• Buradasın

    Kamulaştırma davasında munzam zarar ne zaman hesaplanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Kamulaştırma davasında munzam zarar, kamulaştırılan taşınmaza ilişkin hükmedilen bedelin uzun bir süre boyunca tahsil edilememesi ve dava tarihindeki alım gücü ile mevcut durum arasında fark olması durumunda hesaplanır 13.
    Munzam zarar hesaplanırken şu unsurlar dikkate alınır:
    • yıllık enflasyon artış oranı 4;
    • bu oranın eşya fiyatlarına yansıma durumu 4;
    • mevduat ve devlet tahvillerine verilen faiz oranları 4;
    • döviz kurlarındaki değişim 4.
    Yargıtay kararları doğrultusunda, yüksek enflasyonist dönemlerde munzam zarar talepli davalarda somut ispat kuralının uygulanmasından vazgeçilmiştir 4. Bunun yerine, enflasyon ve buna bağlı olarak değişen ekonomik koşulların, mülkiyet hakkı ile kamu yararı arasındaki adil dengeyi bozduğu durumlarda munzam zararın varlığı karine olarak kabul edilir 4.

    Konuyla ilgili materyaller

    Temerrüt faizi ve munzam zarar arasındaki fark nedir?

    Temerrüt faizi ve munzam zarar arasındaki temel farklar şunlardır: Temerrüt Faizi: Borçlunun temerrüde düşmesinde kusuru olup olmadığına bakılmaz. Alacağın geç ifasından kaynaklanan zararları karşılamak için ödenir. Kanunda düzenlenmiştir ve taraflar aksi bir anlaşma yapmadığında 3095 Sayılı Kanun hükümlerine göre hesaplanır. Munzam (Aşkın) Zarar: Borçlunun temerrüde düşmede kusurlu olması gerekir. Temerrüt faizi ile karşılanamayan zararları kapsar. Alacaklının doğrudan zararını değil, ek zararını ifade eder. Asıl alacaktan bağımsızdır. Özetle, temerrüt faizi, borçlunun temerrüde düşmesinden kaynaklanan genel zararları karşılarken; munzam zarar, bu zararların temerrüt faiziyle karşılanamadığı durumlarda ortaya çıkar ve borçlunun kusuruna dayanır.

    Munzam zarar hangi hallerde istenebilir?

    Munzam zarar, aşağıdaki hallerde istenebilir: Borçlunun temerrüdü. Ek zararın ortaya çıkması. Borçlunun kusuru. İlliyet bağı. Munzam zarar, genellikle ticari sözleşmelerde, ceza hukukunda ve medeni hukuk kapsamında bireyler arasındaki ilişkilerde meydana gelen zararlarda talep edilebilir.

    Kamulaştırma bedeli hangi tarihteki rayiç bedel üzerinden hesaplanır?

    2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu'na göre, kamulaştırma bedeli taşınmazın kamulaştırıldığı tarihteki rayiç piyasa değeri üzerinden hesaplanır. Bu değer, taşınmazın bulunduğu yer, cinsi, kullanım durumu, imar durumu, arsa/arazi niteliği, gelir getirip getirmediği gibi pek çok kriter göz önüne alınarak tespit edilir.
    A Turkish lawyer in a formal suit stands in front of a courthouse, holding a calculator and a stack of documents, with a thoughtful expression while examining economic charts floating in the background.

    Munzam zarar nasıl hesaplanır taşınmaz?

    Munzam zararın taşınmaz üzerinden nasıl hesaplanacağına dair bilgi bulunamadı. Ancak, munzam zarar hesaplanırken dikkate alınan bazı ekonomik veriler şunlardır: TEFE-TÜFE oranı; Bankaların 3 aylık ortalama vadeli mevduat faiz oranları; Devlet tahvillerine verilen faiz oranları; Döviz kurlarındaki Amerikan Doları ve Euro değişim oranları; Asgari ücret artışı; Altın fiyatlarındaki artış. Munzam zarar hesaplaması için bir bilirkişi görevlendirilmesi gerekebilir. Munzam zararla ilgili en güncel bilgiler için bir avukata danışılması önerilir.

    İdare kamulaştırma bedelinin tespiti ve tescil davası nedir?

    İdare kamulaştırma bedelinin tespiti ve tescil davası, kamulaştırma işlemine konu olan taşınmazın değerinin belirlenmesi ve bu değerin mahkeme kararıyla tescil edilmesi için açılan bir davadır. Davanın amacı: - Taşınmazın gerçek değerinin bilirkişiler tarafından objektif ve adil bir şekilde tespit edilmesi. - Kamulaştırma bedelinin idare tarafından mülkiyet sahiplerine ödenmesi ve taşınmazın mülkiyetinin idareye geçmesi. Dava süreci: 1. Dava dilekçesi: İdare veya mülkiyet sahipleri tarafından asliye hukuk mahkemesine sunulur. 2. Bilirkişi heyeti: Mahkeme tarafından taşınmazın keşfi ve değerleme raporunun hazırlanması için atanır. 3. Raporun değerlendirilmesi: Taraflar ve bilirkişiler raporu üzerinde görüşür. 4. Mahkeme kararı: Taşınmazın bedeli belirlenir ve kararın kesinleşmesiyle bedel idare tarafından ödenir. Dava açma süresi: Mülkiyet sahipleri için kamulaştırma kararının tebliğinden itibaren 60 gün, idare için ise uzlaşmanın sağlanamaması halinde kamulaştırma kararının kesinleşmesinden itibaren 6 aydır.

    Kamulaştırma bedelini kim belirler?

    Kamulaştırma bedelini, taşınmazın bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesi belirler. Mahkemenin belirlediği bilirkişi kurulu, bedelin tespitini etkileyecek tüm ölçütleri dikkate alarak rapor düzenler. Ayrıca, sermaye piyasası kurulunun kabul ettiği değerleme standartlarına uygun, gerekçeli bir değerlendirme raporu hazırlanır. Kamulaştırma bedelinin tespiti ve tesciline ilişkin davalarda davacı, kamulaştırma işlemini yapan idaredir; davalı ise taşınmaz mal sahibidir.

    Kamulaştırma bedeli mahkeme kararıyla nasıl tahsil edilir?

    Kamulaştırma bedelinin mahkeme kararıyla tahsil edilmesi süreci şu adımları içerir: 1. Mahkeme Kararının Kesinleşmesi: İdare, kamulaştırma bedelinin belirlenmesi için mahkemeye başvurur ve mahkeme, bilirkişi raporları alarak bedeli belirler. 2. İdare ile İletişim: Kesinleşmiş mahkeme kararı alındıktan sonra, kamulaştırmayı gerçekleştiren idare ile iletişime geçilmelidir. 3. Gerekli Belgelerin Hazırlanması: İdare, bedelin ödenmesi için aşağıdaki belgelerin hazırlanmasını isteyebilir: - Mahkeme kararının bir örneği; - Kimlik belgesi (TC kimlik kartı veya pasaport); - Banka hesap bilgileri (bedelin nereye yatırılacağı için). 4. Ödeme Süreci: İdare, kamulaştırma bedelinin yatırılması gereken banka hesap bilgilerini sağlar ve bu bilgiye genellikle resmi yazıyla iletilir. 5. Ödeme Belgesinin Saklanması: Bedel yatırıldığında, bankadan alınacak ödeme dekontu dikkatlice saklanmalıdır. Eğer belirlenen kamulaştırma bedelinin yetersiz olduğunu düşünüyorsanız, itiraz etme hakkınız bulunmaktadır.