• Buradasın

    5018 sayılı kanuna göre kamu idareleri kaça ayrılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre kamu idareleri dört ana kategoriye ayrılır:
    1. Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idareleri 123. Bu idareler, kanuna ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alır 123.
    2. Sosyal güvenlik kurumları 123. Bu kurumlar, kanuna ekli (IV) sayılı cetvelde yer alır 123.
    3. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar 123. Bu kurumlar, kanuna ekli (III) sayılı cetvelde yer alır 123.
    4. Mahallî idareler 123. Belediye, il özel idaresi gibi kamusal faaliyetleri belirli bir coğrafi alan ve hizmetle sınırlı olan idareleri içerir 123.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri hangi bakanlığa bağlıdır?

    Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri, Maliye Bakanlığı'na (Muhasebat Genel Müdürlüğü) bağlıdır. Bu idareler arasında merkezî yönetim kapsamındaki kamu idareleri, sosyal güvenlik kurumları ve mahallî idareler bulunmaktadır. Bazı genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve bağlı oldukları bakanlıklar: Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) - Cumhurbaşkanlığı; Adalet Bakanlığı - İçişleri Bakanlığı; Milli Savunma Bakanlığı - İçişleri Bakanlığı; Hazine ve Maliye Bakanlığı - Hazine ve Maliye Bakanlığı; Milli Eğitim Bakanlığı - Milli Eğitim Bakanlığı; Sağlık Bakanlığı - Sağlık Bakanlığı; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı - Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı.

    Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin görevleri nelerdir?

    Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bazı görevleri şunlardır: Stratejik planlama ve performans esaslı bütçeleme: Kalkınma planları ve programlar çerçevesinde stratejik planlar hazırlamak, performans hedeflerini belirlemek ve bu süreçleri izlemek. Bütçe hazırlama ve uygulama: Bütçeleri stratejik planlarla uyumlu olarak hazırlamak ve bütçe ödeneklerini belirli esaslara göre kullanmak. Mali kayıt ve denetim: Gelir, gider ve mali işlemleri kayıt altına almak, muhasebe hizmetlerini yürütmek ve mali istatistikleri hazırlamak. Hesap verme sorumluluğu: Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun kullanımını sağlamak, bu konuda yetkili mercilere hesap vermek. İç kontrol ve denetim: İç kontrol sistemlerinin kurulması ve standartların uygulanması için çalışmalar yapmak. Bu görevler, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile düzenlenmiştir.

    5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 1 7 ve 8 maddeleri nelerdir?

    5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 7. ve 8. maddeleri şu şekildedir: Madde 7 (Malî Saydamlık): Görev, yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması. Hükümet politikaları, kalkınma planları, yıllık programlar, stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olması. Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından sağlanan teşvik ve desteklemelerin bir yılı geçmemek üzere belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanması. Kamu hesaplarının standart bir muhasebe sistemi ve genel kabul görmüş muhasebe prensiplerine uygun bir muhasebe düzenine göre oluşturulması. Madde 8 (Hesap Verme Sorumluluğu): Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur ve yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorundadır.

    Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri nelerdir?

    Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre, bu kanuna ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerini ifade eder. Bu idareler şunlardır: 1. Genel bütçe kapsamındaki idareler: Devlet tüzel kişiliğine dahil olan idareler. 2. Özel bütçe kapsamındaki idareler: Bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan idareler. 3. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar: Kanuna ekli (III) sayılı cetvelde yer alan kurumlar.

    Kamu harcamaları sınıflandırması nelerdir?

    Kamu harcamalarının bazı sınıflandırmaları: Organik (idari) sınıflandırma: Harcamaları yapan devlet biriminin adı ile adlandırılır. Fonksiyonel sınıflandırma: Devlet faaliyetleri göz önüne alınarak yapılır. Ekonomik sınıflandırma: Harcamaların ulusal gelire bir katkıda bulunup bulunmamasına dayanır. Analitik sınıflandırma: Bütçe kodlamasına dayanır. Verimli-verimsiz harcamalar sınıflaması: Harcamaların ekonomik ve sosyal alana yapabileceği etkiler dikkate alınarak yapılır. Olağan/olağanüstü harcamalar: Devletin cari giderleri ile ilgili harcamalar olağan, gelecek yıllara aktarılması mümkün olmayan harcamalar ise olağanüstü olarak sınıflandırılır. Yerel/ulusal harcamalar: Yerel yönetimlerin yaptığı harcamalar yerel, ulusal harcamaların tamamı ise ulusal olarak sınıflandırılır.

    5018 sayılı kanun bütçe türleri nelerdir?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'na göre bütçe türleri şunlardır: Merkezî yönetim bütçesi. Genel bütçe. Özel bütçe. Düzenleyici ve denetleyici kurum bütçesi. Sosyal güvenlik kurumu bütçesi. Mahallî idare bütçesi.

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu nedir?

    5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak amacıyla kamu mali yönetiminin yapısını ve işleyişini düzenler. Kanunun bazı temel ilkeleri: Kamu mali yönetimi uyumlu bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür. Kamu maliyesi, kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanır. Maliye politikası, makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulur. Kamu mali yönetimi, Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülür. Kamu mali yönetimi mali disiplini sağlar. Kapsamı: Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri. Sosyal güvenlik kurumları. Mahalli idareler. Avrupa Birliği fonları ile yurt içi ve yurt dışından sağlanan kaynaklar.