• Buradasın

    Kamulaştırmada 2942 sayılı kanun 4650 sayılı kanun nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    2942 sayılı Kanun ve 4650 sayılı Kanun, kamulaştırma işlemlerinde önemli düzenlemeler getiren iki farklı mevzuattır.
    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu, kamu yararının gerektirdiği hallerde taşınmaz malların kamulaştırılması süreçlerini, kamulaştırma bedelinin hesaplanmasını ve diğer ilgili konuları düzenler 12.
    4650 sayılı Kanun ise, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nda bazı değişiklikler yapmıştır 3. Bu değişiklikler arasında:
    • Satın alma usulü: Kamulaştırmada öncelikle satın alma usulünün uygulanması esası getirilmiştir 23.
    • Taksitlendirme: Kamulaştırma bedelinin peşin ödenememesi durumunda, eşit taksitlerle ödenebilmesine olanak tanınmıştır 3.
    • Dava hakkı: Kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal ve maddi hatalara karşı adli yargıda düzeltme davası açma hakkı düzenlenmiştir 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    2942 sayılı kamulaştırma kanunu 3 maddesi nedir?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun 3. maddesi, idarelerin kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları ve irtifak haklarını; bedellerini nakden ve peşin olarak veya belirli koşullarda taksitlerle ödemek suretiyle kamulaştırma yapabileceklerini düzenler. Ayrıca, Bakanlar Kurulunca kabul olunan, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskan projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda, bir gerçek veya özel hukuk tüzelkişisine ödenecek kamulaştırma bedelinin o yıl Genel Bütçe Kanununda gösterilen miktarının, nakden ve peşin olarak ödeneceğini belirtir. Bu maddenin tamamı için 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nun ilgili maddesine veya mevzuat.gov.tr gibi kaynaklara başvurulabilir.

    Kamulaştırma Kanunu 22 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 22. maddesi, kamulaştırmadan anlaşma yoluyla vazgeçme konusunu düzenler. Bu maddeye göre: 1. Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra, taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, bu durum idarece mal sahibi veya mirasçılarına tebliğ edilir. 2. Mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilirler. 3. İade işleminin, kamulaştırmanın ve bedelinin kesinleşmesinden sonra bir yıl içinde gerçekleşmesi halinde, kamulaştırma bedelinin faizi alınmaz. 4. Bu madde hükümlerine göre taşınmaz malı geri almayı kabul etmeyen mal sahibi veya mirasçıları, 23. maddeye göre geri alma haklarını da kaybederler. 5. Bu madde hükümleri, kamulaştırmanın kesinleşmesi tarihinden itibaren beş yıl geçmiş olması halinde uygulanmaz.

    Kamulaştırma kanunu neden eleştiriliyor?

    Kamulaştırma Kanunu'nun eleştirilme nedenleri şunlardır: 1. Hukuka Aykırı Kamulaştırma: İdarenin kamulaştırma prosedürünü uygulamadan özel mülkiyete fiilen el koyması, bu durumun hukuka aykırı olması ve taşınmaz malikine tazminat hakkı doğurması. 2. Eksik veya Geç Ödeme: İdarelerin kamulaştırma bedelini geç ödemesi veya gerçek değerinden düşük belirlemesi, bu da malikin haklarını ihlal etmesi. 3. Kamu Yararı Kavramının Kötüye Kullanılması: Kamulaştırma işlemlerinin rant veya kişisel çıkarlar için kamu yararı kisvesi altında gerçekleştirilmesi. 4. Objektif Değer Artışı Sınırı: Kamulaştırmadan arta kalan kısımdaki değer artışının %50'yi geçmesi durumunda, sadece %50'si nispetinde indirim yapılması, bu durumun sosyal devlet ve mülkiyet hakkının korunması açısından yetersiz kalması. 5. Hak Arama Engelleri: Kamulaştırma işlemlerine itiraz etmek veya hak talep etmek isteyen kişilere getirilen yirmi yıllık hak düşürücü süre, bu da adil yargılanma hakkını kısıtlaması.

    Kamulaştirma kanunu 46 madde nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 46. maddesi, devlet ve kamu tüzel kişilerinin, kamu yararının gerektirdiği hallerde özel mülkiyette bulunan taşınmaz malları kamulaştırma yetkisini düzenler. Bu maddeye göre: - Kamulaştırma bedeli peşin olarak ödenir. - Kamulaştırmanın yasal bir dayanağı olmalıdır ve bu dayanak Anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik veya uluslararası anlaşma olabilir. - Kamulaştırmaya konu olan taşınmaz mal, özel mülkiyete tabi olmalıdır.

    Kamulaştırma Kanunu madde 13 nedir?

    Kamulaştırma Kanunu'nun 13. maddesi mülga edilmiştir.

    2942 ve 4650 sayılı kanunlar arasındaki fark nedir?

    2942 ve 4650 sayılı kanunlar arasındaki temel farklar şunlardır: 4650 sayılı Kanun, 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'nda değişiklikler yapmıştır. Başlık Değişiklikleri: 4650 sayılı Kanun ile "Kamulaştırma Bedeli, Tebligat, Dava Hakkı ve Bilirkişiler" olan kısım başlığı, "Kamulaştırma Bedelinin Tespiti" olarak; "Kıymet Takdiri Komisyonları" olan madde başlığı ise "Aynın Çekişmeli Bulunması" olarak değiştirilmiştir. İdarenin Yetkileri: 4650 sayılı Kanun, idarelerin yeterli ödenek temin etmeden kamulaştırma işlemlerine başlayamamasını hükme bağlamıştır. Dava Süresi: 2942 sayılı Kanunun 14. maddesi, 4650 sayılı Kanun ile değiştirilerek, kamulaştırma işlemine karşı idari yargıda iptal davasının 10. madde gereğince mahkemece yapılan tebligat gününden, kendilerine tebligat yapılamayanlara tebligat yerine geçmek üzere mahkemece gazete ile yapılan ilan tarihinden itibaren otuz gün içinde açılabilmesi sağlanmıştır. Bu değişiklikler, kamulaştırma süreçlerinin daha adil ve etkin bir şekilde yürütülmesini amaçlamıştır.

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli nasıl hesaplanır?

    Kamulaştırma Kanunu'na göre kamulaştırma bedeli, aşağıdaki unsurların dikkate alınmasıyla hesaplanır: 1. Taşınmazın Cinsi ve Nevi: Taşınmazın arsa mı yoksa arazi mi olduğu belirlenir. 2. Yüzölçümü: Taşınmazın alanı hesaplanır. 3. Kıymet Takdiri: Taşınmazın kamulaştırma tarihindeki rayiç piyasa değeri, kıymet takdir komisyonu tarafından belirlenir. 4. Emsal Satışlar: Bölgede benzer taşınmazların satış değerleri de değerlendirmede kullanılır. 5. Yapıların Değeri: Taşınmaz üzerinde yapı varsa, bunların resmi birim fiyatları ve yapım maliyeti dikkate alınır. 6. Yıpranma Payı: Yapıların yıpranma oranı hesaplanır. Hesaplama sonucunda belirlenen bedel, peşin ve nakit olarak malike ödenir.