• Buradasın

    Anayasa mahkemesi şekil denetimi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi'nin şekil denetimi, kanunların, kanun hükmünde kararnamelerin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün anayasaya uygunluğunun şekil bakımından incelenmesidir 125.
    Şekil denetiminin kapsamı:
    • Kanunların şekil denetimi 25. Son oylamanın öngörülen çoğunlukla yapılıp yapılmadığına bakılır 25.
    • Anayasa değişikliklerinin şekil denetimi 245. Teklif ve oylama çoğunluğuna, ivedilikle görüşülememe şartına uyulup uyulmadığı incelenir 245.
    • Kanun hükmünde kararnamelerin şekil denetimi 35. Bu denetim, 2011 yılında yapılan bir düzenlemeye kadar sınırlanmış, ancak daha sonra bu sınırlama iptal edilmiştir 3.
    Şekil denetimi, Cumhurbaşkanınca veya Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin beşte biri tarafından istenebilir 15.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa Mahkemesi somut norm denetiminde hangi ilkelere göre karar verir?

    Anayasa Mahkemesi, somut norm denetiminde aşağıdaki ilkelere göre karar verir: Görülmekte olan dava ilkesi. Ciddi aykırılık şüphesi ilkesi. Mahkemenin başvurusu ilkesi. Yargılamanın durdurulması ilkesi. Anayasa Mahkemesi, somut norm denetimi sonucunda "ret" ya da "iptal" kararı verebilir.

    Anayasa mahkemesinde şekil ve esas denetimi kim yapar?

    Anayasa Mahkemesinde şekil ve esas denetimini şu kurumlar ve kişiler yapar: Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu. Cumhurbaşkanı. Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin en az beşte biri. Ayrıca, şekil bakımından denetleme, Cumhurbaşkanınca veya Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinin beşte biri tarafından istenebilir.

    Anayasa Mahkemesi kabul edilemezlik sebepleri nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri şunlardır: Açıkça dayanaktan yoksunluk. Başvuru yollarının tüketilmemesi. Sürede başvuru yapmama. Başvuru hakkının kötüye kullanılması. Mükerrer başvuru. AYM’nin yetkisine ilişkin sebepler. Ayrıca, 6216 sayılı Kanun'un 48. maddesinin 2. fıkrasına göre, anayasal ve kişisel önemden yoksunluk da kabul edilemezlik sebebi olarak değerlendirilmektedir. Kişi, zaman, konu ve yer bakımından yetkisizlik de Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri arasındadır.

    Anayasa mahkemesinin verdiği kararlar bağlayıcı mı?

    Evet, Anayasa Mahkemesi'nin kararları bağlayıcıdır. Anayasa'nın 153. maddesinde, "Anayasa Mahkemesi kararları kesindir" denilmekte olup bu kararlar; yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. Ancak bu, kararların eleştirilemeyeceği veya sorgulanamayacağı anlamına gelmez; sadece bağlayıcılıklarını ifade eder.

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki fark nedir?

    Yargıtay ve Anayasa Mahkemesi arasındaki temel farklar şunlardır: Görev Alanı: Yargıtay, adli yargı alanında yer alır ve ilk derece mahkemelerinin verdiği kararların hukuka uygunluğunu inceler. Anayasa Mahkemesi, anayasa yargısı alanında görev yapar ve yasaların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve TBMM içtüzüğünün anayasaya uygunluğunu denetler. Yetki: Yargıtay, yerel mahkemelerin kararlarını bozma veya onama yetkisine sahiptir. Anayasa Mahkemesi, kanunların iptal edilmesi ve siyasi partilerin kapatılması gibi daha geniş yetkilere sahiptir. Hiyerarşi: Anayasa Mahkemesi, Yargıtay'dan üstün kabul edilir. Kararların Bağlayıcılığı: Anayasa Mahkemesi'nin kararları kesindir ve tüm yargı organları için bağlayıcıdır. Yargıtay'ın kararları da bağlayıcıdır, ancak belirli durumlarda yeniden temyiz yolu açıktır.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi hangi kanunla düzenlenmiştir?

    Anayasa Mahkemesi'nin yapısı ve işleyişi, 6216 sayılı "Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun" ile düzenlenmiştir. Bu kanun, 30 Mart 2011 tarihinde kabul edilmiş ve 3 Nisan 2011 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.