Eğitimin bilimsel işleyişi, eğitim bilimlerinin sistematik ve bilimsel yöntemler kullanarak öğrenme ve öğretme süreçlerini incelemesi olarak tanımlanabilir. Bu işleyiş şu aşamalardan oluşur: 1. Araştırma Probleminin Tanımlanması: Eğitimle ilgili bir sorunun belirlenmesi ve bu sorunun bilimsel açıdan ele alınması. 2. Alanyazın Taraması: Konuyla ilgili mevcut bilgilerin ve araştırmaların incelenmesi. 3. Hipotezlerin Kurulması: Eğitim süreçlerini açıklamaya yönelik varsayımların oluşturulması. 4. Araştırma Deseninin Seçilmesi: Verilerin toplanması ve analiz edilmesi için uygun yöntemin belirlenmesi. 5. Verilerin Toplanması ve Analizi: Gözlem, anket, doküman analizi gibi yöntemlerle verilerin toplanması ve bu verilerin bilimsel bir şekilde yorumlanması. 6. Sonuçların Raporlanması: Araştırma sonuçlarının yazılı bir rapora dönüştürülmesi. Eğitim bilimleri, psikoloji, sosyoloji, politika, ekonomi gibi diğer bilim dallarının bilgilerini de dikkate alarak eğitim sistemlerini iyileştirmeye çalışır.