• Buradasın

    TürkHalkEdebiyatı

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Arıyom da bulamıyom sözleri kime ait?

    "Arıyom da Bulamıyom" sözleri, Şemsi Yastıman'a aittir. Ayrıca, Ayhan Çoban adlı bir şairin de "Bulamıyom" adında bir şiiri bulunmaktadır.

    Aşık sefil ali neden öldü?

    Âşık Sefil Ali'nin ölüm nedeni kaynaklarda belirtilmemiştir. Ancak, 1907 yılında vefat ettiği bilinmektedir. Sefil Ali'nin hayatı hakkında çeşitli menkıbeler bulunmakla birlikte, şiirlerinde Alevi ve Bektaşi inancını ve tasavvufunu ele aldığı, yaşadığı dönemdeki olumsuzluklara şiirlerinde yer verdiği belirtilmiştir.

    Koşma ve semai arasındaki fark nedir?

    Koşma ve semai arasındaki temel farklar şunlardır: Hece Ölçüsü: Koşma 11'li hece ölçüsüyle, semai ise 8'li hece ölçüsüyle yazılır. Dörtlük Sayısı: Koşma 3-6 dörtlükten, semai ise 3-5 dörtlükten oluşur. Konu: Koşmada toplumsal olaylar işlenirken, semaide genellikle doğa, sevgi, güzellik ve ayrılık gibi duygusal temalar ele alınır. Ezgi: Semainin kendine özgü bir ezgisi vardır, koşma ise ezgisine göre farklı isimlerle anılır (Acem koşması, Kerem koşması, Ankara koşması vb.).

    Köroğlu'nun edebi kişiliği nedir?

    Köroğlu'nun edebi kişiliği şu şekilde özetlenebilir: Mahlas: Köroğlu, hem bir destan kahramanı hem de 16. veya 17. yüzyılda yaşamış bir halk ozanı için kullanılan bir mahlastır. Yaşam: Asıl adı ve doğum tarihi tam olarak bilinmemektedir. Şiirler: Şiirlerini hece vezniyle oluşturmuştur. Etki: Bazı mısralarının Karacaoğlan şiirlerini hatırlatması, devrin hece ile söyleyen şairlerinin ortak yönü olarak düşünülebilir. Teknik: Kafiye ve redifi ustalıkla kullanmış, şiir tekniği açısından başarılı bulunmuştur. Popülerlik: ünü bütün Anadolu’ya yayılmış, kendisinden sonra gelen âşıkların onun şiirlerine nazireler yazmasına sebep olmuştur.

    Karacaoğlan ne anlama gelir?

    Karacaoğlan ifadesi iki farklı anlamda kullanılabilir: 1. Edebiyat Terimi: Çukurova ve Güney Toroslarda halkın, "türkü söylemek" yerine kullandığı bir sözdür. 2. İsim: 17. yüzyılda yaşamış, Türk halk edebiyatının önemli şairlerinden birinin adıdır.

    Salman Bey ile Turnatel Hanım hikayesi nedir?

    Salman Bey ile Turnatel Hanım hikayesi, Aşık Şenlik tarafından gerçek bir olaydan ilham alınarak tasnif edilmiş bir halk hikayesidir. Hikayenin özeti: Çin-Maçin ülkesinin Bedişhan şehrinde Alhan Vezir’in Salman Bey adında bir oğlu vardır. Salman Bey, 18 yaşındayken rüyasında derviş elinden aşk badesi içer ve aşık olur. Salman Bey, sevdiği için yollara düşer ve bir bahçede Gevher Hanım’ı görüp aşkını itiraf eder. İki sevgili kaçarken Çamkırçölpen, onların yerlerini Gevher’in babasına söyler. Salman Bey, çeşitli zorluklarla karşılaştıktan sonra muammaları çözerek sevdiğiyle memleketine döner. Salman Bey’in her sabah Gevher’in mezarını ziyarete gittiğini öğrenen Turnatel, Gevher gibi giyinip onun karşısına çıkar. Gevher’in kırkı dolunca nikahları kıyılan iki sevgili, birbirlerini kavuşur. Hikaye, gerçek aşkın her zaman kazanacağı, kötülüğün cezasız kalmayacağı ve gerçeğin er ya da geç ortaya çıkacağı gibi izlekler içerir.

    Köroğlu destanını ilk kim yazdı?

    Köroğlu Destanı'nın ilk yazarı kesin olarak bilinmemektedir. Ancak, destanın ilk yazılı nüshası 1842 yılında Polonyalı oryantalist Aleksandr Chodzko tarafından Londra'da yayımlanmıştır. Destanın kökeni konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Bazı araştırmacılar, destanın Orta Asya kökenli olduğunu ve Türkmenler aracılığıyla yayıldığını savunmaktadır.

    Koçaklama nedir edebiyatta?

    Koçaklama, edebiyatta savaş, yiğitlik ve kahramanlık konularını coşkulu ve yiğitçe bir söyleyişle işleyen koşma nazım şeklinde yazılan halk şiiri türüdür. Koçaklama, epik şiir türüne girer. Koçaklama türünün bazı özellikleri: Şekil ve biçim: Dörtlükler halinde yazılır, kafiye sistemi koşmaya benzer (aaab, cccb). Ölçü: Genellikle 11'li hece ölçüsü kullanılır, ancak semai gibi 8'li hece ölçüsüyle söylenen örnekleri de vardır. İçerik: Meydan okuma, korkusuzca seslenme, kavgaya davet etme gibi konuları işler. Koçaklama türünün en güzel örneklerini Köroğlu ve Dadaloğlu vermiştir.

    Türk halk edebiyatında kullanılan terimler nelerdir?

    Türk halk edebiyatında kullanılan bazı terimler şunlardır: Mani: İlk mısrası 7 heceden az, içinde cinas olan maniler. Tapşırma: Aşığın şiirinin son dörtlüğünde ismini veya mahlasını kullanması. Koçaklama: Yiğitliği ve yiğitleri öven, savaşlardan bahseden aşık edebiyatı nazım türü. Ağıt: Aşık tarzı şiir geleneğinde acıklı bir olayı konu edinen, ölen bir kişinin ardından okunan şiirler. Nutuk: Tarikata yeni girecek kişilere tarikatın adap ve erkanını öğretmek amacıyla mürşitlerin söyledikleri manzum sözler. Devriye: İnsanın Allah'tan gelip tekrar Allah'a döneceği inancını anlatan tekke edebiyatı nazım türü. Deme: Alevi-Bektaşi tarikatına ait şairlerin ilahilere verdikleri isim. Alkış: Halk edebiyatında iyi dileği dile getiren dua niteliğindeki sözler. Kargış: Halk edebiyatında beddua niteliğindeki sözler. Taşlama: Halk şiirinde beğenilmeyen kimseleri, adetleri, huyları kötülemek veya onlarla alay etmek için söylenen şiirler.

    Aşık edebiyatı bade içen kimlerdir?

    Bade içerek aşık olan bazı aşıklar: Ercişli Emrah; Aşık Kerem; Aşık Sümmanî; Aşık Şenlik; Bardızlı Nihanî; Posoflu Müdamî; Bayburtlu Celalî; Aşık Yaşar Reyhanî; Aşık Murat Çobanoğlu; Aşık Şeref Taşlıova. Ayrıca, Köroğlu da pir elinden bade içmiştir, ancak mizacı gereği bade şekli değişmiş ve ona er dolusu bade verilmiştir.

    Mahzuni Şerif'in kökeni nereli?

    Aşık Mahzuni Şerif (Şerif Cırık), Alevi Türkmen bir ailenin çocuğudur. Asıl kökeni hakkında farklı bilgiler bulunmaktadır: Berçenek, Afşin, Kahramanmaraş. Ağuçan aşireti. Ayrıca, dedesi ve köy âşıklarından saz çalmayı öğrendiği belirtilmektedir.

    Anonim Türk halk edebiyatının en eski türü nedir?

    Anonim Türk halk edebiyatının en eski türü hakkında kesin bir bilgi bulunmamakla birlikte, başlangıcının İslamiyet öncesi döneme kadar uzandığı düşünülmektedir. Anonim Türk halk edebiyatının bazı türleri şunlardır: Mani; Türkü; Ağıt; Destan; Ninni; Tekerleme.

    Bir Tipiye Yakalandım Yaz Günü hikayesi nedir?

    "Bir Tipiye Yakalandım Yaz Günü" türküsünün hikayesi hakkında kesin bir bilgi bulunmamaktadır. Ancak, türkünün söz yazarı Erzurumlu Emrah olarak belirtilmektedir. Türkü, anonim bir eser olup, yöresi belli değildir. "Bir Tipiye Yakalandım Yaz Günü" türküsünün sözleri şu şekildedir: > Bir tipiye yakalandım yaz günü Vah bana bana bana Nasıl iştir anlamadım ne bilem Vah benim başıma hey Kar yağdı saçıma Ak düştü saçıma Ararım dünü Nasıl iştir anlamadım ne bilem.

    Asıl Haydar ozanımız kimdir?

    Asıl Haydar olan ozanlardan bazıları şunlardır: Aşık Haydar Aslan. Pir Sultan Abdal. Aşık Haydar Öztürk.

    Aşık veysel çamlıbel'e neden yaslandı?

    Aşık Veysel, "Çamlıbel'e Yaslandım" şiirinde Çamlıbel'e şu nedenlerle yaslanmıştır: Aşk. Dinlenme. Çamlıbel, Tokat'ta bir tepe olup, birçok şiire ilham kaynağı olmuştur.

    Seher vakti garip garip sözleri kime ait?

    "Seher Vakti Garip Garip" sözleri, Aşık Ruhsati'ye aittir.

    Tuncer Gülensoy'un eserleri nelerdir?

    Prof. Dr. Tuncer Gülensoy'un bazı eserleri şunlardır: Türk Halk Edebiyatı (yayına hazırlama, 1978). Anadolu ve Rumeli Ağızları Bibliyografyası (1981). Prof. Dr. Ahmet Temir'in Hayatı ve Eserleri (1983). Kürmanci ve Zaza Türkçeleri Üzerine Bir Araştırma (inceleme-sözlük, 1983). Trabzon Yöresi Türküleri / Türküler ve Atma Türküler (1985). Çerçeve Programa Göre Hazırlanmış Türkçe Ders Notları I-II (1985-86). Doğu Anadolu Osmanlıcası (1986). Die Bemerkungen Über die Lebende Türkische Sparche in den Nomandenstammen (1987). Kütahya ve Yöresi Ağızları (1988). Orhun'dan Anadolu'ya Türk Damgaları (1989).

    Aşıklık geleneğinin en önemli temsilcisi kimdir?

    Aşıklık geleneğinin en önemli temsilcisi olarak Aşık Veysel Şatıroğlu kabul edilir.

    Yalın ayak başım çıplak yürüttün sözleri kime ait?

    "Başım Açık Yalın Ayak Yürüttün" sözleri, Aşık Sıdkı Baba'ya aittir.