• Buradasın

    Ad aktarmasında parça bütün ilişkisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Ad aktarmasında parça-bütün ilişkisi, bir nesnenin veya varlığın parçasını söyleyip bütünü veya bütünü söyleyip parçasını kastetmek anlamına gelir 235.
    Bazı örnekler:
    • "Kaza olduğunda bütün gözler sokağa çevrildi" 3. "Bütün gözler" denilerek insanlar kastedilmiştir 3. İnsanlar bütünü oluştururken gözler bir parçayı oluşturmaktadır 3.
    • "Nalbantın görevi atları nallamaktır" 3. "Atlar" denilerek atların ayakları kastedilmiştir 3. Atlar bütünü oluştururken ayaklar bir parçayı oluşturmaktadır 3.
    • "O zamanların usta kalemleri şimdiki yazarları beğenmiyor" 3. "Kalem" denilerek şair kastedilmiştir 3.
    Ad aktarması, dilde anlam ekonomisi sağlarken aynı zamanda anlatımı daha etkili ve çarpıcı hale getirir 3. Günlük konuşmalarda, edebi metinlerde ve deyimlerde sıkça kullanılır 3.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Ad aktarması şiir örnekleri nelerdir?

    Ad aktarması (mecâz-ı mürsel) şiir örneklerinden bazıları şunlardır: "Dalgalan sen de şafaklar gibi ey nazlı hilal!". "Son yıllarda edebiyatımızda güçlü genç kalemler ortaya çıktı". Ayrıca, aşağıdaki örnekler de ad aktarması içermektedir: "Dün Ömer Seyfettin'i okudum". "Her sabah bir kase içerim". "Çayı ocağa koyuver". "Sobayı yaktım". "Sivas, mandayı kabul etmedi".

    Ad Aktarması ve benzetme arasındaki fark nedir?

    Ad aktarması (mecaz-ı mürsel) ile benzetme arasındaki temel fark, ad aktarmasında benzetme amacının bulunmamasıdır. Ad aktarması, bir kelimenin anlamını karşılayacak şekilde, benzetme amacı gütmeden başka bir kelimenin yerine kullanılmasıdır. Benzetme ise iki kavram arasında benzerlik ilişkisi kurmayı içerir. Ayrıca, ad aktarması günlük konuşmalarda, edebi metinlerde ve deyimlerde sıkça kullanılırken, benzetme her zaman bu kadar yaygın olmayabilir.

    Ad aktarmasında hangi ilişki vardır?

    Ad aktarmasında (mecaz-ı mürsel) yer alan ilişkiler genellikle şu bağlantılara dayanır: Yer-insan ilişkisi: Bir yerde bulunan insanlardan bahsederken o insanların bulunduğu yerin ismi söylenir. Parça-bütün ilişkisi: Bir durumun veya varlığın parçası üzerinden bütünü anlatılır ya da bütün söylenerek parça kastedilir. İç-dış ilişkisi: Bir nesnenin veya olgunun içini kullanarak dışını veya tam tersini kastetmek. Neden-sonuç ilişkisi: Bir şeyin nedeni veya sonucunu kullanarak diğerini ifade etmek. Somut-soyut ilişkisi: Somut bir kavramın soyut, soyut bir kavramın ise somut bir kavram ile anlatılması.

    Ad aktarması nasıl bulunur?

    Ad aktarmasının (mecaz-ı mürsel) bulunup bulunmadığını anlamak için şu adımlar izlenebilir: Kullanılan kelimenin gerçek anlamının metin içinde anlamsız durup durmadığını kontrol etmek. Kelime yerine onunla bağlantılı başka bir varlık düşünülerek cümlenin daha anlamlı hale gelip gelmediğini değerlendirmek. Ad aktarması örnekleri: "Son yıllarda edebiyatımızda güçlü genç kalemler ortaya çıktı" cümlesinde "kalemler" sözcüğü ile genç yazar ve şairler kastedilmiştir. "TBMM bugün yeni yasayı görüştü" cümlesinde, aslında "TBMM" binası değil, orada görev yapan milletvekilleri kastedilmektedir. "Bütün sınıf Ahmet’i alkışladı" cümlesinde sınıf kelimesiyle, sınıfın kendisi değil, içinde bulunan öğrenciler kastedilmektedir.

    Ad aktarması söz sanatları nelerdir?

    Ad aktarması (mecaz-ı mürsel), bir kelimenin benzetme amacı olmadan, onunla ilişkili başka bir varlığı ifade etmek için kullanıldığı söz sanatıdır. Ad aktarmasının bazı türleri: Parça-bütün ilişkisi: "Sobayı yaktım" cümlesinde sobanın içindeki odunlar kastedilir. İç-dış ilişkisi: "Son dakikalara doğru bütün tribün hep bir ağızdan bağırdı" cümlesinde tribün içindeki insanlar kastedilir. Eser-yazar ilişkisi: "Nuri Bilge Ceylan izlemeyi sever misin?" cümlesinde yönetmenin filmleri kastedilir. Yer/bölge-insan ilişkisi: "Ankara kararını verdi" cümlesinde devlet yetkilileri kastedilir. Neden-sonuç ilişkisi: "Bereket yağıyor" cümlesinde yağmur kastedilir. Soyut-somut ilişkisi: "Beynini kullansaydı bu yaptıkları başına gelmezdi" cümlesinde akıl kastedilir.

    Ad aktarmasına örnek cümleler nelerdir?

    Ad aktarmasına (mecaz-ı mürsel) örnek cümleler: Parça-bütün ilişkisi: "Bu tekerlekler nelere şahit oldu?" (Araba kastedilir). İç-dış ilişkisi: "Tuvalet kağıtlarını lütfen çöpe atınız!" (Çöpün içi kastedilir). Sanatçı-eser ilişkisi: "Sezen Aksu'yu severek dinlerim." (Sezen Aksu'nun şarkıları kastedilir). Yer-insan ilişkisi: "Ankara'dan herhangi bir açıklama gelmedi." (Ankara'daki insanlar kastedilir). Neden-sonuç ilişkisi: "Bereket yağıyor!" (Yağmur kastedilir). Bölge-yön ilişkisi: "Batı, bize yardımcı olmadı." (Avrupa kastedilir). Somut-soyut ilişkisi: "Yürek isteyen bir hareketti." (Cesaret kastedilir). Ad aktarmasında benzetme amacı yoktur; eğer benzetme amacı varsa, bu istiare sanatına dönüşür.

    Parça bütün ilişkisi nedir?

    Parça-bütün ilişkisi, daha büyük ve karmaşık bir varlığı oluşturan bireysel bileşenler arasındaki ilişkidir. Örneğin, bir sandviçi oluşturan ekmek, et, sebzeler ve baharatlar, bir araya geldiklerinde öğle yemeği keyfini yaratan bütünü oluşturur. Parça-bütün ilişkisi, sadece fiziksel nesneler için değil, aynı zamanda şehirler, doğal dünya ve soyut kavramlar için de geçerlidir. Parça-bütün ilişkisi kurma becerisi, bireylerin bir bütünün parçalarını nasıl birbirine bağlayacaklarını, bu parçaların bir araya gelerek nasıl anlamlı bir yapıyı oluşturduğunu anlama ve görselleştirme becerisidir.