• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi kararları Yargıtay denetimine tabi mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi kararları, Yargıtay denetimine tabi değildir. Anayasa Mahkemesi, anayasa hukuku kapsamında yasaların ve kanun hükmünde kararnamelerin anayasaya uygunluğunu denetlerken, Yargıtay, genel hukuk denetimi yaparak mahkeme kararlarını gözden geçirir ve denetler 12.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki fark nedir?

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Görev Alanı: - Yargıtay, alt mahkemeler tarafından verilen kararların hukuka uygunluğunu denetleyen en yüksek temyiz mahkemesidir. - Anayasa Mahkemesi, yasaların ve anayasanın hükümlerinin Anayasa’ya uygun olup olmadığını denetler; ayrıca bireysel başvuruları karara bağlar. 2. Yetki: - Yargıtay, ceza, hukuk, ticaret gibi çeşitli alanlarda temyiz incelemesi yapar ve kararları bağlayıcıdır. - Anayasa Mahkemesi, yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan kesin kararlar alır. 3. Yapı: - Yargıtay, başkan ve üyelerden oluşur; üyeler Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı tarafından atanır. - Anayasa Mahkemesi, Cumhurbaşkanı, TBMM ve Yargıtay tarafından atanan başkan ve üyelerden oluşur.

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nde (İçtüzük) hangi konular düzenlenmiştir?

    6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ve Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü (İçtüzük)'nde aşağıdaki konular düzenlenmiştir: Kanun'da: 1. Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve görevleri: Mahkemenin kuruluşu, üyelerin seçimi, yargılama usulleri ve görevleri. 2. Mahkeme bütçesi: Mahkemenin merkezi yönetim bütçesi içindeki yeri ve bütçe görüşmeleri. 3. Disiplin ve özlük işleri: Başkan, başkanvekilleri ve üyelerin disiplin işleri, özlük hakları ve izinleri. 4. Raportörler ve personel: Raportörlerin ve personelin nitelikleri, atanmaları ve görevleri. İçtüzük'te ise: 1. Mahkemenin iç düzeni ve işleyişi: İçtüzüğün kabul edilmesi, mahkemedeki teşkilat, çalışma usulleri ve arşivleme [6]. 2. Duruşmalar ve müzakereler: Duruşmaların yönetimi, kayda alınması ve kararların yazılması [7]. 3. Bireysel başvuru: Bireysel başvuru hakkı, kabul edilebilirlik şartları ve inceleme usulleri [8]. 4. Siyasi parti davaları: Siyasi partilerin kapatılması ve mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin denetimi [9].

    Anayasa Mahkemesi şekil denetimi hangi hallerde yapılır?

    Anayasa Mahkemesi'nde şekil denetimi, aşağıdaki hallerde yapılır: 1. Kanunlar ve Cumhurbaşkanlığı kararnameleri: Bu normların Anayasa'ya uygun olup olmadığını şekil ve esas bakımından denetlemek. 2. Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü: İçtüzüğün Anayasa'ya aykırılığı iddiasıyla yapılan başvurularda. Ancak, olağanüstü hallerde ve savaş hallerinde çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin şekil ve esas bakımından Anayasaya aykırılığı iddiasıyla dava açılamaz.

    Anayasa ile yargı denetimi dışında tutulan işlemler nelerdir?

    Anayasa ile yargı denetimi dışında tutulan işlemler şunlardır: 1. Cumhurbaşkanının tek başına yaptığı işlemler. 2. Yüksek Askeri Şura kararları. 3. Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu kararları. 4. Sayıştay'ın kesin nitelikli kararları. 5. Yüksek Seçim Kurulu kararları. 6. Yüksek Hakem Kurulu kararları. Ayrıca, bazı kanunlarda yer alan uyarma ve kınama cezaları ile sıkıyönetim komutanlarının işlemleri de yargı denetimi dışındadır.

    Yargıtay kararı kesin mi?

    Evet, Yargıtay kararları kesindir ve değiştirilemez.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin görevleri şunlardır: 1. Norm denetimi: Kanunlar, Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün Anayasa'ya uygunluğunu denetlemek. 2. Bireysel başvuruları karara bağlamak: Vatandaşların temel hak ve özgürlüklerinin kamu gücü tarafından ihlal edildiği iddiasıyla yapılan başvuruları değerlendirmek. 3. Siyasi partilerin kapatılması davalarını görmek: Siyasi partilerin kapatılması veya devlet yardımından yoksun bırakılması istemlerini karara bağlamak. 4. Yüce Divan görevi: Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, bakanları ve diğer yüksek yargı organlarının başkan ve üyelerini görevleriyle ilgili suçlardan dolayı yargılamak. 5. Mali denetim: Siyasi partilerin mal edinimleri, gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek.

    Anayasa mahkemesi kararları geriye yürür mü?

    Anayasa Mahkemesi kararları geriye yürümez. Bu ilke, Anayasanın 153. maddesinde yer almakta olup, iptal edilen hükümlerin iptal kararının Resmi Gazete'de yayımlanmasından itibaren yürürlükten kalkacağını öngörmektedir.