• Buradasın

    Öğretmenlerin yeterlik ve niteliklerini belirlemek için yapılan çalışmalar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Öğretmenlerin yeterlik ve niteliklerini belirlemek için yapılan bazı çalışmalar şunlardır:
    1. 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Yasası: Öğretmenliğin bir ihtisas mesleği olduğunu ve bu mesleğin özel bir formasyon gerektirdiğini vurgular 14.
    2. Öğretmen Yetiştirme Türk Millî Komitesi: 1998-1999 yıllarında öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarında yeniden yapılanma ve öğretmen yeterliliklerinin belirlenmesi çalışmalarını yürütmüştür 14.
    3. Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: 2006 yılında yayımlanan ve altı ana yeterlik alanını (kişisel ve mesleki değerler, öğrenciyi tanıma, öğrenme ve öğretme süreci vb.) içeren bir standartlar bütünüdür 24.
    4. Özel Alan Yeterlikleri: İlköğretim ve ortaöğretim kademeleri için Türkçe, İngilizce, Fen ve Teknoloji gibi alanlarda geliştirilen, öğretmenlerin özel alan bilgi ve becerilerini belirleyen yeterlikler 24.
    5. Uluslararası Standartlar: Örneğin, ISTE'nin (Uluslararası Eğitim Teknolojileri Birliği) öğretmenlerin teknoloji yeterliklerini belirleyen standartları 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik farkı nedir?

    Uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik arasındaki farklar şunlardır: 1. Mesleki Deneyim: Uzman öğretmenler, belirli bir süre görev yaptıktan sonra uzman öğretmen unvanını alırken, başöğretmenler daha fazla deneyim ve uzmanlık gerektirir. 2. Görev Tanımları: Uzman öğretmenler genellikle ders verme, öğrencilere rehberlik etme ve eğitim projelerine katılma gibi görevlere sahipken, başöğretmenler ayrıca öğretmenlere rehberlik etme, eğitim sistemini geliştirme ve yeniliklerin uygulanmasını sağlama gibi daha geniş sorumluluklara sahiptir. 3. Liderlik ve Yönetim: Başöğretmenler, eğitim süreçlerinin yönetiminde aktif rol alır ve öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4. Unvan ve Maaş: Başöğretmenler, daha yüksek bir maaş ve bir derece artışı hakkına sahiptir.

    Lisansüstü eğitim öğretmen yeterliklerini nasıl etkiler?

    Lisansüstü eğitim, öğretmenlerin yeterliklerini çeşitli şekillerde olumlu yönde etkiler: 1. Mesleki Gelişim ve Bilgi Artışı: Lisansüstü eğitim, öğretmenlere meslek ve alan bilgisi yanında bilimsel düşünme, araştırma, iletişim, öğretim ve değerlendirme becerileri kazandırır. 2. Özgüven ve Performans: Öğretmenler, lisansüstü eğitim aldıktan sonra kendilerine olan güvenlerinin arttığını, performanslarının ve iş doyumlarının yükseldiğini belirtirler. 3. Yeni Yöntem ve Teknikler: Lisansüstü eğitim, öğretmenlere yeni yöntem ve teknikleri öğrenme ve uygulama imkanı sunar, bu da sınıf içi pratiklere doğrudan yansır. 4. Kuram-Uygulama İlişkisi: Öğretmenler, kuram ve uygulamayı birleştirme becerisi kazanarak, öğrencileri daha iyi tanıma ve anlama imkanı elde ederler. 5. Rol Model Olma: Lisansüstü eğitim, öğretmenlere öğrencilerine rol model olma fırsatı sunar.

    Aday öğretmenlik ve öğretmenlik kariyer basamakları yönetmeliği nedir?

    Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî eğitim kurumlarında görev yapan aday öğretmenlerin yetiştirilmesi ve öğretmenlerin kariyer basamaklarında ilerlemelerine ilişkin usul ve esasları düzenler. Yönetmeliğin bazı önemli maddeleri: Adaylık Süreci: Aday öğretmenler, eğitim ve uygulama görevlerinden oluşan Yetiştirme Programına tabi tutulur. Danışman Öğretmen: Aday öğretmenin atandığı eğitim kurumunda, aynı alanda olmak şartıyla danışman öğretmen belirlenir. Öğretmenliğe Atama: Yetiştirme Programını tamamlayan ve bir yıllık görev süresini dolduran aday öğretmenlerin adaylıkları valiliklerce kaldırılır ve öğretmenliğe atamaları yapılır. Kariyer Basamakları: Öğretmenlik, aday öğretmenlik döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak üzere üç kariyer basamağından oluşur. Yazılı Sınav: Uzman öğretmen veya başöğretmen unvanına başvuruda bulunacak öğretmenler, yazılı sınavdan muaf tutulabilir; ancak lisansüstü eğitimini tamamlayanlar uzman öğretmen, doktora eğitimini tamamlayanlar ise başöğretmen unvanı için yazılı sınava başvuruda bulunabilir.

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan araştırmalar nelerdir?

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan bazı araştırmalar şunlardır: 1. Veysel Okçu ve İbrahim Gider'in Araştırması (2019): Siirt il merkezindeki ilkokul, ortaokul ve lise eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin sahip olduğu ve sahip olması gereken nitelikleri belirlemeyi amaçlamıştır. 2. Banks ve Thompson'un Araştırması: Etkili öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu nitelikleri; sağlıklı, enerjik ve coşkulu olmak, iyi iletişim kurabilmek, zeki ve konusuna hakim olmak gibi başlıklar altında toplamıştır. 3. Yüksek Öğretim Kurulu'nun Araştırması: 21. yüzyılın öğretmen yeterliliklerini; alan hakimiyeti, öğretme-öğrenme süreci yeterliliği, öğrenci kişilik hizmetleri ve kişisel ve mesleki özellikler olarak dört ana grupta toplamıştır. 4. Nuray Senemoğlu'nun Araştırması: Öğretmenlerin, öğrencilerde yaratıcılığı geliştirebilmeleri için akıcı, esnek ve orijinal bir düşünme gücüne sahip olmaları gerektiğini vurgulamıştır. 5. Mehmet Şahin'in Araştırması (2011): Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışlarını; içerik bilgisi, kişilik özellikleri, mesleki yeterlik ve öğrencilere karşı tutum özellikleri açısından incelemiştir.

    Öğretmenin temel görevi nedir?

    Öğretmenin temel görevi, öğrencilere bilgi ve beceri kazandırarak onların gelişimine katkıda bulunmaktır. Bu görevler arasında ayrıca: Ders planlama ve anlatma: Konuları öğrencilerin anlayabileceği şekilde anlatmak ve soruları yanıtlamak. Değerler eğitimi: Adalet, eşitlik, saygı gibi toplumsal değerleri ve ahlaki normları öğretmek. Öğrenci ihtiyaçlarını belirleme: Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak öğrencilere uygun öğretim yöntemleri geliştirmek. Eğitim ortamı oluşturma: Güvenli, destekleyici ve katılımcı bir sınıf ortamı sağlamak. Sürekli mesleki gelişim: Eğitim ve öğretim alanındaki gelişmeleri takip etmek ve kendini güncel tutmak.

    Kimler öğretmen olabilir?

    Öğretmen olabilmek için aşağıdaki şartları sağlamak gerekmektedir: 1. Eğitim: Üniversitelerin dört yıllık eğitim veren eğitim fakültelerinden ya da öğretmenlik için formasyon alınabilen fakültelerden mezun olmak. 2. KPSS Puanı: ÖSYM tarafından yapılan KPSS sınavında en az 50 puan almak (lisans mezunları için). 3. Pedagojik Formasyon: Öğretmenlik mesleği için pedagojik formasyon eğitimi almış olmak. 4. Güvenlik Soruşturması: Güvenlik soruşturmasından geçmek ve yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymemiş olmak. Ek olarak, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak da öğretmen olmanın şartlarından biridir.

    Öğretmenlik Uygulaması'nda hangi kriterler değerlendirilir?

    Öğretmenlik Uygulaması'nda değerlendirilen kriterler şunlardır: 1. Eğitim Süreçlerinin Planlanması: Öğretmenler, öğretim programlarına uygun ders planları oluşturup uygulama başarısına göre değerlendirilir. 2. Öğrenci Gelişimini Destekleme: Öğretmenlerin, öğrencilerinin bireysel farklılıklarını ve gelişim özelliklerini dikkate alarak eğitim sürecini yönlendirmesi beklenir. 3. Öğrenme Ortamının Güvenliği ve Etkinliği: Öğrenci odaklı, araştırma, sorgulama, iş birliği ve etkileşimi temel alan öğrenme ortamları oluşturulmalıdır. 4. Öğretim Teknikleri ve Stratejiler: Aktif öğrenme teknikleri kullanılarak öğrencilerin öğrenme çıktılarıyla uyumlu bir öğretim süreci oluşturulmalıdır. 5. Geri Bildirim ve Değerlendirme: Öğretmenler, öğrenci ve veli geri bildirimlerini zamanında ve yapıcı şekilde analiz ederek eğitim süreçlerini geliştirmelidir. 6. İletişim ve İş Birliği: Okul yönetimi, meslektaşlar, veliler ve eğitimle ilgili diğer kurumlarla etkili iş birliği kurmak önemlidir. 7. Mesleki Gelişim: Öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirleyerek kendilerini sürekli geliştirmeleri beklenir. 8. Alan Bilgisi ve Öğretme Becerisi: Öğretmenin, alanına hakimiyeti, uygun öğrenme imkanları sunabilmesi ve konu alan bilgisi ile becerilerini öğrencilere kazandırma yöntemlerindeki yeterliliği değerlendirilir.