Buradasın
Uçuş kumanda yüzeyleri nasıl çalışır?
Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Uçuş kumanda yüzeyleri, uçağın hareketlerini sağlamak için hava akışını engelleyip onu bozarak yüksek basınçlı bir bölge oluşturur 15. Bu yüzeyler üç ana kategoriye ayrılır: kanatçıklar (aileron), irtifa dümeni (elevator) ve istikamet dümeni (rudder) 13.
Çalışma prensipleri:
- Kanatçıklar: Kanat uçlarının firar kenarına yerleştirilir ve birbirine zıt halde çalışırlar 12. Kokpitteki lövye ile kontrol edilirler; lövyenin sağa veya sola hareketi ile uçağın yatış hareketi sağlanır 12.
- İrtifa Dümeni: Yatay stabilizenin firar kenarına yerleştirilir 13. Lövye geri çekildiğinde yukarı kalkar ve uçağın burnu havalanır; ileri itildiğinde ise aşağı iner ve uçak inişe geçer 13.
- İstikamet Dümeni: Düşey kuyrukta stabilizenin firar kenarına yerleştirilir 13. Kokpitteki pedallardan kontrolü sağlanır; dümen hareket ettiğinde kuyruk ilgili yöne doğru itilir ve uçak o tarafa doğru yönlenir 13.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: