• Buradasın

    Yasama organında vergi kanunları görüşülürken belirtilen fikirler nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yasama organında vergi kanunları görüşülürken genellikle şu fikirler öne çıkar:
    • Vergilerin kanunîliği ilkesi 13. Vergi koyma, değiştirme ve kaldırma yetkisinin yasama organına ait olması gerektiği 13.
    • Vergi adaleti ilkesi 13. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, herkesin mali gücüne göre vergi ödemesi gerektiği 134.
    • Sosyal devlet ilkesi 5. Vergilendirmenin sosyal hizmetleri finanse etme ve gelir dağılımını düzenleme amacı taşıması gerektiği 25.
    • Genellik ilkesi 4. Vergi ödevinin tüm bireyleri kapsaması gerektiği 4.
    • Belirlilik ve kesinlik ilkesi 5. Vergilerin miktarlarının, tarh ve tahsil zamanlarının, şekillerinin net ve anlaşılır olması gerektiği 15.
    Ayrıca, yasama organında vergi kanunları görüşülürken hukuk devleti, hukuki güvenlik, ölçülülük gibi ilkelerin de göz önünde bulundurulması gerektiği belirtilmektedir 35.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    TBMM hangi işlemleri kanun ile yapar?

    Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), yasama yetkisi kapsamında çeşitli işlemler yapar. Bunlar arasında: Kanun yapma: TBMM, yasama yetkisini kullanarak kanun çıkarır. Bütçe ve kesin hesap kanun tasarılarını görüşüp kabul etme: TBMM, bütçe ve kesin hesap kanun tasarılarını görüşür ve kabul eder. Bakanlar Kurulu'nu ve bakanları denetleme: TBMM, Bakanlar Kurulu'nu ve bakanları denetler. Erken seçim kararı alma: TBMM, basit çoğunlukla değil, nitelikli çoğunlukla (360 oy) erken seçim kararı alabilir. Genel ya da özel af ilan etme: TBMM, üye tam sayısının beşte üç çoğunluğunun kararı ile genel ya da özel af ilan edebilir. TBMM, ayrıca bilgi edinme ve denetleme yetkisini Meclis araştırması, genel görüşme, Meclis soruşturması ve yazılı soru yollarıyla kullanır.

    Vergi hukukunun kaynakları nelerdir?

    Vergi hukukunun kaynakları iki ana kategoriye ayrılır: asli kaynaklar ve tali kaynaklar. Asli kaynaklar şunlardır: 1. Anayasa ve Kanunlar: Ülkenin anayasası ve bu anayasaya dayalı olarak çıkarılan kanunlar. 2. Uluslararası Vergi Anlaşmaları: Ülkeler arası yapılan anlaşmalar. 3. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri: Cumhurbaşkanı tarafından çıkarılan kararnameler. 4. Tüzük ve Yönetmelikler: Vergi hukukunu daha ayrıntılı bir şekilde düzenleyen düzenlemeler. 5. Anayasa Mahkemesi Kararları: Vergi hukukuyla ilgili anayasa ihlali iddialarını değerlendiren kararlar. Tali kaynaklar ise şunlardır: 1. Yargı Organlarının Kararları: Vergi mahkemeleri ve yargı organlarının verdiği kararlar. 2. Açıklayıcı Genel Tebliğler: Maliye Bakanlığı veya vergi otoriteleri tarafından yayınlanan tebliğler. 3. Genelgeler, Özelgeler ve Sirkülerler: Vergi dairesi tarafından yayınlanan açıklamalar. 4. Bilimsel Görüşler ve Örf ve Adetler: Vergi hukukunda net bir düzenleme olmayan durumlarda başvurulan kaynaklar.

    Vergi hukuku hangi hukuk dallarıyla yakın ilişki içindedir?

    Vergi hukuku, özellikle kamu hukuku içinde yer alan aşağıdaki hukuk dallarıyla yakın ilişki içindedir: Anayasa hukuku. İdare hukuku. Ceza hukuku. Uluslararası hukuk. Ayrıca, vergi hukukunun bazı alanları özel hukuk hükümlerine de dayanır, örneğin miras vergisi.

    Anayasanın 73 maddesi vergi ödevi nedir?

    Anayasa'nın 73. maddesi, vergi ödevini şu şekilde düzenler: Mali güce göre vergilendirme: Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, mali gücüne göre vergi ödemekle yükümlüdür. Kanunilik ilkesi: Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır. Cumhurbaşkanına yetki: Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde, kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Cumhurbaşkanına verilebilir. Bu madde, vergilerin adaletli ve dengeli dağılımını maliye politikasının sosyal amacı olarak belirler.

    TBMM kanun yapma yetkisi nasıl kullanır?

    Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM), kanun yapma yetkisini şu şekilde kullanır: 1. Kanun Teklifi: Kanun teklif etme yetkisi yalnızca milletvekillerine aittir. 2. Komisyon Süreci: Kanun teklifleri, ilgili komisyonlarda görüşülür ve incelenir. 3. Genel Kurul Görüşmesi: Komisyon raporları doğrultusunda kanun teklifleri, TBMM Genel Kurulu’nda görüşülür ve oylanır. 4. Cumhurbaşkanının Onayı: Genel Kurul’da kabul edilen kanunlar, Cumhurbaşkanı'nın onayına sunulur. 5. Yayımlanma ve Yürürlüğe Girme: Cumhurbaşkanı tarafından onaylanan kanun, Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girer. 2017 Anayasa değişikliği ile Bakanlar Kurulu kaldırıldığından, kanun tasarısı sunma yetkisi de ortadan kalkmıştır.

    Vergi Hukuku'nda hangi konular var?

    Vergi Hukuku'nda aşağıdaki konular yer almaktadır: 1. Vergilendirme Süreci: Vergi matrahının belirlenmesi, beyanname verilmesi ve vergilerin ödenmesi. 2. Vergi Türleri: Gelir vergisi, kurumlar vergisi, katma değer vergisi (KDV), motorlu taşıtlar vergisi gibi çeşitli vergiler. 3. Vergi Denetimi ve Cezaları: Vergi kaçakçılığı, usulsüzlük ve eksik beyan durumlarında uygulanan yaptırımlar. 4. Vergi Davaları: Vergi daireleri ile mükellefler arasındaki uyuşmazlıkların yargı süreci. 5. Vergi Planlaması ve Danışmanlığı: Vergi yükümlülüklerini en aza indirmek için yapılan planlama ve yasal uyum süreci. 6. Uluslararası Vergi Hukuku: Çifte vergilendirme anlaşmaları ve uluslararası ticaretle ilgili vergilendirme.

    Türk vergi sistemi kaç kanundan oluşur?

    Türk vergi sistemi, iki ana kanuna dayanmaktadır: 1. Gelir Vergisi Kanunu. 2. Kurumlar Vergisi Kanunu. Ayrıca, vergi sistemini düzenleyen diğer kanunlar ve yönetmelikler de bulunmaktadır, ancak temel yapı bu iki kanuna dayanmaktadır.