• Buradasın

    XIX. yüzyılda Osmanlı'da eğitim alanındaki gelişmeler nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    XIX. yüzyılda Osmanlı'da eğitim alanındaki bazı gelişmeler şunlardır:
    • Medreselerin dışında yeni okulların açılması 125. II. Mahmut, Tıbbiye ve Harbiye'yi kurarak askeri eğitimi yenilemiş ve rüştiyeler kurmuştur 2. Tanzimat döneminde ise laik eğitim iptidaiden rüşdiye seviyesine kadar örgütlenmiş, inas (kız) rüşdiyeleri de açılmıştır 2.
    • Eğitimin halka yayılması 23. 1869'da yayınlanan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile eğitim, tabana yayılmaya çalışılmış, okuma yazma ve kişisel özbilincin gelişmesi teşvik edilmiştir 3.
    • Yabancı dil ve fen bilimlerinin müfredata girmesi 14. Tanzimat ile birlikte ders araç gereçlerinden mektep binalarına, üniformalardan yazı diline, ders içeriklerinden yabancı dile kadar eğitim politikasında yenilikler yapılmıştır 5.
    • Öğretmen yetiştiren okulların açılması 45. Dârül-Muallimin (erkek öğretmen okulu) ve Dârül-Muallimât (kız öğretmen okulu) kurulmuştur 4.
    • Yükseköğretim kurumlarının kurulması 24. Tanzimat dönemi yöneticileri, Avrupa'daki üniversiteler gibi birçok fakülteden oluşan bir yüksek eğitim müessesesi kurmayı hedeflemiş ve adına Darülfünun denmiştir 4.
    • Kapsamlı eğitim planlarının oluşturulması 2. 1846'da ilk, orta ve yüksek düzeyde eğitim için bütüncül bir düzen tasarlanmış, 1869'da ise daha büyük bir plan hazırlanmıştır 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Osmanlı'da ilim nasıldı?

    Osmanlı'da ilim, İslam dininin ilme verdiği önem çerçevesinde şekillenmiştir. Osmanlı ilim anlayışının bazı özellikleri: Medreseler: Osmanlı'nın en yüksek ilmi müessesesi olan medreselerde aklî ve naklî ilimler birlikte okutulmuştur. İlim anlayışı: Osmanlı âlimleri, "çok ve teferruatlı bilgi"yi ilim olarak görmüşlerdir. Eğitim: Osmanlı âlimleri, yabancı ülkelere giderek eğitim almış ve bu ülkelerin ilim birikimlerini Osmanlı'ya taşımışlardır. Popüler ilim dalları: 17. yüzyılda tefsir, hadis, fıkıh gibi ilimler popülerdi. Osmanlı'da ilim, 16. yüzyılın sonlarından itibaren gerilemeye başlamış, medreselerde akli ilimler ihmal edilmiş ve nitelikli telif faaliyetleri duraklamıştır.

    18 ve 19 yüzyıl Osmanlı'da hangi olaylar yaşandı?

    18. ve 19. yüzyıllarda Osmanlı İmparatorluğu'nda yaşanan bazı önemli olaylar şunlardır: 18. Yüzyıl: Lale Devri (1718-1730). Pasarofça Antlaşması (1718). 1768-1774 Osmanlı-Rus Savaşı. Küçük Kaynarca Antlaşması (1723-1727 Osmanlı-İran Savaşı). 19. Yüzyıl: Tanzimat Fermanı (1839). I. Meşrutiyet (1876-1878). 93 Harbi (1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı). Kırım Savaşı (1853-1856). II. Meşrutiyet (1908-1920). I. Dünya Savaşı (1914-1918). Ayrıca, bu dönemlerde Osmanlı Devleti, milliyetçilik akımlarının etkisiyle azınlık isyanlarıyla da karşılaşmıştır.

    19 yüzyılda eğitim nasıldı?

    19. yüzyılda eğitim, Osmanlı İmparatorluğu ve Avrupa'da farklı şekillerdeydi: Osmanlı İmparatorluğu: Eğitim genellikle medreseler ve sıbyan mektepleri aracılığıyla verilirdi. 19. yüzyılda eğitim, Batı ile yeniden karşılaşma sonucu yeniden düzenlendi. II. Mahmut, Tıbbiye ve Harbiye'yi kurarak askeri eğitimi yeniledi ve rüşdiyeler açtı. Tanzimat Dönemi'nde eğitim halka yayılmaya çalışıldı, bakanlık ve kararnamelerle düzenlendi. Avrupa: 19. yüzyılda eğitim, devletin sorumluluğu olarak görülmeye başlandı. Eğitimde yeni felsefeler ortaya çıktı; Pestalozzi, Froebel ve Herbart gibi isimlerin etkisiyle çocuk merkezli ve ahlaki gelişimi destekleyen bir yaklaşım benimsendi. Okullar, okuryazarlık ve ahlaki eğitimin yanı sıra, çocukları vatandaşlık, meslek ve bireysel başarıya hazırlayacak şekilde genişledi.

    Osmanlı'da yapılan yenilikler nelerdir?

    Osmanlı İmparatorluğu'nda yapılan bazı yenilikler şunlardır: Tanzimat Fermanı (1839): Herkesin can, mal ve namus güvenliğinin devlet garantisi altında olduğu ilan edilmiştir. Vergilerin adil ve düzenli bir şekilde toplanması, keyfi vergilerin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Askerlik hizmeti düzenlenmiş ve belirli bir süreyle sınırlandırılmıştır. Yargılamaların açık yapılacağı ve herkesin eşit muamele göreceği belirtilmiştir. Islahat Fermanı (1856): Gayrimüslimlere devlet hizmetlerinde görev alma hakkı tanınmıştır. Mahkemelerde ve devlet dairelerinde herkesin eşit şekilde temsil edilmesi ve haklarının korunması sağlanmıştır. Vergiler ve askerlik gibi yükümlülüklerde eşitlik getirilmiştir. Gayrimüslim cemaatlerin kendi dini ve kültürel işlerini özgürce yürütmelerine izin verilmiştir. Eğitim alanındaki yenilikler: Sanat ve meslek okullarının sayısı arttırılmıştır. İlk öğretmen okulu (Darulmuallim) açılmıştır. Rüştiyelerin açılmasına hız verilmiştir. Fransızca eğitim veren ve batılı anlamda ilk eğitim verecek olan lise ile üniversite arasında bir kurum olan Galatasaray Sultanisi açılmıştır. Askeri alandaki yenilikler: Zorunlu askerlik başlatılmıştır. Avrupa donanmalarına hayran kalan Sultan Abdülaziz’in emri ile yeni ve çok güçlü bir donanma kurulmuştur. Askeri yapı yenilenmiş, terfi sistemi düzenlenmiştir. Yönetim alanındaki yenilikler: Yerel meclisler kurulmuştur. Taşra yönetimi örgütlenmiştir. İlk kez belediye örgütü kurulmuştur.

    Osmanlı eğitim sistemi hangi padişah döneminde kuruldu?

    Osmanlı eğitim sisteminin temelleri, Osmanlı Devleti'nin kurucusu olan I. Osman (Osman Gazi) döneminde atılmıştır. Ancak, modern anlamda Osmanlı eğitim sistemi, II. Mahmut döneminde önemli reformlarla kurulmuştur. II. Mahmut, 1826'da Yeniçeri Ocağı'nı kapatmış ve yerine modern eğitim almış subaylar yetiştirmek amacıyla Mekteb-i Harbiye-i Şahane gibi yeni askeri okullar kurmuştur. Klasik dönem Osmanlı eğitim sistemi ise Fatih Sultan Mehmet (Fatih) ve Kanuni Sultan Süleyman dönemlerinde önemli gelişmeler göstermiştir. Fatih, Sahn-ı Seman Medreseleri'ni kurmuş, Kanuni ise Süleymaniye Medreseleri'ni inşa ettirmiştir. Tanzimat Dönemi ise eğitimin halka yayılmaya çalışıldığı, bakanlık ve kararnameler ile düzenlenmeye çalışıldığı bir dönem olmuştur.

    Osmanlı Devleti'nde eğitim alanındaki ilk yenilik nedir?

    Osmanlı Devleti'nde eğitim alanındaki ilk yenilik, askeri okulların açılması olarak kabul edilir. Bu kapsamda, 1734 yılında kısa ömürlü bir askeri okul olan Hendesehane ve 1776 yılında Mühendishane-i Bahri-i Hümâyûn açılmıştır.

    19 yüzyıl Osmanlı tarihi kaynakları nelerdir?

    19. yüzyıl Osmanlı tarihi için bazı kaynaklar: Arşiv belgeleri. Gazeteler. Kadı sicilleri. Salnameler. Seyahatname ve anı eserleri.