Yazeka
Arama sonuçlarına göre oluşturuldu
Ziya Gökalp'in eğitim anlayışı şu şekilde özetlenebilir:
- Milli eğitim: Eğitimin en önemli işlevi, vatanını seven ve vatanı için özveride bulunan bireyler yetiştirmektir 3. Uygar toplumlar eğitimlerinde kendi kültürlerini kullanırlar 3.
- Yaygın ve örgün eğitim: Gökalp, eğitimi yaygın ve örgün olmak üzere ikiye ayıran ilk kişidir 3. Yaygın eğitimde toplumun yaşatmakta olduğu değerler, örgün eğitimde ise geçmişten günümüze gelen birikimler verilir 3.
- Öğretim ve eğitim ayrımı: Eğitim, toplumsal değerlerin kazanılmasını; öğretim ise teknik bir şekilde bilgilerin kazanılmasını amaçlar 3.
- Liberal ve pragmatik yön: Yüksek öğretimde özgürlüğe önem verir ve rekabete dayalı bir sistem öngörür 1. Eğitimin pragmatik bir yönünün olduğunu, tüm hayatın bir eğitim süreci olduğunu savunur 1.
- Ruhun eğitimi: Eğitimin, ruhun maddi kirlerden arındırılarak kişinin sağlıklı ruhsal gelişimine öncülük edecek bir din ve ahlak öğretimi anlayışını kazandırması gerektiğini belirtir 2.
Gökalp, ayrıca medreselerin ders programlarındaki anlayışın akli bilimler ile nakli bilimler arasındaki denge ve uyum sorununun çözümüne odaklanmaması nedeniyle İslam medeniyetinin çöküşüne yol açtığını düşünmüştür 2.
5 kaynaktan alınan bilgiyle göre: