• Buradasın

    İdarenin sınırsız takdir yetkisi var mıdır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    İdarenin takdir yetkisi sınırsız değildir, kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlıdır 12.
    Anayasa'nın 125. maddesine göre, yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olup, hiçbir surette yerindelik denetimi şeklinde kullanılamaz 25. Bu nedenle, idarenin takdir yetkisi, yargı kararı ile ortadan kaldırılamaz 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    İdarenin sorumluluğu nedir?

    İdarenin sorumluluğu, idare tarafından yapılan bir işlem, eylem veya ihmalin bireylere zarar vermesi durumunda bu zararın tazmin edilmesi anlamına gelir. Bu sorumluluk, iki ana kategoriye ayrılır: 1. Kusura Dayalı Sorumluluk: İdarenin bir işlem veya eylemde bulunurken kusurlu davrandığı ve bu nedenle zarar verdiği durumlarda ortaya çıkar. 2. Kusursuz Sorumluluk: İdarenin herhangi bir kusuru olmaksızın, sadece eylemi veya işlemi dolayısıyla sorumlu tutulduğu durumlardır. İdari sorumluluğa başvurulabilecek hukuki yollar ise tam yargı davaları ve iptal davalarıdır.

    İdarenin hangi kararları takdir yetkisidir?

    İdarenin takdir yetkisi, hukuk kurallarının idareye bıraktığı serbest hareket imkanıdır ve aşağıdaki durumlarda ortaya çıkar: Sebep unsuru: Yasaların sebebi gösterdiği durumlarda takdir yetkisinden bahsedilemez, ancak göstermediği veya birden fazla sebep gösterdiği durumlarda idarenin takdir yetkisi vardır. Kolluk görevleri: "Ahlaka ve edebe aykırılık" gibi belirsiz kavramların içini doldurmada idarenin takdir yetkisi bulunur. Değerlendirme işlemleri: Kamulaştırma bedelinin tespiti, bir öğrenciye not verilmesi, jürinin bir adayı başarılı ya da başarısız bulması gibi işlemlerde bir değerlendirme yapılması takdir yetkisini gerektirir. Ayrıca, izin verme ve ceza verme gibi kararlar da idarenin takdir yetkisi kapsamına girer.

    İdare ne anlama gelir?

    İdare kelimesi, farklı bağlamlarda çeşitli anlamlar taşır: 1. Yönetme ve yönetim: Bir kurumun veya ülkenin işlerinin yürütülmesi. 2. Kurul: Bir kurumun işlerini yürüten makam veya yer. 3. Tutum: Davranış veya yaklaşım şekli. 4. Aydınlatma aracı: İçinde yağlı fitil bulunan ilkel lamba. 5. Hoş görme ve göz yumma: Bir durumu görmezden gelme veya affetme. 6. Yetinme: Eldeki imkanlarla yetinme.

    İdare ve kamu hukuku arasındaki fark nedir?

    İdare hukuku ve kamu hukuku arasındaki temel farklar şunlardır: 1. Kapsam: Kamu hukuku, devletin işleyişi ile ilgili tüm hukuki düzenlemeleri içerirken, idare hukuku sadece kamu idaresinin teşkilat ve işleyişine ilişkin esasları kapsar. 2. Taraflar: Kamu hukukunda taraflardan biri daima devlettir, özel hukukta ise taraflar genellikle bireyler veya özel tüzel kişiliklerdir. 3. Kuralların Zorunluluğu: Kamu hukuku kuralları zorunlu ve bağlayıcıdır, özel hukukta ise taraflar kendi aralarında anlaşarak kurallar belirleyebilirler. 4. Yargı Organları: Kamu hukuku uyuşmazlıkları genellikle idare mahkemelerinde, özel hukuk uyuşmazlıkları ise genel mahkemelerde çözülür.

    İdarenin hizmet kusuru nedir?

    İdarenin hizmet kusuru, kamu hizmetinin kuruluşunda, düzenlenmesinde veya işleyişinde meydana gelen aksaklık, hukuka aykırılık, bozukluk, düzensizlik, eksiklik veya ihmalin ortaya çıkması halidir. Hizmet kusuru üç ana başlıkta toplanır: 1. Hizmetin kötü işlemesi: Kamu hizmetinin yapılması esnasında beklenen özen ve dikkate uygun yapılmaması. 2. Hizmetin geç işlemesi: Hizmetin olağan sayılamayacak bir gecikme ile yerine getirilmesi veya zamanında yapılmaması. 3. Hizmetin hiç işlememesi: İdarenin kamu hizmetini hiç sunmaması.

    Yetki genişliği nedir?

    Yetki genişliği, hiyerarşik bir örgüt içerisinde, üst kademedeki yöneticilerin bazı yetkilerini, hem örgüt içerisinde yetki ve sorumluluğu dağıtmak, hem de kırtasiyeciliği en aza indirerek iş akışını hızlandırıp verimliliği artırmak amacıyla alt kademedeki yöneticilere devretmesi anlamına gelir. Bu terim, aynı zamanda adem-i temerküz ve tevsii mezuniyet olarak da adlandırılır.

    İdarenin alt ve üst sınırı nedir?

    İdarenin alt ve üst sınırı, iki farklı bağlamda değerlendirilebilir: 1. Düzenleme Yetkisi Açısından: 6771 sayılı Kanun ile Cumhurbaşkanı'na tanınan düzenleme yetkisi kapsamında, idarenin düzenleme sınırları belirlenmiştir. 2. İdari Para Cezaları Açısından: İdari para cezalarında alt ve üst sınır, kanun koyucu tarafından belirlenir.