• Buradasın

    Raylı sistemlerde tünellerde görülen sorunlar ve başlıca deformasyonlar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Raylı sistemlerde tünellerde görülen başlıca sorunlar ve deformasyonlar şunlardır:
    • Tünel kaplamasında deformasyonlar:
      • Enine ve boyuna çatlaklar 1.
      • Kabarmalar ve kabuk atma 1.
      • Kilit taşında ayrılmalar (taş kaplama tünellerde) 1.
      • Derz dolgularının düşmesi 1.
      • Tünel tabanının kabarması 1.
    • Zeminde veya radyede oluşan deformasyonlar:
      • Üzerine gelen yük ve titreşimlerle oluşan bozulmalar 1.
      • Çevrede oluşan yer kayması 1.
      • Depremle oluşan çatlama ve tehlikeler 1.
      • Yeraltı suyu çekilmesi veya oluşması ile oluşan göçükler 1.
      • Mevsim şartları ile oluşan zemin ufalanmaları 1.
    • Zamana bağlı deformasyonlar:
      • Taş kaplamalı tünellerde derz aralarının boşalarak taş düşmeleri 1.
      • Betonarme tünellerde, içine sızan suların donması sonucu kaplamada meydana gelen dökülmeler 1.
    Ayrıca, raylı sistemlerde ray aşınmaları ve hat geometrisi bozulmaları da önemli deformasyonlar arasında yer alır 23. Bu durum, araçlarda salınımlara ve gürültü artışına yol açar 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Deformasyon çeşitleri nelerdir?

    Deformasyon çeşitleri iki ana kategoriye ayrılır: elastik deformasyon ve plastik deformasyon. Diğer deformasyon türleri ise şunlardır: 1. Tensil (Çekme) Deformasyonu: Malzemeye çekme kuvveti uygulandığında meydana gelir, malzeme uzar. 2. Kompresyon (Sıkıştırma) Deformasyonu: Malzemeye sıkıştırma kuvveti uygulandığında meydana gelir, malzeme kısalır. 3. Kırılma (Fracture) Deformasyonu: Malzemenin, belirli bir noktadaki gerilme sınırını aşması sonucu meydana gelir, malzeme tamamen parçalanır. 4. Burkulma (Buckling) Deformasyonu: Uzun ve ince elemanların sıkıştırılması sonucu malzemenin aniden bükülmesi veya deformasyona uğramasıdır. 5. Dönme (Torsional) Deformasyonu: Malzemenin uç noktalarına uygulanan zıt yönlü kuvvetler sonucu meydana gelir, malzeme kendi ekseni etrafında döner.

    Deformasyona neden olan faktörler?

    Deformasyona neden olan faktörler çeşitli alanlarda ortaya çıkabilir: 1. Yapılar ve Malzemeler: Yapısal tasarım hataları, malzemenin taşıyabileceğinden fazla yük getirilmesi, bozuk veya uygun olmayan malzemelerin kullanımı deformasyona yol açabilir. 2. Üretim Süreçleri: Vitrifiye seramik üretiminde, et kalınlığının ince olması, yarı ürünün kendi ağırlığını taşıyamayacak kadar sertliğe ulaşmamış olması, tasarım hataları gibi faktörler deformasyona sebep olabilir. 3. Fiziksel ve Kimyasal Etkiler: Güneş ışınları, ısı değişiklikleri, fırtınalar gibi meteorolojik etkiler ve malzemenin doğasına bağlı olarak cismin çatlaması, parçalanması gibi olaylar deformasyonu tetikleyebilir. 4. Mekanik Faktörler: Malzemenin mekanik özellikleri, deformasyon hızı, sıcaklık, sürtünme ve kalıntı gerilmeler plastik deformasyonu etkileyen önemli faktörlerdir.

    Raylı sistemlerde yol bilgisi nedir?

    Raylı sistemlerde yol bilgisi, raylı sistemlerin temel özelliklerinden biri olan kendine ait bir ray yolu üzerinde ilerleme durumunu ifade eder. Raylı sistemlerin kullandığı yollar, köprü ya da toprak zemin üzerine oluşturulabilir. Raylı sistem türleri ve kullanılan teknolojiye bağlı olarak yol özellikleri değişiklik gösterebilir: Çelik ray ve tekerlek teknolojisi ile raylı sistemler. Maglev teknolojisi ile oluşturulan raylı sistemler. Konvansiyonel trenler. Ayrıca, raylı sistemlerde yolun geometrik özellikleri, sinyalizasyon sistemi, karayolu ile kesişme durumu, duraklar arası mesafe, durakların uzunluğu ve çalıştırılma sıklığı gibi parametreler de yolcu kapasitesini etkiler.

    Raylı sistem zemin etüdü nasıl yapılır?

    Raylı sistem zemin etüdü hakkında bilgi bulunamadı. Ancak, genel olarak zemin etüdü şu aşamalardan oluşur: 1. Ön inceleme: Arazi üzerindeki mevcut veriler toplanır ve haritalar incelenir. 2. Saha çalışmaları: Toprak örnekleri alınır, sondaj çalışmaları ve sismik testler yapılır. 3. Sonuçların değerlendirilmesi: Elde edilen veriler analiz edilir ve bir zemin etüdü raporu hazırlanır. Zemin etüdü, uzman ekipler tarafından yapılmalıdır.

    Raylı sistemlerde yarma zemini incelenmesi ve kazı yöntemi belirlenmesi nedir?

    Raylı sistemlerde yarma zemini incelenmesi ve kazı yöntemi belirlenmesi, uygun kazı yönteminin seçilebilmesi için zemin cinsinin belirlenmesini içerir. Yarma zemini incelenirken dikkat edilen bazı hususlar: Toprak zeminler: Yumuşak topraklar bel küreği ve kürekle, sert topraklar ise kazı makineleri veya kazmanın yassı ve sivri ucuyla kazılır. Kayalık zeminler: Yumuşak kayalar keski, kırıcı tabanca veya patlayıcı madde ile, sert kayalar ise patlayıcı madde ve kırıcı tabanca ile parçalanarak kazılır. Kazı yöntemleri: Tabakalar halinde kazı. Ortada künet açılarak kazı. Alt galeri ile huni biçiminde kazı. Ayrıca, yarma kazısı esnasında veya sonrasında şev stabilite problemleri en aza indirilmeli ve meydana gelen yarma eğimleri, zemin problemlerine yol açmayacak şekilde düzenlenmelidir.

    Raylı sistem çeşitleri nelerdir?

    Raylı sistem çeşitleri kullanılan teknoloji ve amaçlarına göre şu şekilde sınıflandırılabilir: Çelik ray ve tekerlek teknolojisi ile raylı sistemler: Yüksek hız, konfor ve yüksek yolcu kapasitesi sunar. Manyetik levitasyon (Maglev) teknolojisi ile raylı sistemler: Çok yüksek hızlara ulaşabilir, ancak şehir içinde kullanımı uygun değildir. Konvansiyonel trenler: Kısa mesafelerde yük ve yolcu taşımacılığı yapar. Kent içi raylı sistemler: Metro, tramvay, banliyö, hafif metro ve monorail gibi sistemleri içerir. Yük ve yolcu trenleri: Şehirlerarası yolcu ve yük taşımacılığı yapar. Ayrıca, binalarda kullanılan raylı sistem çeşitleri de bulunmaktadır.