• Buradasın

    Anayasa Mahkemesi kabul edilemezlik sebepleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri şunlardır:
    • Açıkça dayanaktan yoksunluk 235. Bir ihlalin olmadığının açık olması veya iddiaların temellendirilememesi 35.
    • Başvuru yollarının tüketilmemesi 3.
    • Sürede başvuru yapmama 3. Bireysel başvurunun 30 günlük sürede yapılmaması 3.
    • Başvuru hakkının kötüye kullanılması 3.
    • Mükerrer başvuru 3.
    • AYM’nin yetkisine ilişkin sebepler 3.
    Ayrıca, 6216 sayılı Kanun'un 48. maddesinin 2. fıkrasına göre, anayasal ve kişisel önemden yoksunluk da kabul edilemezlik sebebi olarak değerlendirilmektedir 2. Bu, başvurunun Anayasa'nın uygulanması ve yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi açısından önem taşımaması ve başvurucunun önemli bir zarara uğramamış olmasını ifade eder 2.
    Kişi, zaman, konu ve yer bakımından yetkisizlik de Anayasa Mahkemesi'nin kabul edilemezlik sebepleri arasındadır 13.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Anayasa mahkemesi ilk olarak hangi aşamadan başlar?

    Anayasa Mahkemesi'nin ilk aşaması, kuruluş aşamasıdır. Anayasa Mahkemesi, ilk kez 1961 Anayasası ile kurulmuştur. Anayasa Mahkemesi'nin sonraki aşamaları arasında norm denetimi, bireysel başvuru ve Yüce Divan yargılaması gibi süreçler yer alır.

    Adil yargılanma hakkı ihlali hangi hallerde Anayasa Mahkemesine başvurulur?

    Anayasa Mahkemesine adil yargılanma hakkı ihlali iddiasıyla başvurulabilecek durumlar: Medeni hak ve yükümlülüklerle ilgili uyuşmazlıklar. Suç isnatları. Başvuru şartları: Güncel ve kişisel bir hakkın doğrudan etkilenmiş olması. İhlalin, başvurucuya ait bir işlem, eylem veya ihmalle bağlantılı olması. Kamu tüzel kişilerinin başvuruda bulunamaması. Özel hukuk tüzel kişilerinin, yalnızca kendi tüzel kişiliklerine ait hakların ihlal edildiğini ileri sürebilmesi. Yabancıların, yalnızca herkese tanınmış haklar yönünden başvuruda bulunabilmesi. Başvuru süreci: Başvuru yolları tüketildikten sonra 30 gün içinde yapılmalıdır. Başvurular resmî dil olan Türkçe ile ve Anayasa Mahkemesi tarafından hazırlanmış bireysel başvuru formu kullanılarak yapılmalıdır. Başvuru kapsamı dışında kalan durumlar: Yasama işlemleri. Düzenleyici idari işlemler. Anayasa Mahkemesi kararlarıyla Anayasa’nın yargı denetimi dışında bıraktığı işlemler.

    Anayasa Mahkemesi adil yargılanma hakkı ihlali kararı verirse ne olur?

    Anayasa Mahkemesi'nin adil yargılanma hakkı ihlali kararı vermesi durumunda, ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yeniden yargılama yapılmak üzere dosya ilgili mahkemeye gönderilir. Yeniden yargılama yapmakla yükümlü olan mahkeme, Anayasa Mahkemesi'nin ihlal kararında açıkladığı ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldıracak şekilde, mümkünse dosya üzerinden karar verir. Ancak, AYM'nin yeniden yargılama kararına uyulmaması gibi bir durum söz konusu olmamalıdır; çünkü Anayasa ve kanunlar, AYM'nin ihlal kararına karşı yargı mercilerine "direnme yetkisi" tanımamıştır. AYM tarafından tespit edilen hak ihlali giderilmemişse, başvurucunun yeni bir bireysel başvuruda bulunarak otomatik olarak ikinci bir ihlal kararı elde etmesi mümkündür.

    Anayasa Mahkemesi'nin görevi nedir?

    Anayasa Mahkemesi'nin bazı görevleri: Kanunların, Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün Anayasaya şekil ve esas bakımlarından uygunluğunu denetlemek. Anayasa değişikliklerini sadece şekil bakımından incelemek ve denetlemek. Bireysel başvuruları karara bağlamak. Cumhurbaşkanını, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanını, Cumhurbaşkanı yardımcılarını, bakanları ve diğer belirli kişileri görevleriyle ilgili suçlardan dolayı Yüce Divan sıfatıyla yargılamak. Siyasi partilerin kapatılmasına ve Devlet yardımından yoksun bırakılmasına ilişkin davalar ile ihtar başvuruları ve dağılma durumunun tespiti istemlerini karara bağlamak. Siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin kanuna uygunluğunu denetlemek. Yasama dokunulmazlığı ve milletvekilliğinin düşmesi ile ilgili işlemleri incelemek. Anayasa Mahkemesi Başkanı ve başkanvekilleri ile Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı ve Başkanvekilini seçmek.

    Anayasa Mahkemesinin koruduğu haklar nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası tarafından güvence altına alınmış temel hak ve özgürlükleri korur. Bu haklar arasında şunlar yer alır: Yaşam hakkı. İşkence yasağı. Kölelik ve zorla çalıştırma yasağı. Kişi özgürlüğü ve güvenliği hakkı. Adil yargılanma hakkı. Suç ve cezada kanunilik ilkesi. Özel hayatın gizliliği, konut ve haberleşme hakkı. Düşünce, ifade, din ve vicdan hürriyeti. Örgütlenme ve toplanma hakkı. Mülkiyet hakkı. Eğitim ve öğrenim hakkı. Seçme ve seçilme özgürlüğü. Ayrıca, Anayasa Mahkemesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ek protokoller ile güvence altına alınan hakları da korur.

    Anayasa mahkemesine göre adil yargılanmanın temel ilkeleri nelerdir?

    Anayasa Mahkemesi'ne göre adil yargılanmanın temel ilkeleri şunlardır: Kanunla kurulmuş bağımsız ve tarafsız bir mahkemede yargılanma hakkı. Makul sürede yargılanma hakkı. Aleniyet ilkesi. Hakkaniyete uygun yargılanma hakkı, bu kapsamda: Silahların eşitliği ve çelişmeli yargılama ilkeleri. Gerekçeli karar hakkı. Susma ve kendini suçlamama hakkı. Duruşmaya katılma ve etkili katılım hakkı. Delillere ilişkin ilkeler. Bu ilkeler, Anayasa'nın 36. maddesinde yer alan "hak arama hürriyeti" kapsamında güvence altına alınmıştır.

    Anayasa Mahkemesi makul süre ihlali nasıl değerlendirilir?

    Anayasa Mahkemesi'nin makul süre ihlalini değerlendirirken göz önünde bulundurduğu bazı kriterler şunlardır: Davanın karmaşıklığı. Yargılamanın kaç dereceli olduğu. Tarafların ve ilgili makamların yargılama sürecindeki tutumu. Başvurucunun davanın hızla sonuçlandırılmasındaki menfaatinin niteliği. Ayrıca, yargı makamları yanında, dava süreciyle ilgili kamu gücü kullanan tüm devlet organlarına atfedilebilir yapısal sorunlar ve organizasyon eksikliğinden kaynaklanan bir gecikme olup olmadığı da değerlendirilir. Anayasa Mahkemesi, devam etmekte olan bir yargılamada, makul sürede yargılama yapma yükümlülüğünün yerine getirilmediği iddiası ile bireysel başvuruda bulunulabilmesini, başvuru yollarının tüketilmesi kuralının istisnalarından biri olarak kabul etmektedir. Makul süre incelemesinde, etkili bir başvuru yolunun bulunmaması, Anayasa'nın 40. maddesinde düzenlenen etkili başvuru hakkının ihlali olarak değerlendirilebilir.