• Buradasın

    Ahmet Güner Sayarın Osmanlı'da devlet toplum ve ekonomi adlı eseri neyi savunur?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Ahmet Güner Sayar'ın "Osmanlı'da Devlet, Toplum ve Ekonomi" adlı eseri, Osmanlı insanının modern iktisat standartlarını üretememesinin nedenlerini ele alır 2. Sayar, bu durumun temelinde Osmanlı zihniyet dünyasının yattığını savunur 1.
    Eserde öne çıkan bazı tezler şunlardır:
    • Normatif iktisat anlayışı: Osmanlı'da ulemanın spekülatif bilgiye yaşam alanı sunmaması, iktisadi bilgi üretiminin önünde engel olarak görülür 2.
    • Toprak rejimi ve ekonomi: Miri toprak sistemi, özel mülkiyeti dışlayarak iktisadi bilgi üretimine engel olmuştur 25.
    • Ticarete bakış: Ticaret, Osmanlı insanı nezdinde aşağı bir iş olarak görülmüş ve bu alan gayrimüslimlere bırakılmıştır 2.
    • Ahlaki yapı: Dayanışma ve uhrevi yaşam kaygısı, ferdin birikimden ve kâr peşinde koşmaktan alıkoymuştur 2.
    • Sultan anlayışı: Padişahın mutlak otoritesi, bağımsız aklı ve eleştiriyi yok kılmıştır 2.
    Sayar, Tanzimat'tan sonra Batı ile temasların artmasının Osmanlı'nın modern iktisat düşüncesine açılmasını sağladığını belirtir 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Osmanlı'da himaye sistemi nedir?

    Osmanlı'da himaye sistemi, bir devletin bağımsızlığını ve egemenliğini koruması için başka bir devletin korumasını ve gözetimini kabul etmesi anlamına gelir. Himaye veren devlet, himayeci olarak adlandırılır ve himayesindeki devlete belirli düzeyde koruma sağlar. Himaye altındaki devlet, kendi içişlerini yürütmeye devam eder, ancak dış ilişkilerinde himaye eden devlete bağlıdır. Osmanlı Devleti'nde himaye sistemi, özellikle II. Meşrutiyet dönemi aydınları tarafından ülkenin iktisadi kalkınmasının yolu olarak görülmüştür.

    Ahmet Güner Sayar ve Zübeyir Turan'ın Türk iktisat düşüncesine katkıları nelerdir?

    Ahmet Güner Sayar'ın Türk iktisat düşüncesine katkıları: İktisadi geri kalmışlık sorunsalı: Sayar ve Ülgener, tasavvufun asıl mecrasından saptırıldığı tezini ileri sürmüşlerdir. İktisat metodolojisi: İktisat teorilerinin a posteriori nitelikte olması gerektiğini savunmuşlardır. Anlamaya dayalı yöntem: İktisadın insanını daha iyi kavrayabilmek için verstehen (anlamaya dayalı) yöntem ile iktisat sosyolojisine açmışlardır. Kurumsal iktisat: Ülgener'in temas ettiği gösterişçi tüketim olgusunu daha kapsamlı araştırmalarla geliştirmiştir. Osmanlı iktisat düşüncesi: Osmanlı insanının zihin dünyasının şifrelerini çözmeye çalışarak, modern iktisat standartlarını üretememesinin nedenlerini araştırmıştır. Zübeyir Turan'ın Türk iktisat düşüncesine katkıları hakkında bilgi bulunamadı.

    Osmanlı iktisat düşüncesinin çağdaşlaşması Ahmet Güner Sayar?

    Ahmet Güner Sayar'ın Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması adlı kitabı, Osmanlı iktisat düşüncesinin klasik dönemde ekonominin dengelerini somut gerçek karşısında başarıyla kuran politikaları üretebildiğini, ancak 16. yüzyılın sonlarından itibaren bu çerçevenin somut karşısında başarılı olamadığını ele alır. Kitapta, III. Selim'den itibaren Osmanlı iktisat düşüncesinin, hem yordamlamanın güdümünde kendiliğinden hem de Batılı tazyik ve yol göstermelerle Batılı normlarla temasa geçtiği ve Tanzimat'ın klasik iktisat düşüncesine geçilebilirliğin resmi bir başlangıcı olduğu savunulur. Kitapta ayrıca, daha çok iktisat siyasalarında görülen bölünme ve farklılıkların bilimsel bir tabandan hareket etme ihtiyacını yeterince duymadığı ifade edilir. Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması adlı kitap, aşağıdaki sitelerden satın alınabilir: otuken.com.tr; hepsiburada.com. Ayrıca, islamiktisadi.net sitesinde kitapla ilgili bir değerlendirme yazısı bulunmaktadır.

    Ahmed Güner Sayar'ın düşünce ve kültür dünyamıza katkıları nelerdir?

    Ahmed Güner Sayar'ın düşünce ve kültür dünyamıza katkıları şunlardır: Akademik Çalışmalar: Özellikle Osmanlı iktisat tarihi ve düşünce tarihi üzerine yaptığı çalışmalarla tanınır. Portre ve Biyografiler: Vefa örneği portreler ve biyografiler yazarak, yetiştiği seçkin çevrelerin tesirini eserlerine yansıtmıştır. Eğitim: İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nde Türkiye iktisat tarihi dersleri vermiştir. Katkı Sağladığı Dergiler: Makaleleri, Tarih ve Toplum, Toplum ve Bilim, Türkiye Günlüğü gibi dergilerde yayımlanmıştır. Belgesel: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı'nın "Türk Kültürünün Canlı Tanıkları" belgesel film serisinin son konuğu olmuştur.

    Osmanlı'da devlet teşkilatı nasıldı?

    Osmanlı Devleti'nde devlet teşkilatı şu şekildeydi: Hükümdar. Divan-ı Hümayun. Vezir-i Azam (Sadrazam). Vezirler. Kazasker. Defterdar. Nişancı (Tuğracı). Osmanlı Devleti, 1839 Tanzimat Fermanı ile kanunun üstünlüğünü kabul etmiş, 1876’da meşruti yönetime geçerek halkın da yönetime katılmasını sağlamıştır.

    Modern devletin doğuşu Osmanlı'da nasıl gerçekleşti?

    Modern devletin doğuşu Osmanlı'da, çeşitli reform ve modernleşme hareketleriyle gerçekleşmiştir. Bu süreçte öne çıkan bazı gelişmeler şunlardır: 1. Merkeziyetçilik Anlayışı: Osmanlı, merkezi otoriteyi güçlendirmek ve halka sözünü geçirmek amacıyla merkeziyetçilik anlayışına yönelmiştir. 2. Askeri Reformlar: 1826'da Yeniçeri Ocağı'nın kaldırılması ve modern ordunun kurulması, askeri alanda önemli bir dönüm noktası olmuştur. 3. Ekonomik Değişiklikler: Dışa açılma politikaları ve merkantilizm gibi ekonomik doktrinlerin benimsenmesiyle devletin maddiyatı güçlendirilmeye çalışılmıştır. 4. Toplumsal ve Hukuki Düzenlemeler: Tanzimat Fermanı ile sosyal ve hukuki alanda yapılan reformlar, toplumsal eşitsizlikleri azaltmayı hedeflemiştir. 5. Batı Etkisinin Artması: Batı'dan uzman getirilmesi, Avrupa dillerinin öğrenilmesi ve Batı kültürünün Osmanlı'ya girmesi, modernleşme sürecini hızlandırmıştır.

    Ahmet Güneri Sayar'ın Osmanlı iktisat tarihi üzerine yaptığı çalışmalar nelerdir?

    Ahmet Güner Sayar'ın Osmanlı iktisat tarihi üzerine yaptığı bazı çalışmalar şunlardır: "Osmanlı İktisat Düşüncesinin Çağdaşlaşması". "Osmanlı'dan 21. Yüzyıla". Sayar, hocası Sabri F. Ülgener'in düşünce ve yöntemlerini sürdürerek, "Türk töre"si kavramsallaştırmasını ve homo economicus bağlamında "birey"i derinleştirmiştir.