• Buradasın

    Kömürhan Köprüsü'nün hikayesi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kömürhan Köprüsü'nün hikayesi şu şekilde özetlenebilir:
    • İlk köprü: Kömürhan Köprüsü'nün yapımına 1638 yılında Sultan 4. Murad'ın Bağdat seferi sırasında karar verilmiş, ancak sultanın ölümü üzerine köprü yarım kalmıştır 23.
    • Cumhuriyet dönemi: Cumhuriyet döneminde, aynı yere betonarme bir köprü inşa edilmiştir 23.
    • Karakaya Barajı: Karakaya Barajı'nın yapımıyla köprü sular altında kalmıştır 123.
    • Yeni köprü: 1983-1986 yılları arasında, eski köprünün üzerine Türkiye’nin ilk dengeli konsol köprüsü olarak yeni bir köprü inşa edilmiştir 145.
    • Popüler kültür: "Kömürhan Köprüsü Harput'a bakar" dizesiyle Fırat türküsüne konu olmuştur 125.
    • Güncel durum: 2021 yılında, mevcut köprünün yanına yeni bir köprü daha inşa edilmiştir 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tarihi köprülerin hikayesi nedir?

    Türkiye'deki bazı tarihi köprülerin hikayeleri şu şekildedir: Malabadi Köprüsü: 12. yüzyılda Artuklular tarafından inşa edilen bu köprü, 40,86 metre genişliğindeki kemer açıklığıyla dünyanın en büyük kemer açıklığına sahip taş kemer köprüsüdür. Taş Köprü: Roma İmparatoru Hadrianus tarafından 4. yüzyılda inşa ettirilmiştir. Büyükçekmece (Kanuni Sultan Süleyman) Köprüsü: Mimar Sinan tarafından 1567 yılında inşa edilmiştir. Belkıs (Sultan Alaeddin) Köprüsü: 1239-1240 yılında Sultan I. Alâeddin Keykubad'ın oğlu Sultan II. Gıyâseddîn Keyhüsrev tarafından inşa ettirilmiştir. Çobandede Köprüsü: 1298 yılında İlhanlılar’ın veziri Salduzlu Emir Çoban Noyin tarafından yaptırılmıştır. Ayrıca, Mostar Köprüsü 1566 yılında Mimar Sinan'ın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından inşa edilmiştir. Daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynakları inceleyebilirsiniz: etstur.com; flypgs.com; blog.turkishairlines.com; kulturportali.gov.tr.

    Eski Kömürhan Köprüsü neden yıkıldı?

    Eski Kömürhan Köprüsü, 1983-1986 yılları arasında Karakaya Barajı'nın inşası nedeniyle yıkılmıştır. Kömürhan Köprüsü, 1932 yılında inşa edilmiş ve 1986 yılında yeni Kömürhan Köprüsü'nün tamamlanmasıyla birlikte baraj gölü altında kalmıştır.

    Kömürhan köprüsü neden önemli?

    Kömürhan Köprüsü'nün önemli olmasının bazı nedenleri: Ulaşım Kolaylığı: Elazığ ve Malatya arasında ulaşımı sağlayan en kısa güzergâh üzerinde bulunur ve alternatifsizdir. Mühendislik Başarısı: 660 m toplam uzunluğu, 380 m orta açıklığı ve 168,5 m yüksekliğindeki tek pilonu ile dünya literatüründe dördüncü sırada yer alır. Yerli Üretim: Proje kapsamında yer alan çift tüplü Kömürhan Tüneli ile birlikte, yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynaklar kullanılmış, tamamen Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edilmiştir. Ekonomik Tasarruf: Karakaya Barajı çevresindeki yolu kısaltarak, yılda 9,3 milyon lira vakitten ve 4,7 milyon lira yakıttan tasarruf sağlar. Çevresel Katkı: Karbon emisyonunu yılda 2.731 ton azaltır.

    Fırat üzerinde hangi köprüler var?

    Fırat Nehri üzerinde bulunan bazı köprüler şunlardır: Birecik Köprüsü: Şanlıurfa ilinin Birecik ilçesinde, 1951-1956 yılları arasında inşa edilmiştir. Kömürhan Köprüsü: Elazığ ile Malatya'yı birbirine bağlayan, 2021 yılında hizmete açılan modern bir köprüdür. Nissibi Köprüsü: Adıyaman ile Şanlıurfa'yı bağlayan, 2013 yılında tamamlanan bir köprüdür. Deyrizor Asma Köprüsü: Suriye'nin Deyrizor kentinde yer alan bir asma köprüdür. Fırat Demiryolu Köprüsü: Malatya ile Elazığ'ı birbirine bağlayan, 1986 yılında hizmete açılan, 2 bin 30 metre uzunluğundaki demiryolu köprüsü. Hızmalı Köprü: Şanlıurfa'da, Fırat Nehri üzerinde yer alan ve Osmanlı dönemine ait tarihi bir köprü.

    Kömürhan Köprüsü ne zaman yapıldı?

    Kömürhan Köprüsü'nün inşa süreci iki farklı dönemde gerçekleşmiştir: 1. 1930-1932: İlk Kömürhan Köprüsü, 5 Temmuz 1930 tarihinde ihaleye çıkarılmış ve 3 Nisan 1932 tarihinde tamamlanmıştır. 2. 1983-1986: Karakaya Barajı'nın yapımından sonra sular altında kalan eski köprünün yerine, 23 Şubat 1983'te yapımına başlanan ve 8 Nisan 1986'da tamamlanan yeni Kömürhan Köprüsü inşa edilmiştir. 2021 yılında ise, mevcut Kömürhan Köprüsü'nün yanına 660 metre uzunluğunda yeni bir köprü (Kömürhan Köprüsü) daha inşa edilmiştir.

    Kömürhan Köprüsü ve Tüneli kimin eseri?

    Kömürhan Köprüsü ve Tüneli, farklı dönemlerde farklı firmalar ve ekipler tarafından inşa edilmiştir: Eski Kömürhan Köprüsü: 1932 yılında İsveç firması Nidgvist-Helm tarafından yapılmıştır. Yeni Kömürhan Köprüsü: 1983-1986 yılları arasında inşa edilmiş, yapımını STFA üstlenmiştir. Kömürhan Tüneli ise 2021 yılında tamamlanmıştır ve yapımını da STFA gerçekleştirmiştir. Kömürhan Köprüsü ve Tüneli, tasarım ve inşaat aşamalarında tamamen Türk mühendis ve işçilerinin emeği ile gerçekleştirilmiştir.

    Kömürhan'da neden iki köprü var?

    Kömürhan'da iki köprü olmasının sebebi, mevcut eski Kömürhan Köprüsü'nün, Karakaya Barajı'nın yapımından sonra sular altında kalması ve kullanım imkânını yitirmesidir. 2013 yılında, aynı yerde 660 metre uzunluğunda yeni bir köprü yapılması için ihale gerçekleştirilmiştir.