel gereksinimlere uygun olarak öğrenciye sunulan hizmetler uygulanır. 7. İlerleme izleme: Değerlendirme süreci, öğrencinin ilerlemesini düzenli olarak izlemeyi içerir.

    Rehberlik ve özel eğitim formasyon ne iş yapar?

    Rehberlik ve özel eğitim formasyonuna sahip kişiler, özel eğitim kurumlarında, rehabilitasyon merkezlerinde, devlet okullarında ücretli öğretmen olarak veya sosyal hizmet kuruluşlarında görev yapabilir. Bu formasyon, bireylere özel gereksinimli öğrencilerin eğitim süreçlerini destekleme, onların sosyal ve akademik gelişimlerine katkı sağlama becerisi kazandırır. Formasyon, üniversitelerin eğitim fakültelerinde açılan sertifika programı tamamlanarak alınır.

    Özel eğitim uygulamaları kaça ayrılır?

    Özel eğitim uygulamaları genel olarak şu şekilde ayrılır: Kaynaştırma/Bütünleştirme: Özel eğitim ihtiyacı olan bireyler, akranlarıyla aynı sınıfta eğitim alır ve destek eğitim odalarından yararlanır. Özel Eğitim Sınıfları: Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, ayrı sınıflarda eğitim alır. Özel Eğitim Okulları: Özel olarak yetiştirilmiş personel ve özel eğitim programları ile hizmet veren kurumlardır. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık sorunları nedeniyle okula gidemeyen öğrencilere sunulan hizmetlerdir. Ayrıca, destek eğitim programları ve proje üretimi ve yönetimi programları gibi bireysel yetenekleri geliştirmeye yönelik uygulamalar da özel eğitim kapsamında yer alır.

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri nelerdir?

    Rehberlik ve özel eğitimde bireyi tanıma teknikleri iki ana başlıkta incelenir: test teknikleri ve test dışı teknikler. Test teknikleri: Başarı testleri. Yetenek testleri. Kişilik testleri. İlgi envanterleri. Tutum ölçekleri. Test dışı teknikler: Gözleme dayalı teknikler. Kendini anlatmaya dayalı teknikler. Başkalarının kanılarına dayalı teknikler. Etkileşime dayalı teknikler. Diğer teknikler (vaka incelemesi, vaka konferansı, bibliyoterapi, öğrenci tanıma fişi vb.).