• Buradasın

    Özel eğitim kurumlarında değerler eğitimi nasıl yapılır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Özel eğitim kurumlarında değerler eğitimi, aşağıdaki yöntemlerle yapılabilir:
    1. Örnek Olma: Öğrencilere öğretmek istenen değerleri bizzat yaşayarak göstermek 24.
    2. Aile ve Okul Tutarlılığı: Aile bireylerinin ve okul çalışanlarının değerlerin gelişmesi ve kalıcı olması için benzer tutum ve davranışları sergilemesi 2.
    3. Hikayeler ve Masallar: Ahlaki dersler içeren hikayelerle çocukların empati ve paylaşım gibi kavramları öğrenmesi 3.
    4. Oyunlar ve Etkinlikler: Paylaşım oyunları ve işbirliği gerektiren etkinlikler, çocukların toplumsal değerleri öğrenmesine yardımcı olur 3.
    5. Drama ve Rol Oyunları: Çocukların farklı durumlar üzerinden empati geliştirmesi sağlanabilir 3.
    6. Grup Çalışmaları: İş birliğini ve dayanışmayı teşvik eden aktiviteler organize edilebilir 3.
    7. Yazılı Materyaller: Öğrencilerin değerlerle ilgili kompozisyon, şiir, öykü yazmaları, resim yapmaları ve bulmaca hazırlamaları istenebilir 1.
    8. Veli Katılımı: Velileri davet edip onların okuldaki gelişmeleri inceleyip katkıda bulunmalarına fırsat tanımak 14.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Değerler eğitimi kaça ayrılır?

    Değerler eğitimi, farklı yaklaşımlara göre çeşitli şekillerde sınıflandırılabilir. İşte bazı sınıflandırmalar: Rokeach'e Göre: Amaç Değerler: Güvenlik, barış, bilgelik gibi hedeflenen yaşamın amacına ilişkin değerler. Araç Değerler: Dürüstlük, hırs, öz denetim gibi amaç değerlere ulaşmak için kullanılacak davranış biçimleri. Nelson'a Göre: Bireysel Değerler: Bireyin çevresinden bağımsız olarak benimsediği değerler. Grup Değerleri: Aile veya dini grup gibi belirli bir grubun paylaştığı değerler. Sosyal Değerler: Toplumun büyük bir kesimi tarafından paylaşılan değerler (adalet, saygı). Spranger'a Göre: Ekonomik Değer: Yararlı ve pratik olana önem verme. Dini Değer: İnancı önceleme. Estetik Değer: Ahenge, sanata önem verme. Politik Değer: Sevme, yardım etme, hoşgörülü davranma. Bilimsel Değer: Gerçeğe, eleştirel düşünceye önem verme. Schwartz'a Göre: Bireysel Değerler: Güç, başarı, haz. Toplumsal Değerler: Güvenlik, uyma, gelenekselcilik, evrenselcilik, iyilikseverlik. Ayrıca, değerler eğitimi yaklaşımları arasında değerlerin doğrudan öğretimi, değer analizi, değerleri belirginleştirme gibi yöntemler de bulunmaktadır.

    Değerler eğitimine neden ihtiyaç vardır?

    Değerler eğitimine ihtiyaç duyulmasının bazı nedenleri: Toplumsal uyum ve huzur: Değerler eğitimi, empati, hoşgörü ve sorumluluk gibi değerleri kazandırarak toplumsal dayanışmayı artırır ve huzurlu bir ortam oluşturur. Bireysel gelişim: Bu eğitim, bireylerin sosyal becerilerini geliştirir, duygusal zekâlarını artırır ve kendi değerlerini keşfetmelerine yardımcı olur. Akademik başarı: Değerler eğitimi alan çocukların akademik başarılarının olumlu yönde etkilendiği gözlemlenmektedir. Kültürel değerlerin korunması: Kültürel değerlerin nesilden nesile aktarılmasını sağlar, böylece toplumların kimliklerini ve özgün yaşam biçimlerini korumalarına imkan tanır. Ahlaki bilinç: Bireylerin doğru ile yanlışı ayırt etmelerini sağlar, ahlaki kararlar almalarına yardımcı olur.

    Özel eğitim yöntemleri nelerdir?

    Özel eğitimde kullanılan bazı yöntemler: Uygulamalı Davranış Analizi (ABA). Resim Değişimine Dayalı İletişim Sistemi (PECS). Sosyal Hikayeler. ETEÇOM (Etkileşimli ve Teknolojik Çocuk Öğrenme Modeli). OÇİDEP (Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı). Floortime (Yerde Oyun Zamanı). Eş Zamanlı İpucuyla Öğretim. Doğal Öğretim Uygulamaları. Zihin Kuramı Sosyal Beceriler Oyunları. İleri Zincirleme Yöntemi. Ayrıca, olay tabanlı öğrenme, problem tabanlı öğrenme, proje tabanlı öğrenme ve işbirliğine dayalı öğretim gibi genel öğretim yöntemleri de özel eğitimde kullanılmaktadır. Özel eğitim yöntemleri, bireyin ihtiyaçlarına göre belirlenir ve uzman personel tarafından uygulanır.

    Değerler eğitimini kim verir?

    Değerler eğitimini genellikle sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenleri verir. Sınıf öğretmenleri, okuttukları sınıfın değerler eğitimi yıllık planını oluşturur ve her haftaya en az iki etkinlik içeren uygulamasını yapar. Branş öğretmenleri, derslerine girdiği tüm sınıfların değerler eğitimi yıllık planına her değere yönelik en az iki etkinlik ekleyerek bu sürecin yürütülmesine katkı sağlar. Ayrıca, rehber öğretmenler ve okul müdürleri de değerler eğitimi sürecinde önemli rol oynar.

    Özel eğitim uygulamaları kaça ayrılır?

    Özel eğitim uygulamaları genel olarak şu şekilde ayrılır: Kaynaştırma/Bütünleştirme: Özel eğitim ihtiyacı olan bireyler, akranlarıyla aynı sınıfta eğitim alır ve destek eğitim odalarından yararlanır. Özel Eğitim Sınıfları: Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler, ayrı sınıflarda eğitim alır. Özel Eğitim Okulları: Özel olarak yetiştirilmiş personel ve özel eğitim programları ile hizmet veren kurumlardır. Evde veya Hastanede Eğitim: Sağlık sorunları nedeniyle okula gidemeyen öğrencilere sunulan hizmetlerdir. Ayrıca, destek eğitim programları ve proje üretimi ve yönetimi programları gibi bireysel yetenekleri geliştirmeye yönelik uygulamalar da özel eğitim kapsamında yer alır.

    Özel eğitim dersinde neler işlenir?

    Özel eğitim dersinde işlenen konular şunlardır: 1. Yapılandırılmış Öğrenme Ortamları: Tahmin edilebilir rutinler ve net beklentiler oluşturmak. 2. Görsel Destekler: Anlayışı ve iletişimi geliştirmek için görsel programlar, ipuçları ve iletişim panoları kullanmak. 3. Sosyal Beceri Eğitimi: Rol yapma ve sosyal hikayeler yoluyla sosyal etkileşim becerilerinin öğretilmesi. 4. Davranışsal Müdahaleler: Zorluklarla başa çıkmak için olumlu pekiştirme ve davranış değiştirme tekniklerinin uygulanması. 5. Duyusal Bütünleme: Öğrencilerin duyusal hassasiyetleri yönetmelerine yardımcı olacak duyu dostu alanlar ve aktiviteler sağlamak. 6. Akademik Beceriler ve Dil Gelişimi: Farklılaştırılmış öğretim ve dil açısından zengin etkinlikler ile eğitim materyallerinin uyarlanması. 7. Duygusal Gelişim ve Düzenleme: Duygu tanımlama, başa çıkma stratejileri ve olumlu pekiştirme teknikleri. 8. Öz Bakım ve Bağımsızlık Becerileri: Günlük yaşam becerileri ve fonksiyonel becerilerin öğretilmesi. Ayrıca, özel eğitim derslerinde beden eğitimi ve mesleki eğitim gibi alanlara da yer verilebilir.

    Özel eğitim kurumları standartları nelerdir?

    Özel eğitim kurumları standartları arasında öne çıkanlar şunlardır: Derslikler: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için 2,5 m² alan ayrılır. Bireysel Eğitim Odaları: En az 10 m² büyüklükte olup, her 80 öğrenci için 4 bireysel eğitim odası düzenlenir. Oyun Etkinlik Odaları: En az 15 m² büyüklükte olup, her birey için en az 2,5 m² yer ayrılır. Bahçe: En az 25 m² büyüklükte olup, her birey için 1,5 m² yer hesaplanır. Tuvalet ve Lavabolar: İlk 60 öğrenci için kız ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo; 60 personel için kadın ve erkek ayrı ayrı olmak üzere birer tuvalet ve lavabo düzenlenir. Ayrıca, öğrenci etkinlik merkezleri, dil, konuşma ve ergoterapi merkezleri ile rehberlik ve psikolojik danışma merkezleri gibi yeni özel öğretim kurumları için de belirli standartlar belirlenmiştir. Detaylı bilgilere, Milli Eğitim Bakanlığı'nın "Özel Öğretim Kurumları Standartlar Yönergesi"nden ulaşılabilir.