• Buradasın

    Kentsel Dönüşümde ev sahipleri mağdur mu?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kentsel dönüşüm sürecinde ev sahipleri hem mağdur olabilirler hem de bazı haklara sahip olabilirler.
    Mağduriyet nedenleri arasında:
    • Risk raporunun yanlış olması 12. Bina risk raporunun doğru olmamasından kaynaklanan anlaşmazlıklar yaşanabilir 1.
    • Toplantılara katılmama 1. Tüm mal sahiplerinin karar için toplantıya çağrılmaması durumunda dava açma hakkı vardır 1.
    • Arsa değerinin düşük tespiti 12. Arsa değerinin bağımsız kurumlarca düşük tespit edilmesi, dairelerin adaletsiz dağıtılmasına yol açabilir 12.
    • Müteahhit sorunları 14. Müteahhidin daha önceki projelerini kontrol etmeden anlaşma yapılması, verilen sözlerin tutulmamasına ve yeni evin gecikmesine neden olabilir 1.
    Sahip oldukları haklar ise şunlardır:
    • Kira yardımı 35. Kentsel dönüşüme dahil edilen riskli yapıların maliklerine kira yardımı yapılır 35.
    • Konut kredisi desteği 35. Devlet bankaları ve özel bankalar aracılığıyla konut kredisi olanakları sunulur 35.
    • Kendi inşaatını yapma hakkı 35. Mülk sahipleri, özel arazilerine kendi inşaatlarını yapabilirler 35.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Hangi binalar kentsel dönüşüme girmez?

    6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun'a göre, aşağıdaki binalar kentsel dönüşüme girmez: 1. Henüz tamamlanmamış ve ikamet edilmeyen inşaat halindeki yapılar. 2. Metruk (terk edilmiş ve kullanılmayan) yapılar. Bunun dışında, ekonomik ömrünü tamamlamış veya yıkılma ya da ağır hasar görme riski taşıyan tüm binalar kentsel dönüşüm kapsamına girebilir.

    Kentsel dönüşüm yasası neleri kapsıyor?

    Kentsel Dönüşüm Yasası (6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun), aşağıdaki konuları kapsamaktadır: 1. Riskli Yapıların Tespiti: Binaların riskli olup olmadığının belirlenmesi. 2. Yıkım ve Yenileme: Riskli yapıların yıkılması ve yeniden inşa edilmesi. 3. Hak Sahiplerinin Rolü: Maliklerin en az üçte iki çoğunluk ile karar alarak dönüşüm sürecini başlatmaları. 4. Finansman: Devlet tarafından kira yardımı, kredi desteği ve diğer teşviklerin sağlanması. 5. Kamulaştırma: Malikler arasında anlaşmazlık çıkarsa, hisselerin Bakanlık tarafından kamulaştırılması. 6. Rezerv Yapı Alanı: Kentsel dönüşüm nedeniyle taşınması gereken kişilere yeni konut alanı olarak tahsis edilen güvenli bölgeler. Ayrıca, yasa kapsamında 3194 sayılı İmar Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu ve 4708 sayılı Yapı Denetim Kanunu gibi diğer yasal düzenlemeler de yer almaktadır.

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'na göre riskli yapı nasıl belirlenir?

    Kentsel Dönüşüm Kanunu'na göre riskli yapı, 6306 sayılı "Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun" kapsamında şu yöntemlerle belirlenir: 1. Maliklerin Başvurusu: Bina sahipleri veya kanuni temsilcileri, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlara başvurabilir. 2. İdarenin Talebi: Bakanlık, belediyeler veya il özel idareleri, riskli yapı tespiti yaptırabilir. 3. Mahkeme Kararı: Maliklerin anlaşmazlığa düşmesi halinde yargı sürecinde alınan bilirkişi raporları ile de risk tespiti yapılabilir. Riskli yapı tespiti sonucunda bina "riskli" olarak raporlanırsa, durum tapu müdürlüğüne bildirilir ve tapuya şerh konulur.

    Kentsel dönüşümde intifa hakkı ne olur?

    Kentsel dönüşümde intifa hakkı, aşağıdaki şekillerde etkilenebilir: 1. İntifa Hakkının Devredilememesi: İntifa hakkı, hak sahibi tarafından devredilemez ve mirasçılara geçmez. 2. Gayrimenkulün Satışı: Üzerinde intifa hakkı olan bir gayrimenkul satılabilir, ancak yeni malik intifa hakkı sahibi izin vermediği sürece o gayrimenkulü kullanamaz. 3. Kamulaştırma: Kamulaştırma sonucunda gayrimenkul üzerindeki intifa hakkı sona erer. 4. Mahkeme Kararı: İntifa hakkı, mahkeme kararı ile kaldırılabilir. Bu süreçte, intifa hakkı sahibinin hakları ve yükümlülükleri, Türk Medeni Kanunu ve ilgili yasal düzenlemeler çerçevesinde belirlenir.

    Kentsel dönüşümde eski ev yerine ne yapılır?

    Kentsel dönüşümde eski evler yerine modern, güvenli ve yaşanabilir yeni yapılar yapılır. Bu süreçte şu adımlar izlenir: 1. Değerlendirme: Eski binanın durumu incelenir, yapısal bütünlüğü, elektrik ve su tesisatı, izolasyon sistemi gibi unsurlar değerlendirilir. 2. Hedef Belirleme: Yenileme hedefleri belirlenir; daha enerji verimli hale getirme, modern tasarım, güvenlik önlemlerinin artırılması gibi amaçlar belirlenir. 3. Sürdürülebilirlik: Çevreye duyarlı malzemeler kullanılarak enerji verimliliği artırılır ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yatırım yapılır. 4. Teknolojik İyileştirmeler: Akıllı ev sistemleri, güvenlik kameraları, yangın alarmı gibi teknolojik özelliklerle bina daha güvenli ve işlevsel hale getirilir. 5. Yasal ve Mali Süreçler: İnşaat izinleri, vergi avantajları, finansman seçenekleri gibi konular dikkatlice incelenir ve profesyonel yardım alınır. Bu süreç genellikle belediyeler ve yerel yönetimler tarafından yönetilir ve uygulanır.

    Kentsel Dönüşüm kira yardımı varken ev kiralanabilir mi?

    Kentsel Dönüşüm kira yardımı varken ev kiralanabilir, çünkü bu yardım, riskli binaların yıkılması ve yerine depreme dayanıklı konutların inşa edilmesi sürecinde, konut sahiplerinin maddi zarar görmelerini önlemek için sağlanır. Kira yardımından yararlanmak için, kentsel dönüşüm bölgesinde konut sahibi olmak ve aylık gelirin asgari ücretin üç katını geçmemesi gerekmektedir.

    Kaç yıllık binalar kentsel dönüşüm kapsamına girer?

    6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kentsel Dönüşüm Kanununda binalar için yıl veya yaş kısıtlaması bulunmamaktadır. Dolayısıyla, her yaştan eski binalar kentsel dönüşüm kapsamına girebilir.