• Buradasın

    İdarenin usul saptırması hangi hukuka aykırılık türüdür?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Usul saptırması, idarenin bir işlem için belirlenen usulü başka bir işlem için kullanması durumudur ve amaç (maksat) unsuru bakımından hukuka aykırılık oluşturur 14.
    Bu tür hukuka aykırılıklar, idari işlemlerin yetki, şekil, sebep, konu ve amaç yönlerinden biri ile hukuka aykırı olmaları durumunda açılan iptal davalarında yargı mercileri tarafından değerlendirilir 24.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Temyizde hukuka kesin aykırılık halleri nelerdir?

    Temyizde hukuka kesin aykırılık halleri, Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 289. maddesinde belirtilmiştir ve şunlardır: 1. Mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olması. 2. Hâkimlik görevini yapmaktan kanun gereğince yasaklanmış hâkimin hükme katılması. 3. Geçerli şüphe nedeniyle hakkında ret istemi öne sürülmüş olup da bu istem kabul olunduğu hâlde hâkimin hükme katılması. 4. Mahkemenin kanuna aykırı olarak davaya bakmaya kendini görevli veya yetkili görmesi. 5. Cumhuriyet savcısı veya duruşmada kanunen mutlaka hazır bulunması gereken diğer kişilerin yokluğunda duruşma yapılması. 6. Duruşmalı olarak verilen hükümde açıklık kuralının ihlâl edilmesi. 7. Hükmün 230. madde gereğince gerekçeyi içermemesi. 8. Hüküm için önemli olan hususlarda mahkeme kararı ile savunma hakkının sınırlandırılmış olması. 9. Hükmün hukuka aykırı yöntemlerle elde edilen delile dayanması.

    CMK 289'a göre hukuka kesin aykırılığın sonuçları nelerdir?

    CMK 289'a göre hukuka kesin aykırılığın sonuçları şunlardır: Temyiz merciinin yetkisi: Bu hallerde temyiz merciinin, aykırılığın bozmayı gerektirip gerektirmediğini araştırma ve takdir yetkisi yoktur. Hükmün bozulması: Aykırılık, hükme etki etmiş kabul edilir ve hüküm bozulur. Örnekler: Mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olması. Yasaklı hakimin hükme katılması. Savunma hakkının sınırlandırılması. Gerekçesiz hüküm verilmesi. Hukuka aykırı delillere dayanılması.

    Usul hukuku ve maddi hukuk nedir?

    Usul hukuku ve maddi hukuk kavramları, hukuk sisteminin iki temel alanını ifade eder: 1. Maddi Hukuk: - Tanım: İnsanların kabul edilmiş sosyal normlara göre nasıl davranmaları gerektiğini belirleyen hukuk kurallarıdır. - Örnek: Borçlar Hukuku'nda "Borçlu, alacaklıya ödeme yapmakla yükümlüdür." ifadesi. 2. Usul Hukuku: - Tanım: Maddi hukuktan doğan hakların nasıl kullanılacağını belirleyen, yargılama ve takip yollarını gösteren hukuk kurallarıdır. - Örnek: Hukuk Muhakemeleri Kanunu ve Ceza Muhakemesi Kanunu. Özetle, maddi hukuk hak ve borçları doğrudan düzenlerken, usul hukuku bu hakların nasıl uygulanacağını ve yargı süreçlerinin nasıl yürütüleceğini belirler.

    Usul ve maddi hukukta hüküm arasındaki fark nedir?

    Usul hukuku ve maddi hukuk arasındaki temel fark, hüküm bağlamında şu şekilde açıklanabilir: Usul Hukuku: Mahkemelerin tüm cezai, hukuki ve idari davaların sonuçlarına karar verdiği kuralları belirler. Maddi Hukuk: İnsanların kabul edilen sosyal normlara göre nasıl davranmaları gerektiğini tanımlar. Hüküm ise, yargılamanın sona erdiği duruşmada verilir ve uyuşmazlığın esası hakkında verilen nihai karardır.

    Karşılaştırmalı usul hukuku nedir?

    Karşılaştırmalı usul hukuku, farklı devletlerin hukuk sistemlerini karşılaştırarak aralarındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koyan hukuk dalıdır. Bu hukuk dalı, hem devletler hem de bireysel hukukla ilgilenen uzmanlar tarafından ele alınır. Karşılaştırmalı hukuk, makro ve mikro karşılaştırma olarak ikiye ayrılır: Makro karşılaştırma. Mikro karşılaştırma.

    İdare Hukukunda idari işlem türleri nelerdir?

    İdare hukukunda idari işlemler, etkiledikleri kişi sayısına ve hukuki niteliklerine göre beş ana türe ayrılır: 1. Bireysel (Tekil) İşlemler. 2. Düzenleyici İşlemler. 3. Şartlı İşlemler. 4. Kurucu İşlemler. 5. Açıklayıcı İşlemler.

    İdare hukuku hangi hukuk dalına girer?

    İdare hukuku, kamu hukuku dalına girer. Ayrıca, idare hukuku kendine özgü bir hukuk dalıdır; hem özel hukuktan hem de diğer kamu hukuku dallarından bağımsızdır.