Bu video, bir eğitim dersi formatında olup, bir öğretmen tarafından intak sanatı konusu anlatılmaktadır.. Videoda intak sanatının tanımı ve özellikleri detaylı olarak açıklanmaktadır. İntak, insan dışındaki varlıklara insana ait konuşma özelliğini aktarma sanatı olarak tanımlanmakta ve teşhis ve kapalı istiare ile birlikte üçlü bir paket halinde geldiği belirtilmektedir. Öğretmen, arı, tilki, dolap, menekşe ve çeşme gibi örneklerle intak sanatının nasıl uygulandığını göstermekte ve fabl türünün intak sanatının en çok gerçekleştirildiği tür olduğunu vurgulamaktadır.
Kartal, domuz ve kedi arasındaki fitne dostluğu yok eder. Meşe ile saz arasındaki rekabet doğaya karşı boyun eğmeye yol açar. Kurt ile köpek arasındaki dostluğu öğrenen yaşlı köpek kahraman olur. Bülbül ile eşek arasındaki aşk hikayesi insanları şaşırtır. Tavusluk taslayan çakal, kibirli davranışlarının cezasını çeker
Söyleşi, okuyucuyla samimi bir şekilde görüş alışverişinde bulunulan yazı türüdür. Günlük, tarih belirtilerek günü gününe yazılan samimi yazılardır. Anı, yaşanmış olayların üzerinden belirli bir süre geçtikten sonra kaleme alınır
Deneme, kişisel görüş ve düşüncelerin samimi dille anlatıldığı yazıdır. Makale, tez savunmak ve bilgi vermek amacıyla nesnel yazılır. Fıkra, günlük olayları ve toplumsal sorunları ele alır. Söyleşi, okuyucuyla konuşuyormuş gibi samimi üslupla yazılır
Bu video, Evvelca YouTube kanalında yayınlanan bir eğitim içeriğidir. Bir öğretmen, 7. sınıf Türkçe ders kitabındaki tema değerlendirme çalışmalarını incelemektedir.. Video, "Anılarla Atatürk" adlı kitaptan bir alıntıyla başlayıp, metinle ilgili soruların cevaplarını vermektedir. Ardından Atatürk'ün sözleri, dilbilgisi konuları ve test soruları ele alınmaktadır. Son bölümde Jean de La Fontaine ve Ezop hakkında bilgiler verilmekte ve Ezop'un "Yengeç ile Yılan" fabl'ı okunmaktadır. Video, öğrencilerin ders kitabındaki değerlendirme çalışmalarını anlamalarına yardımcı olacak şekilde hazırlanmıştır.
Bu video, bir eğitim içeriği olup, konuşmacı masal ve fabl türleri arasındaki temel farkları açıklamaktadır.. Video, masal ve fabl arasındaki beş temel farkı sıralamaktadır: masalların tekerleme ile başlaması, her zaman iyi bir sonla bitmesi, insan ve hayvanların kahraman olarak yer alması, masalların nesir (düzyazı) şeklinde anlatılması ve fablların ilk etapta şiir şeklinde anlatılması. Her fark kısa ve öz bir şekilde açıklanarak, izleyicilere bu iki tür arasındaki temel farklılıkları anlamaları sağlanmaktadır.
Fabl, hayvan kahramanları aracılığıyla ahlaki dersler veren kısa öykülerdir. Olaylar hayvanlar veya bitkiler arasında geçer. Soyut konular somutlaştırılarak işlenir. Fabllarda kişiler, olay, yer ve zaman unsurları bulunur
Fablda insan gibi davranan ve konuşan hayvanlar yer alır. Kalıplaşmış tekerleme ile başlar. Olaylar genellikle kırsal alanlarda geçer. Kahramanlar ya çok iyi ya da çok kötüdür. Konular gerçek veya gerçek olabilecek olaylardır
Bu video, bir eğitim içeriği olup, Aslanla Fare fabl etkinliği için hazırlanmış soruların çözümlerini içermektedir.. Video, La Fontaine'in ünlü fabl yazarı olduğu bilgisiyle başlayıp, fabl türünün özellikleri hakkında bilgi vermektedir. Ardından metindeki kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tahmin etme, eklerin kelimeye kattığı anlamları açıklama, konuşturma ve karşıtlık sanatlarını belirleme, konu ve ana duyguyu belirleme gibi etkinliklerin çözümleri sunulmaktadır. Video, dayanışma konusunu ele alan bir e-posta gönderme etkinliğiyle sonlanmaktadır.
Hikaye, insan yaşamını yer ve zaman kavramına bağlayarak ele alır. Temel öğe olaydır, düşündürmekten çok duygulandırmak esastır. Olay örgüsü yalın, az karakterli ve kısa anlatımlıdır. Olay öyküsü Maupassant, durum öyküsü Çehov, ben merkezli öykü Kafka tarafından geliştirilmiştir
Bu video, bir kitap inceleme içeriği olup, konuşmacı iki farklı fabl kitabını tanıtmaktadır. İlk olarak "Hayal Kurmaya Cesaret Eden Köpek" (Pasaklı) adlı Kore yazarı Summi Hank'ın eserini, ardından "Uçabileceğini Hayal Eden Tavuk" adlı eseri incelemektedir.. Videoda konuşmacı, her iki kitabın da hayvanların bakış açısından yazılmış olduğunu ve duygusal bir yapıya sahip olduğunu vurgulamaktadır. "Hayal Kurmaya Cesaret Eden Köpek" kitabında sapsali cinsi bir köpeğin hikayesi anlatılırken, "Uçabileceğini Hayal Eden Tavuk" kitabında ise yumurtaya kuzu çıkara yatma hayali olan Filiz adlı bir tavuğun macerası aktarılmaktadır. Her iki kitap da doğa, şefkat, özgürlük, hayal, umut ve vefa gibi temaları işleyen metaforik eserlerdir. Konuşmacı, her iki kitabın da her yaştan kişilerin okuyabileceği ve tavsiye edebileceği kaliteli fabl örnekleri olduğunu belirtmektedir.
Bu video, Deniz Hoca tarafından sunulan 9. sınıf edebiyat dersinin dördüncü ünitesi olan "Masal ve Fabl" konusunu ele alan bir eğitim içeriğidir.. Videoda fablın tanımı, özellikleri ve yapısı detaylı olarak anlatılmaktadır. Fablın insan dışındaki varlıkları konuşturarak ibret verici hikayeler anlattığı, genellikle hayvanların kahraman olduğu, teşhis ve intak sanatlarından yararlandığı belirtilmektedir. Ayrıca fablın serim, düğüm, çözüm ve öğüt bölümlerinden oluştuğu, evrensel temaları işlediği ve çocuklara ahlaki ders vermek amacıyla yazıldığı açıklanmaktadır.. Videoda fablın masal ile arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak sunulmakta, masalların tekerleme ile başlaması, iyi bir sonla bitmesi ve insanlar kahraman olarak yer alması gibi özelliklerini vurgulamaktadır. Konuşmacı, sınavlarda çıkabilecek farklar hakkında bilgi vererek videoyu sonlandırmakta ve gelecek videolarda edebiyatla ilgili konuların işleneceğini belirtmektedir.
Bu video, bir öğretmenin 5. sınıf öğrencilerine Türkçe dersinde metin türleri hakkında bilgi verdiği eğitim içeriğidir.. Videoda öncelikle 5. sınıf öğrencilerinin bilmesi gereken metin türleri (masal, fabl, hikaye, şiir ve haber metni) detaylı şekilde anlatılmaktadır. Ardından şiir türleri (lirik, epik, didaktik, dramatik ve pastoral şiir) ve haber yazısı türü ele alınmaktadır. Metinlerin üç başlık altında (öğretici-bilgilendirici metinler, şiir türü ve hikaye edici metinler) incelenmesi de videoda yer almaktadır.. Video, bir sonraki derste metin türlerinin pekiştirileceği ve soru çözümü yapılacağı bilgisiyle sonlanmaktadır. Özellikle masal, fabl ve hikaye türlerinin özellikleri, unsurları ve örnekleri detaylı olarak açıklanmaktadır.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere "Ceylan ve Dostları" adlı fabl metnini anlattığı bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, metnin içeriğini ve öğrencilere verilen etkinlikleri adım adım açıklamaktadır.. Video, fabl metninin özetlenmesi, atasözlerinin tamamlanması, bulmaca yapma, metin türü belirleme ve karakterlerin davranışları hakkında sorular gibi çeşitli etkinlikleri içermektedir. Öğretmen, metnin ana fikrini "dostluk" olarak belirleyerek, kaplumbağanın fedakarlığı, fare ve karganın ceylanı kurtarma planları gibi konuları ele almaktadır. Ayrıca, öğrencilere sınıf içinde yapmaları gereken etkinlikler için örnekler verilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin AYT edebiyat sınavına hazırlık amacıyla masal ve fabl konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, masalın tanımı ve özellikleriyle başlayıp, masalın bölümlerini (döşeme, serim, düğüm, çözüm ve dilek) açıklamaktadır. Ardından masalların özellikleri, üç çeşidi ve Türk masallarının geleneksel anlatıcıları anlatılmaktadır. Daha sonra fablın tanımı, teşhis ve intak sanatları, serim, düğüm, çözüm ve öğüt bölümleri ele alınmakta ve dünya edebiyatındaki önemli fabl örnekleri verilmektedir.. Videoda Doğu ve Batı'daki önemli masal örnekleri (Binbir Gece Masalları, Andersen'in masalları, Grem kardeşlerin masalları) ile fabl örnekleri (Ezop, La Fonten, Beydeba'nın Kilile ve Disi, Hacı Bektaş Veli'nin Mesnevi, Mevlana'nın Gülşenin Mantay çevirisi) detaylı şekilde anlatılmaktadır. Video, Şeyh'in yazdığı Harname adlı eserin bir bölümünün okunmasıyla sona ermektedir.
"Edebiyat Hocam" kanalında yayınlanan bu eğitim videosu, 9. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinin dördüncü ünitesi olan "Masal ve Fabl" konusunu ele almaktadır.. Video, önce masal türünün tanımı ve genel özellikleriyle başlayıp, masal planının beş bölümünü (döşeme, serim, düğüm, çözüm ve dilek) açıklamaktadır. Ardından masalların tarihi gelişimi, önemli masal yazarları ve Türk edebiyatındaki masal örnekleri anlatılmaktadır. İkinci bölümde ise fabl türünün tanımı, fabl planı, tarihi gelişimi ve önemli fabl yazarları ele alınmakta, son olarak fabl ve masal arasındaki farklar karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır.. Video, bir sonraki bölümün ünite değerlendirmesi olacağı bilgisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir eğitim dersi formatında fabl türünü anlatan bir içeriktir. Konuşmacı, fablın ne olduğunu ve özelliklerini detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video, fablın tanımı ile başlayıp, fabllarda kullanılan teşhis ve intak sanatlarını, fablların yapısını (serim, düğüm, çözüm ve öğüt bölümleri) ve fabllarda kullanılan simgesel hayvanları anlatmaktadır. Ayrıca dünya edebiyatındaki önemli fabl örnekleri (La Fontaine, Beydeba, Richard Bach, George Orwell, Antoine de Saint-Exupéry) ve Türk edebiyatındaki ilk fabl örneği olan Şeyhi'nin Harname eseri hakkında bilgiler verilmektedir.