• Buradasın

    Seçici maruz kalma nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Seçici maruz kalma, kişinin kendi ihtiyaç, alışkanlık, tutum ve inançlarıyla uyumlu olan uyarılara bilinçli bir şekilde kendisini maruz bırakması durumudur 3.
    Bu kavram, uygulamalı psikolojide, özellikle iletişim ve medya çalışmalarında kullanılan ve bireylerin önceden var olan görüşlerini destekleyen ve onlarla çelişmeyen bilgileri tercih etme eğilimini ifade eden bir teoridir 4.
    Seçici maruz kalma, algıda seçiciliğin üç temel unsurundan biridir 15. Diğerleri ise seçici dikkat ve algısal savunmadır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Algıda çarpıtma ve seçicilik nedir?

    Algıda çarpıtma, kişinin beklentileri, önyargıları, duyguları ve inançları doğrultusunda gerçekliğin taraflı ve kısmi bir şekilde algılanmasıdır. Algıda seçicilik ise, uyaranların (olan bitenin), bu uyaranları algılayan kimsenin beklentileri çerçevesinde görülmesine, dinlenilmesine veya odaklanılmasına sebep olan bir bilişsel çarpıtmadır. Algıda seçicilik, üç ana mekanizma üzerinden gerçekleşir: Seçici maruz kalma: Yalnızca görmek veya duymak istenilen şeyin algılanması. Seçici dikkat: Uyaranın sağladığı diğer bilgileri göz ardı ederek yalnızca ilgi çekici taraflarına odaklanma. Algısal savunma: Tehdit eden, saldırgan ve nahoş uyaranların göz ardı edilmesi. Algıda seçicilik, dikkat dağıtıcı bilgileri filtreleyerek kişinin odaklanmak istediği şeye daha rahat odaklanmasını sağlar.

    Maruz kalmak ne anlama gelir?

    Maruz kalmak, bir olay veya bir durumla karşı karşıya olmak anlamına gelir. Örnek cümleler: "İnsan böyle bir kokuya sokakta maruz kalsa adımlarını sıklaştırır, arabadaysa camları kapatır." "Öğretmenin öfkesine maruz kalmamak için, ödevlerini hep yapar." "Sinsi bir darbe teşebbüsüne maruz kaldık."

    Seçici algı örnekleri nelerdir?

    Seçici algı örnekleri şunlardır: Plasebo etkisi: İnsanlara, bir ilacı aldıklarında kendilerini daha iyi hissedecekleri söylendiğinde, aslında ilaç yerine şeker hapı verilse bile kendilerini daha iyi hissetmeleri. Sosyal medya algoritmaları: Sosyal medya algoritmalarının, kullanıcıların dikkatini çekmek için tasarlanmış paylaşımları öne çıkarması. Arkadaş bekleme örneği: Bir meydanda arkadaş beklerken, onun gelebileceği tüm yönleri düşünüp, bir tanesi "gerçek" olduğunda, o yönü önceden tahmin ettiğinize odaklanmak. Hamile kadınları fark etme: Bir kişinin, hamile olduktan sonra çevresinde daha fazla hamile kadın fark etmesi. Mavi araba örneği: Daha önce mavi arabaya dikkat etmeyen bir kişinin, mavi araba aldıktan sonra arabayı fark etmesi. Haberlere odaklanma: Bir kişinin, mesleğiyle ilgili haberlere dikkat etmesi. Seçici algı, bireylerin dikkatlerini belirli uyaranlara odaklayarak, bilgiyi işleme kapasitelerini ve bilişsel kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmalarına yardımcı olur.

    Maruz kalma tekniği nedir?

    Maruz kalma tekniği, bireyin korku, kaygı veya travma yaratan durumlarla kontrollü bir şekilde yüzleşmesini sağlayan bir psikoterapi yöntemidir. Maruz kalma tekniğinin temel ilkeleri: Korku hiyerarşisi oluşturma. Aşamalı maruz kalma. Güvenli ortam. Tekrarlama. Maruz kalma tekniği ile tedavi edilebilen rahatsızlıklar: fobiler; sosyal kaygı; genel kaygı bozukluğu; travma sonrası stres bozukluğu; obsesif-kompulsif bozukluk.

    Algı seçiciliği nasıl oluşur?

    Algıda seçicilik, kişinin görmek, duymak veya odaklanmak istediği uyarıları seçip diğerlerini görmezden gelmesi durumudur. İç etmenler: İhtiyaçlar ve güdüler. İlgi alanları. Duygular. Geçmiş yaşantılar ve deneyimler. Dış etmenler: Uyarıcının şiddeti ve büyüklüğü. Aşırı zıtlık. Hareketlilik. Süreklilik. Tekrar. Alışılmışın dışındaki uyarıcılar. Kişi, ihtiyaçlarına veya dış uyarıcılara göre algıda seçim yapar ancak bu seçimler genellikle bilinçli olarak yapılmaz.