• Buradasın

    Tanzimat'tan sonra medreselerin yerine ne geldi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Tanzimat'tan sonra medreselerin yerine modern eğitim kurumları gelmeye başlamıştır. Bu dönemde medreselerin yanı sıra şu yeni eğitim kurumları açılmıştır:
    • Rüşdiye Mektepleri: II. Meşrutiyet döneminde yaygınlaştırılmıştır 5.
    • Sultânî Mektepleri: 1867 yılından itibaren açılmaya başlanmıştır 5.
    • Dârü’l-Hilâfeti’l-Aliyye Medresesi: 1914 yılında Islah-ı Medaris Nizamnamesi ile İstanbul medreseleri bu çatı altında toplanmıştır 13.
    • Medresetü’l-Kuzât, Medresetü’l-Mütehassısîn, Medresetü’l-Vâizîn, Medresetü’l-İrşâd ve Medresetü’l-Eimme ve’l-Hutebâ: Farklı amaçlarla açılan medreseler 15.
    Ayrıca, 1924 yılında çıkarılan Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile medreseler Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlanmış ve zamanla kapatılmıştır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tanzimat dönemi neden önemlidir?

    Tanzimat dönemi, Osmanlı İmparatorluğu'nun modernleşme sürecinde önemli bir dönüm noktası olarak kabul edilir ve birkaç açıdan büyük önem taşır: Batılılaşma ve Modernleşme: Tanzimat dönemi, Osmanlı'nın Batı'ya ayak uydurma çabalarını simgeler. Anayasa Hareketi: Tanzimat Fermanı ile birlikte Osmanlı Devleti'nde anayasacılık faaliyeti başlamış ve padişah kendi yetkilerini kısıtlamıştır. Toplumsal Huzur: Islahat Fermanı ile gayrimüslim halkın hakları korunmuş ve toplumsal huzur hedeflenmiştir. Sanayileşme ve Serbest Ticaret: Osmanlı ekonomisini canlandırmak amacıyla serbest ticaretin teşvik edilmesi ve sanayileşmeye yönelik adımlar atılmıştır. Edebiyat ve Sanat: Tanzimat döneminde halkın anlayabileceği dilde eserler yazılmış, edebiyat ve sanat alanında batılılaşma başlamıştır.

    Tanzimat dönemi medreselerde hangi yenilikler yapıldı?

    Tanzimat döneminde medreselerde yapılan yenilikler şunlardır: 1. Medreselerin Otoritesinin Azaltılması: Medreseler, devletin otoritesi altına alınmaya çalışılmıştır. 2. Yeni Eğitim Kurumlarının Açılması: Medreselerin yanı sıra, Batı tarzında yeni eğitim kurumları açılmıştır. 3. Eğitim Programlarının Değiştirilmesi: Modern eğitim yöntemleri benimsenmiş ve batı dillerinin programlara dahil edilmesi sağlanmıştır. 4. Öğretmen Yetiştirme: Öğretmenlerin meslekleşmesi ve öğretmen yetiştirecek kurumların açılması için yasalar çıkarılmıştır. 5. Medreselerin Tepkisi: Medreseliler, yeniliklere karşı çıkmış ve medreselerin nüfuzunu korumaya çalışmışlardır.

    Tanzimat Fermanı nedir kısaca özet?

    Tanzimat Fermanı, 3 Kasım 1839'da Sultan Abdülmecid döneminde, Hariciye Nazırı Koca Mustafa Reşid Paşa tarafından Gülhane Parkı'nda ilan edilen, Osmanlı Devleti'nde Batılılaşmanın ilk somut adımı olan anayasal bir belgedir. Fermanın bazı temel maddeleri: Tüm Osmanlı tebaasının can, mal ve namus güvenliği sağlanacak. Yargılamada açıklık ilkesi esas olacak ve hiç kimse yargılanmadan idam edilemeyecek. Vergi alımı herkesin gelirine göre yapılacak. Kanun önünde herkesin eşit olması sağlanacak. İşkence, dayak, rüşvet ve kayırma yok edilecek. Özel mülkiyet güvence altına alınacak ve müsadere kaldırılacak. Askerlik, dört-beş yıl ile sınırlandırılacak.

    Tanzimat Fermanı ile hangi yenilikler yapıldı?

    Tanzimat Fermanı ile birçok alanda yenilikler yapılmıştır: Hukuk alanında: Tüm vatandaşlar "Osmanlı vatandaşı" sayılarak din farklılıklarına bağlı ayrıcalıklar kısmen kaldırıldı. 1840'ta bazı maddeleri Fransız Ceza Yasası'ndan alınan yeni Ceza Kanunnamesi hazırlandı. 1858'de tümüyle Batı kaynaklarından esinlenen İkinci Ceza Kanunnamesi kabul edildi. 1850'de Fransız Ticaret Kanunu esas alınarak hazırlanan Ticaret Kanunnamesi yürürlüğe girdi. Ceza ve ticaret davalarına bakmak üzere, laik ilkelere göre işleyen nizamiye mahkemeleri kuruldu. Askeri alanda: Askerlik hizmetinin vatani bir vazife olduğu ilan edilerek zorunlu askerlik başlatıldı. Eğitim alanında: 1846’da Mekatib-i Umumiye Nezareti kuruldu. 1848’de Darulmuallim (öğretmen okulu) açıldı. 1868’de Fransızca eğitim veren Galatasaray Sultanisi açıldı. 1869’da Fransız eğitim sistemini örnek alan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi yayınlandı. Yönetim alanında: II. Mahmud’un kurmuş olduğu bakanlıklara yenileri eklendi. Yerel meclisler kuruldu. Ekonomi alanında: 1841-1842 yılında ilk bütçe hazırlandı, 1846-1847 yılında ise ilk modern bütçeye geçildi. Vergilerin mükellefler arasında düzgün ve gelirlere göre dağıtılması amaçlandı. Devlet görevlilerinin halktan resmi vergiler dışında aldıkları vergiler yasaklandı. 1840’ta Kaime-i Nakdiye ismiyle ilk kâğıt para dolaşıma sokuldu. 1854’te Kırım Savaşı'nın maddi yükünü karşılamak için ilk kez dışarıdan borç alındı.

    Tanzimat dönemi ne zaman başladı?

    Tanzimat Dönemi, 3 Kasım 1839 tarihinde Gülhane Hatt-ı Şerifi'nin (Tanzimat Fermanı) okunmasıyla başlamıştır.

    Tanzimat dönemi gelişmeleri nelerdir?

    Tanzimat Dönemi'nde gerçekleşen bazı gelişmeler şunlardır: Hukuk alanında: Tüm vatandaşlar "Osmanlı vatandaşı" sayılarak din farklılıklarına bağlı ayrıcalıklar kısmen kaldırıldı. Mali alanda: İlk bütçe hazırlandı, vergiler düzenli ve gelirlere göre dağıtılmaya başlandı. Askeri alanda: Zorunlu askerlik sistemi kuruldu. Eğitim alanında: Mekatib-i Umumiye Nezareti kuruldu, Darülmuallim ve Mekteb-i Mülkiye-i Şahane açıldı. Sanayileşme: Devlet eliyle atölye ve tesis kurulmasını amaçlayan sanayileşme başladı. Siyasal ve toplumsal alanda: İl genel meclisleri kuruldu, sivil haklar ve özgürlükler artırıldı. Tanzimat Dönemi, 1839'da Gülhane Hatt-ı Şerifi'nin ilanıyla başlamış ve 1876'da II. Abdülhamit'in tahta çıkmasıyla sona ermiştir.

    Tanzimat 1 dönem özellikleri nelerdir?

    Tanzimat 1. Dönem Edebiyatının Özellikleri: Divan Edebiyatı Eleştirisi: Sanatçılar, divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır. Yeni Temalar: "Vatan, millet, hak, hukuk, adalet, özgürlük" gibi kavramlar ilk defa bu dönemde edebi eserlerde yer almıştır. Batılı Eserler: Batılı anlamda ilk eserler bu dönemde verilmiştir. Yeni Türler: Roman, modern hikaye, tiyatro, gazete, makale, eleştiri ve anı gibi türlerin ilk örnekleri bu dönemde verilmiştir. Dil: Edebiyat, toplumu eğitmek ve bilinçlendirmek için bir araç olarak görülmüş, ancak dilin sadeleşmesi gerektiği söylense de bu konuda pek ilerleme kaydedilmemiştir. Devlet Adamları: Sanatçıların çoğu aynı zamanda devlet yöneticisiydi. Edebi Akımlar: Klasisizm (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa) ve romantizm (Namık Kemal, Ahmet Mithat) akımlarından etkilenilmiştir.