• Buradasın

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki temel farklar şunlardır:
    • Görev Alanı:
      • Yargıtay, adli yargı alanında yer alır ve ilk derece mahkemelerinin verdiği kararların hukuka uygunluğunu inceler 12.
      • Anayasa Mahkemesi, anayasa yargısı alanında görev yapar ve yasaların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve TBMM içtüzüğünün anayasaya uygunluğunu denetler 12.
    • Yetki:
      • Yargıtay, yerel mahkemelerin kararlarını bozma veya onama yetkisine sahiptir 2.
      • Anayasa Mahkemesi, kanunların iptal edilmesi ve siyasi partilerin kapatılması gibi daha geniş yetkilere sahiptir 12.
    • Hiyerarşi:
      • Anayasa Mahkemesi, Yargıtay'dan üstün kabul edilir 13.
    • Kararların Bağlayıcılığı:
      • Anayasa Mahkemesi'nin kararları kesindir ve tüm yargı organları için bağlayıcıdır 13.
      • Yargıtay'ın kararları da bağlayıcıdır, ancak belirli durumlarda yeniden temyiz yolu açıktır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesinin verdiği kararlar nerede yayınlanır?

    Anayasa Mahkemesinin verdiği kararlar aşağıdaki platformlarda yayınlanır: Anayasa Mahkemesi'nin resmi internet sitesi. Basın yayınları ve medya. Hukuk portalları ve veri tabanları. Yasal ve hukuki kaynaklar.

    Bölge adliye mahkemesi ile Yargıtay arasındaki fark nedir?

    Bölge adliye mahkemesi (istinaf) ile Yargıtay arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Yargıtay, Türkiye'deki en üst adli yargı organıdır ve içtihatlarıyla emsal niteliğinde kararlar verir. Bölge adliye mahkemeleri, birinci derece mahkemelerin kararlarını denetler, kararların hukuka uygunluğunu inceler ve gerekli durumlarda kararları değiştirir veya bozar. İtiraz Yetkisi: Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, Yargıtay ceza dairelerince verilen tüm kararlara karşı itiraz yoluna gidebilir. Bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet başsavcılığı, sadece ceza dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlara itiraz edebilir. Kararların Bağlayıcılığı: Yargıtay kararları, baktıkları dava özelinde bağlayıcıdır. Bölge adliye mahkemesi kararları, dosya üzerinden inceleme yapılarak verilir ve bu kararlar sonrasında aynı kararlara yönelik temyiz yoluna başvurulması halinde yargılama süreci uzayabilir.

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki fark nedir?

    Danıştay ve Yargıtay arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Danıştay, idari yargı alanında görev yapar ve idarenin tesis ettiği her türlü işleme karşı son incelemenin yapıldığı merciidir. Yargıtay, adli yargı alanında görev yapar ve mahkemelerin verdiği hükümlerin son inceleme merciidir. Yükseklik Düzeyi: Danıştay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde idari yargı organıdır. Yargıtay, Türkiye'nin en yüksek düzeyde adli yargı organıdır. Bağlayıcılık: Danıştay kararları, yürütme erki için bağlayıcı niteliktedir. Yargıtay kararları, baktıkları dava özelinde bağlayıcıdır; içtihadı birleştirme kararları ise her dava için bağlayıcıdır.

    Anayasa Mahkemesi kararları Yargıtay denetimine tabi mi?

    Anayasa Mahkemesi kararları, Yargıtay denetimine tabi değildir. Anayasa Mahkemesi, bireysel başvuru yoluyla kamu gücünü kullanan bir organ tarafından bir Anayasa normuna dayanılarak temel hak veya özgürlüğe müdahalede bulunulması halinde, müdahalenin Anayasa'nın 13. maddesindeki ölçütlere uygunluğu bakımından denetlemektedir. Yargıtay ise, Anayasa'nın 153. maddesinin 6. fıkrasında belirtilen "Anayasa Mahkemesi kararları Resmî Gazete'de hemen yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar" hükmünü temel alarak, Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararlarının, itiraz eden mahkeme bakımından bağlayıcı olduğunu ve geriye yürüdüğünü kabul etmektedir. Ancak, Anayasa Mahkemesi'nin kararları, kamu gücünü kullanan organlar ve mahkemeler tarafından Anayasa'nın 138. maddesi gereğince Anayasa'ya uygun karar verme yükümlülüğü karşısında yeniden gözden geçirilmelidir.

    Anayasa mahkemesinin verdiği kararlar bağlayıcı mı?

    Evet, Anayasa Mahkemesi'nin kararları bağlayıcıdır. Anayasa'nın 153. maddesinde, "Anayasa Mahkemesi kararları kesindir" denilmekte olup bu kararlar; yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Ancak bu, kararların eleştirilemeyeceği veya sorgulanamayacağı anlamına gelmez; sadece bağlayıcılıklarını ifade eder.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa Mahkemesi bireysel başvuruda hangi kararları verebilir?

    Anayasa Mahkemesi (AYM), bireysel başvuru incelemesinin sonucunda şu kararları verebilir: İhlalin tespiti ve giderilmesi: Bir temel hakkın ihlal edildiğine karar verilirse, bu ihlalin nasıl sona erdirilebileceği belirlenir ve dosya yeniden ilgili mahkemeye gönderilir. Tazminat: Yeniden yargılama yapılması mümkün değilse, başvurucu lehine tazminata hükmedilir. Düşme kararı: Başvurudan feragat edilmesi, davanın takipsiz bırakılması veya ihlal ve sonuçlarının ortadan kalkması durumunda düşme kararı verilir. AYM, idare yerine geçerek eylem ve işlem niteliğinde karar veremez. Ayrıca, AYM, başvurucunun yaşamına ya da maddi veya manevi bütünlüğüne yönelik ciddi bir tehlike bulunması durumunda tedbir kararı verebilir.