Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Motivasyon ve hijyen teorisi, Amerikalı psikolog Frederick Herzberg tarafından 1959 yılında ortaya atılan ve iş tatmini ile ilgili temel kavramları açıklayan bir teoridir 14.
Bu teori, iş yaşamında motivasyonu, mutluluğu ve başarıyı etkilediği belirlenen iki faktöre dayanır:
- Motive edici faktörler 123. Başarı, tanınma, kendi kendine çalışabilme ve sorumluluk alma gibi faktörler tatmini arttıran ana unsurlardır 123.
- Hijyen faktörleri 123. Şirket politikası, maaş, meslektaşlarla ilişki gibi faktörler tatminsizliği en çok etkileyen unsurlardır 123.
Hijyen faktörleri, aslında "temizlik" anlamındaki hijyen kavramını kapsasa da, onunla sınırlı değildir 3. Hijyen faktörleri, asıl işin kendisinde mevcut değildir; daha ziyade işi çevreler ve asıl işin yapılabilirliğini etkiler 3.
Herzberg'e göre, hijyen faktörlerinin olmaması, çalışanların daha az sıkı çalışmasına neden olacaktır 3. Ancak hijyen faktörlerinin varlığı, genellikle çalışanları tatmin etse de motive olmak için yeterli değildir 4.
İki faktör teorisi, yöneticilerin, çalışan memnuniyetsizliğini önlemek için hijyen faktörlerinin yeterliliğini garanti altına almaları gerektiğini ifade eder 2. Ayrıca yöneticiler, çalışanların çalışmaya ve daha çok ve daha iyi performans göstermeye motive olmaları için işin teşvik edici ve ödüllendirici olduğundan emin olmalıdır 2.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: