• Buradasın

    Uzlaşma yönetmeliği nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Uzlaşma yönetmeliği, iki farklı bağlamda ele alınabilir:
    1. Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği: 5 Ağustos 2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan bu yönetmelik, 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253, 254 ve 255. maddelerinde düzenlenen uzlaştırmanın usul ve esaslarını belirler 13. Yönetmelikte yer alan bazı önemli hususlar şunlardır:
    • Uzlaştırma, şüpheli veya sanığın özgür iradesiyle kabul etmesi durumunda gerçekleştirilir 13.
    • Uzlaştırmacı, Cumhuriyet savcısının onayıyla görevlendirilen avukat veya hukuk öğrenimi görmüş kişidir 13.
    • Uzlaşma teklifi, uzlaşma teklif formuyla yapılır ve tarafların imzalaması gerekir 14.
    1. Türkiye Barolar Birliği Uzlaşma Sağlama Yönetmeliği: 14 Nisan 2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanan bu yönetmelik, 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 35/A maddesi hükmüne göre, taraflar arasında ortaya çıkan uyuşmazlıkların uzlaşma yöntemiyle çözülmesini düzenler 2. Yönetmelikte vurgulanan temel ilkeler ise şunlardır:
    • Uzlaşma süreci iradi ve eşitlik esasına dayanır 2.
    • Taraflar ve avukatlar, uzlaşma sürecinde gizlilik ilkesine uymak zorundadır 2.
    • Uzlaşma tutanağı, taraflar ve avukatlarınca imzalanır ve ilam hükmünde olur 2.

    Konuyla ilgili materyaller

    Uzlaşma hangi maddelerde düzenlenmiştir?

    Uzlaşma, farklı hukuk alanlarında çeşitli maddelerde düzenlenmiştir: 1. Ceza Muhakemesi Kanunu'nda Uzlaşma: 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253, 254 ve 255. maddelerinde uzlaşma ile ilgili hükümler yer almaktadır. 2. Avukatlık Kanunu'nda Uzlaşma: 1136 sayılı Avukatlık Kanunu'nun 35/A maddesi, avukatlar aracılığıyla yapılan uzlaşmaları düzenler. 3. Türkiye Barolar Birliği Uzlaşma Sağlama Yönetmeliği: Bu yönetmelik, uzlaşma yönteminin usul ve esaslarını belirler ve 14 Nisan 2017 tarihli Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.

    CMK uzlaşma teklifi ne zaman yapılır?

    CMK'ya göre uzlaşma teklifi, soruşturma konusu suçun uzlaşmaya tabi olması ve kamu davası açılması için yeterli şüphenin bulunması halinde yapılır. Bu durumda: 1. Dosya uzlaştırma bürosuna gönderilir ve büro tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı, şüpheli ile mağdur veya suçtan zarar görene uzlaşma teklifinde bulunur. 2. Şüphelinin, mağdurun veya suçtan zarar görenin reşit olmaması halinde, uzlaşma teklifi kanuni temsilcilerine yapılır. 3. Teklif, açıklamalı tebligat veya istinabe yoluyla da yapılabilir. 4. Şüpheli, mağdur veya suçtan zarar gören, teklifi üç gün içinde kabul etmezse, teklifi reddetmiş sayılır.

    Tarhiyat öncesi uzlaşma nedir?

    Tarhiyat öncesi uzlaşma, vergi incelemesi sonuçlanmadan önce, mükelleflerin vergi ve cezalar için vergi idaresi ile anlaşarak uyuşmazlığı çözme sürecidir. Bu süreçte: 1. Başvuru: Mükellef, uzlaşma talebini vergi idaresine iletir. 2. Değerlendirme: Vergi idaresi, talebi değerlendirir ve gerekli belgeleri inceler. 3. Toplantı: Taraflar, uzlaşma görüşmeleri için bir araya gelir ve önerilerde bulunur. 4. Anlaşma: Taraflar arasında anlaşma sağlandığında, bu anlaşma yazılı hale getirilir ve her iki taraf için de bağlayıcı olur. Tarhiyat öncesi uzlaşma, vergi hukukunda önemli bir alternatif çözüm yoludur ve mahkeme sürecine göre daha hızlı ve maliyet etkin bir çözüm sunar.

    Uzlaşma hangi suçlarda CMK 254?

    CMK'nın 254. maddesi, uzlaşma kapsamında olan suçları şu şekilde belirtir: 1. Şikayete bağlı suçlar. 2. Türk Ceza Kanunu'nda sayılan suçlar. Uzlaştırma, kamu düzenini bozan ağır suçlar için uygulanamaz ve kasten öldürme gibi suçlar kapsam dışıdır.

    CMK'ya göre uzlaşma şartları nelerdir?

    CMK'ya göre uzlaşma şartları şunlardır: 1. Suçun Niteliği: Uzlaşma, yalnızca şikayete bağlı suçlar için mümkündür. 2. Yeterli Şüphe: Suçun işlendiğine dair yeterli şüphe ve oluşturacak delil bulunmalıdır. 3. Tarafların Kabulü: Hem şüpheli hem de mağdurun uzlaşma teklifini kabul etmesi gerekir. 4. Kamu Tüzel Kişileri: Kamu tüzel kişileri (Valilik, Belediye, Bakanlık vb.) aleyhine işlenen suçlarda uzlaşma uygulanmaz. 5. Uzlaştırmacı: Uzlaşma süreci, uzlaştırma bürosu tarafından görevlendirilen uzlaştırmacı tarafından yürütülür.

    Uzlaşma komisyonunda nasıl davranmalı?

    Uzlaşma komisyonunda doğru davranış şekli, aşağıdaki ilkelere uygun hareket etmeyi gerektirir: 1. Tarafsızlık ve Bağımsızlık: Uzlaştırmacı, görevini dürüstlük kuralları çerçevesinde bağımsız ve tarafsız olarak yerine getirmelidir. 2. Gizlilik: Uzlaştırmacı, uzlaşma sürecinde yapılan açıklamaları ve kendisine aktarılan bilgileri gizli tutmakla yükümlüdür. 3. Müzakerelerin Yürütülmesi: Uzlaştırmacı, müzakereleri adil ve eşit fırsatlarla yürütmeli, tarafların yeterli bilgiye sahip olmasını sağlamalıdır. 4. Hukuka Uygunluk: Uzlaşma sonucunda varılan anlaşma, hukuka ve ahlaka uygun olmalıdır. 5. Uzlaşma Teklifinin Kabulü: Mükellef veya şüpheli, uzlaşma teklifini kabul etmezse veya komisyon teklifini reddederse, uzlaşma sağlanamamış sayılır ve mükellef dava açma hakkını kullanabilir.

    En etkili uzlaşma yöntemi nedir?

    En etkili uzlaşma yöntemi, karşılıklı kazan-kazan (win-win) yaklaşımıdır. Diğer etkili uzlaşma yöntemleri şunlardır: Empatik dinleme: Karşınızdaki kişinin hislerine ve düşüncelerine saygı duyarak onun ihtiyaçlarını anlamaya çalışmak. Öznel bakış açısı: Sorunun kaynağına odaklanarak sorunun nedenini anlamak. Çıkar analizi: Tarafların çıkarlarını belirleyip buna göre bir uzlaşma sağlamak. Arabuluculuk: Tarafsız bir üçüncü tarafın yönlendirmesiyle taraflar arasında anlaşmanın sağlandığı bir yöntem. Tahkim: Anlaşmazlığın yargı dışında, tarafsız ve bağımsız bir tahkim kurulu tarafından çözümlendiği alternatif bir çözüm yolu.