• Buradasın

    İhvan-ı Safa'da müzik nasıl değerlendirilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İhvân-ı Safâ'da müzik, metafiziğe açılan bir kapı olarak değerlendirilir ve bu sanatla meşgul olanlar, metafizik hakikatlerin gerektirdiği belirli ahlaki erdemleri kazanır 125.
    Müziğin değerlendirilme biçimlerinden bazıları şunlardır:
    • Metafizik boyut: Müzik, ilahi ve peygamberlik kökenlidir ve bu nedenle hikmetle ilişkilidir 1. Ud tellerinin çıkardığı sesler, dört sıvı karışımına etki ederek cesaret, cömertlik gibi erdemleri geliştirir 13.
    • Matematiksel temel: Müzik, yıldızlar ve gezegenlerin hareketleriyle uyumludur; bu uyum, mutluluğun göksel dünyasını yansıtır 14.
    • Psiko-fizyolojik etki: Müzik, insan üzerinde psiko-fizyolojik etkiler yaratır ve bu etkiler ahlaki sonuçlar doğurur 125.
    • Ahlaki işlev: Müzik, insanı Yüce Sanatkâra benzemeye teşvik eder 125.
    İhvân-ı Safâ'ya göre müzik, sadece hikmet sahipleri tarafından icra edildiğinde ahlaki yetkinlik kazandırır; eğlence veya gururlanma amacıyla kullanılması meşru değildir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İhvan ne anlama gelir?

    İhvan kelimesi Arapça kökenli olup, "kardeşler ve arkadaşlar" anlamına gelir. TDK'ya göre ihvan kelimesinin iki farklı anlamı vardır: 1. İlk anlamı: Kardeş kadar yakın olan, birbirlerine kin ve haset gütmeyen arkadaşlar, dostlar. 2. İkinci anlamı: Aynı tarikata mensup olan dervişler. Ayrıca, ihvan kelimesi şu anlamlara da gelir: İhvan-ı din: Din kardeşleri, yani Müslümanlar. İhvan-ı savabet: Çocukluk arkadaşları. İhvan-ı İslam: İslam kardeşleri. İhvan-ı kalbi: Kalben arkadaş ve dost olanlar.

    İhvan-ı Safa varlık anlayışı nedir?

    İhvan-ı Safa'nın varlık anlayışı iki ana kategoride incelenebilir: ontolojik ve epistemolojik akıl. Ontolojik akıl, kozmolojinin en tepesinde, Tanrı'dan sonra gelen, yetkin ve kemal sahibi bir varlık olarak kabul edilir. Epistemolojik akıl ise duyular, akıl ve burhan yoluyla elde edilen bilgileri kapsar. Ayrıca, İhvan-ı Safa'nın varlık açıklamasına Yeni-Eflâtuncu sudur teorisi de etki eder ve varlık, Tanrı'dan bir fışkırma olarak görülür.

    İhvan ı Safa bilgi anlayışı nedir?

    İhvân-ı Safâ'nın bilgi anlayışı şu temel özelliklere dayanır: Bilgi Aşamaları: Bilgi, duyular, kanıtlama ve akıl-sezgi yoluyla elde edilir. Kaynaklar: Bilgi kaynakları olarak duyu, akıl, burhan, vahiy ve ilham kabul edilir. Epistemolojik Yaklaşım: İhvân-ı Safâ, akıl ve sezgi arasında bir yol bulmaya çalışır, bu da onların düşüncelerinin mistik bir boyut kazanmasına yol açar. Eğitim Aşamaları: Eğitim, farklı yaş gruplarına göre düzenlenir; örneğin, 12-30 yaş arası gençler öğretmenlerin sözlerine uymaya teşvik edilirken, 30-40 yaş arasındakilere dünya ile ilgili felsefî bilgiler öğretilir. Seçmecilik: Farklı din ve bilimlerin bilgilerini bir araya getiren eklektik bir yöntem kullanırlar.

    İhvan ı Safa müzikte neyi savunur?

    İhvân-ı Safâ, müzikte şu görüşleri savunur: Metafizik boyut: Müziği, metafiziğe açılan bir kapı olarak görür ve bu sanatla meşgul olanların belirli ahlaki erdemler kazanacağını düşünür. Matematiksel temel: Müziği, matematiğe dayalı bir sanat olarak değerlendirir ve yıldızlar ile gezegenlerin hareketleriyle uyum içinde olduğunu öne sürer. Ahlaki etkiler: Galenci tıp geleneğine dayanan dört sıvı karışım teorisini müziğe uygulayarak, ud tellerinin çıkardığı seslerin insanda cesaret, cömertlik, iffet ve yumuşak huyluluk gibi erdemler geliştirdiğini iddia eder. Dini ritüeller: Müziğin, dini ritüellerde kullanıldığında ahlakı zenginleştirdiğini savunur.

    İhvân-ı Safâ müzikte hangi akıma mensuptur?

    İhvân-ı Safâ, müzikte belirli bir akıma mensup olmaktan ziyade, Pisagorcu düşünce akımının etkisiyle kendi müzik düşünce biçimini geliştirmiştir. Bu düşünce biçimi, özellikle müzik ve kozmos ilişkisini Pisagor'un başlattığı noktadan daha ileriye taşımış ve ud nağmeleri ile gezegenlerin hareketleri arasında bağlantılar kurmuştur.