• Buradasın

    Mahalli İdareler Genel Esasları nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Mahalli idareler genel esasları, 2972 sayılı Mahalli İdareler İle Mahalle Muhtarlıkları ve İhtiyar Heyetleri Seçimi Hakkında Kanun'da düzenlenmiştir 14. Bu esaslar şunlardır:
    • Seçim sistemi ve usulü: Mahalli idareler seçimleri serbest, eşit, gizli, tek dereceli, genel oy, açık sayım ve döküm esaslarına göre, yargı yönetim ve denetimi altında yapılır 14.
    • Seçim çevresi: İl genel meclisi üyeleri seçimi için her ilçe, belediye başkanı ve belediye meclis üyeleri seçimi için ise her belde bir seçim çevresidir 14.
    • Seçilecek üye sayısı: Bu sayı, son genel nüfus sayımı sonuçlarına göre belirli bir usule göre hesaplanır 14.
    • Seçim dönemi: Mahalli idareler seçimleri beş yılda bir yapılır 14.
    • Seçilme yeterliliği: On sekiz yaşını dolduran her Türk vatandaşı, belirli koşulları sağlaması durumunda belediye başkanlığına, il genel meclisi ve belediye meclisi üyeliğine seçilebilir 1.
    Ayrıca, 5018 sayılı Kanun, 5216 sayılı Kanun, 5302 sayılı Kanun, 5355 sayılı Kanun gibi çeşitli mevzuatlarda da mahalli idarelerle ilgili genel esaslar yer almaktadır 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Mahalli idareler genel bütçe kapsamında mıdır?

    Mahalli idareler, genel bütçe kapsamında değildir. Genel bütçe, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinden oluşur. Mahalli idareler ise mahalli idareler bütçesi kapsamında yer alır.

    Genel ve özel bütçeli idareler hangileri?

    Genel ve özel bütçeli idareler, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre şu şekildedir: 1. Genel Bütçe: Devlet tüzel kişiliğine dahil olan ve bu kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan kamu idarelerinin bütçesidir. 2. Özel Bütçe: Bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen idarelerin bütçesidir.

    Mahalli idare birlikleri nelerdir?

    Mahalli idare birlikleri, birden fazla yerel yönetimin, yürütmekle görevli oldukları hizmetlerden bazılarını birlikte görmek üzere kendi aralarında kurdukları kamusal tüzel kişiliklerdir. Bazı mahalli idare birliği türleri: Köylere Hizmet Götürme Birlikleri. Turizm Altyapı Hizmet Birlikleri. Belediye Hizmet Birlikleri. Özel İdare-Belediye Hizmet Birlikleri. Ülke Düzeyinde Kurulan Birlikler.

    Genel yönetim kapsamı dışında kalan idareler nelerdir?

    Genel yönetim kapsamı dışında kalan idareler şunlardır: 1. Kamu İktisadi Teşebbüsleri (KİT). 2. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası. 3. Döner sermayeli işletmeler. 4. Kamu görevi veya hizmeti yürüten dernek ve vakıflar. 5. Sosyal güvenlik kurumlarının belirli bakanlıklarla ilgili veya bağlı olduğu idareler (ayrı hesapları, yönetimleri ve kuruluş yasaları nedeniyle). Ayrıca, 5436 sayılı Kanun ile 5018 sayılı Kanun kapsamından çıkarılan bazı kuruluşlar da genel yönetim dışında yer almaktadır.

    Belediyelere ilişkin genel mevzuat nelerdir?

    Belediyelere ilişkin genel mevzuat, aşağıdaki yönetmelik ve kanunları kapsamaktadır: 1. Belediye Kanunu (5393 sayılı). 2. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği. 3. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik. 4. Belediye Zabıta Yönetmeliği. 5. Sıfır Atık Yönetmeliği. 6. Kamu Zararlarının Tahsiline İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik. Bu mevzuat, belediyelerin çeşitli faaliyet alanlarını ve idari süreçlerini kapsar.

    Mahalli idarelerin organları nelerdir?

    Mahalli idarelerin organları şunlardır: İl Özel İdaresi: İl Genel Meclisi. İl Encümeni. Vali. Belediye: Belediye Meclisi. Belediye Encümeni. Belediye Başkanı. Köy: Köy Meclisi (muhtarlar ve il genel meclisi üyelerinden oluşur). Köy Encümeni (muhtar ve il genel meclisi üyelerinden oluşur). Mahalli idare birlikleri: Birlik Meclisi: Birlik üyesi mahallî idarelerin meclislerinin kendi üyeleri veya belediye meclis üyeliğine seçilmeyi haiz kişiler arasından, birlik tüzüğünde belirlenen sayıda ve gizli oyla seçecekleri üyelerden oluşur. Birlik Encümeni: Birlik başkanı ile birlik tüzüğünde gösterilecek sayıda meclis üyesinden oluşur. Birlik Başkanı: Birliğin idaresinin başı ve tüzel kişiliğinin temsilcisidir.

    Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü ne iş yapar?

    Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünün bazı görevleri: Mahalli idarelerin iş ve işlemlerine dair mevzuatla verilen görev ve hizmetleri yapmak, takip etmek, sonuçlandırmak ve geliştirmek. Mahalli idare yatırım ve hizmetlerinin kalkınma planları ile yıllık programlara uygun şekilde yapılmasını gözetmek. Mahalli idarelerin geliştirilmesi amacıyla araştırmalar yapmak, istatistiki bilgileri toplamak, değerlendirmek ve yayımlamak. Mahalli idareler personelinin hizmet içi eğitimini planlamak ve uygulanmasını takip etmek. Mahalli idarelerin teşkilat, araç ve kadro standartlarını tespit etmek. Mahalli idare kontrolörlerinin çalışma programlarını düzenlemek ve uygulanmasını sağlamak. Bakan tarafından verilen diğer görevleri yapmak. Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü, 10.07.2018 tarih ve 30474 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1 numaralı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı bünyesinde kurulmuştur. 2018 yılından itibaren bu görev ve yetkiler, Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir.