• Buradasın

    Gemilerde kaç çeşit kumanda vardır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gemilerde kullanılan kumanda çeşitlerinden bazıları şunlardır:
    • Dümen komutları 1. Geminin manevrasını etkileyen en önemli hususların başında gelir 1. "İskele alabanda", "sancak alabanda", "ortala", "karşıla", "viya" gibi komutlar bu kategoriye girer 1.
    • Makine telgrafı 2. Makina dairesinde veya makina kontrol odasında, pervane devrinin ve itmesinin kumanda edildiği bir sistemdir 2.
    • Kumanda kolları 3. Yatlarda, ufak teknelerde kullanılan tekli veya çift kollu topuzlu kumanda kolları çoğunlukla paslanmaz malzemeden yapılırken, balıkçı gemilerinde ve büyük şilep ve tankerlerde kullanılan iki kollu kumanda kolları ise çoğunlukla paslanmaz olup ortama göre plastik kaplamalı olur 3.
    Bu nedenle, gemilerde kullanılan kumanda çeşitlerinin tam sayısına ulaşmak mümkün değildir.

    Konuyla ilgili materyaller

    Gemide hangi sistemler bulunur?

    Gemilerde bulunan bazı sistemler şunlardır: Güç üreten sistemler: Jeneratör, kazan, ana makine. Transfer ve dolaşım sistemleri: Pompalar, kompresörler. İklimlendirme ve havalandırma sistemleri: Klima, fanlar. Temizlik ve filtreleme sistemleri: Yağ ve yakıt seperatörleri, filtreler. Atık sistemleri: Sintine seperatörü, incineratör. Güverte yardımcı makineleri: Vinçler, kargo pompaları. Seyir ve manevra yardımcı sistemleri: Pervane, dümen, irgat, baş ve kıç iticiler. Diğer sistemler: Anti-heeling sistemi, stabilizatör sistemi.

    Gemide manevra çeşitleri nelerdir?

    Gemilerde yapılan bazı manevra çeşitleri: Yanaşma ve kalkma manevraları. Denize adam düşme manevraları. Demirleme ve demirle manevra. Römorkör kullanma. Akıntılı ve rüzgârlı havalarda manevra. Buzlu ortamlarda manevra. Çatışmayı önleme manevraları.

    Gemilerde mevki koyma cihazı nedir?

    Gemilerde mevki koyma cihazı olarak GPS (Global Position System) kullanılmaktadır. GPS cihazı, bir anten aracılığıyla GPS uydularından aldığı sinyalleri değerlendirerek geminin bulunduğu yerin koordinatlarını hesaplar ve bu bilgiler cihazın ekranında görüntülenir.

    Çeşitli kumanda devreleri kaça ayrılır?

    Çeşitli kumanda devreleri, temel olarak güç devresi ve kumanda devresi olmak üzere ikiye ayrılır. Kumanda devreleri ise şu şekilde sınıflandırılabilir: Butonlar: Normalde açık kontaklı butonlar (start butonu), normalde kapalı kontaklı butonlar (stop butonu), iki yollu (jog) butonlar. Kilitleme yöntemleri: Butonsal kilitleme ve elektriksel kilitleme. Zaman röleleri: Düz zaman rölesi ve ters zaman rölesi. Güç devreleri ise, seçilen devre elemanlarının yüksek akıma dayanabilecek şekilde tasarlanmasıyla oluşturulur.

    Gemi kumandası nasıl çalışır?

    Gemi kumandası, genellikle cJoy Dinamik Mevki Kontrol Sistemi gibi gelişmiş teknolojilerle sağlanır. Temel çalışma prensipleri: Manuel ve yarı otomatik kumanda: Kumanda kolunun sağa-sola hareket ettirilmesiyle geminin üç eksendeki (ileri-tornistan, sağa-sola yatay, pruvanın sancak-iskele hareketleri) ilerlemesi kontrol edilir. Otomatik kumanda: Otomatik pruva kontrol modunda, geminin pruvası sensörlerden gelen verilere göre otomatik olarak sabit tutulur. Oto pilot: Kullanıcı tarafından girilen pruva değeri, cJoy DP sistemi tarafından otomatik olarak sabit tutulur. Ayrıca, makina telgraf sistemleri gibi geleneksel yöntemler de gemi kumandasında kullanılır.

    Gemi dümeni nasıl çalışır?

    Gemi dümeni, geminin yönünü kontrol etmeye yarayan bir donanım parçasıdır. Gemi dümeni çalışma prensibi: Kaptan dümeni çevirir. Dümen palası suyun akış yönünü değiştirir. Tekne su üzerinde farklı yönlere döner. Örneğin, dümen sağa çevrildiğinde, dümen palası suyu sola doğru iter ve teknenin burnu sağa döner. Gemi dümeni türleri: Direk dümen. Dümen simidi. Elektrikli dümen. Gemi dümeni, aşağıdaki kısımlardan oluşur: dümen; dümen çevirme tertibatı; dümen makinesi ve çeşitleri; kontrol mekanizması. Gemi dümeni, aşağıdaki standart gereksinimleri karşılamalıdır: Dümen dişlisi, gemiyi 35° iskele açısından (tam tersi de olabilir) 35° sancağa ve maksimum rpm değerinde bir baş üstü hızda ileriye doğru ilerletirken gemiyi sorunsuz şekilde yönlendirmelidir. Belirtilen 35° bir yönden tam aksi yöndeki 35° lik açıya ulaşma süresi 28 saniyeyi aşmamalıdır. Güç ünitelerinin çalışmaması durumunda, dümen nominal hızının yarısı ya da 7 knot ile 1 dakikalık bir zaman dilimi içerisinde 15 derecelik açıyla sancak dönebilmelidir.

    Gemi elemanları kaça ayrılır?

    Gemi elemanları, genel olarak iki ana kategoriye ayrılır: 1. Tek Dipli Gemiler: Daha çok sandal, ufak boyda yat ve bazı eski gemilerin dip şekli tek diplidir. 2. Çift Dipli Gemiler: Günümüzde tüm tanker, kuru yük, konteyner, yolcu vb. gemiler çift cidarlıdır. Ayrıca, gemi elemanları yapı ve görevlerine göre daha detaylı şekilde sınıflandırılabilir. Örneğin, gövde elemanları arasında dış kaplama, iç dip kaplaması, döşekler, tulaniler bulunur.