• Buradasın

    Okul örgütü hangi sistem olarak tanımlanır?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Okul örgütü, toplumsal açık sistem olarak tanımlanır 15.
    Bu tanımın bazı özellikleri:
    • Çevre ile etkileşim: Okul, çevresi ile sürekli etkileşim içindedir ve bu etkileşimden etkilenir 15.
    • Girdiler ve çıktılar: Okul, aldığı öğrencileri eğitip topluma kazandırır; bu sürecin işlevselliği hakkında çevreden geri bildirim alır 15.
    • Dinamik yapı: Okul sistemi, doğrusal değil, çembersel bir harekete sahiptir 5.
    • Çoklu etkiler: Okul, politik, kültürel ve ekonomik faktörlerden etkilenir ve aynı zamanda bu faktörleri etkiler 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Okul örgütünü oluşturan unsurlar nelerdir?

    Okul örgütünü oluşturan unsurlar şunlardır: 1. Mesleki Uzmanlaşma: Okulların farklı bölümlere ayrılması ve her bölüme konusunda uzmanlaşmış yöneticilerin atanması. 2. Bölümlendirme: İşin bölünmesi ve aynı görev grubunda bulunanların işbirliği içinde çalışması. 3. Emir-Komuta Zinciri: Yetki ve sorumluluğun hiyerarşik yapısı. 4. Yetki ve Sorumluluk: Karar alma ve diğer görevlileri yönetme hakkı. 5. Merkezileşme/Adem-i Merkezileşme: Yetkinin üst kademeden astlara devri. 6. Denetim Alanı: Bir yöneticinin yönettiği ast sayısı. 7. Dış Paydaşlar: Ebeveynler, okul aile birlikleri, kamu kurumları gibi okulun etkileşim halinde olduğu çevre unsurları. Ayrıca, okulun kültürü de örgütsel yapının önemli bir unsurudur.

    Örgüt nedir ve çeşitleri nelerdir?

    Örgüt, iki veya daha fazla bireyin ortak bir amacı gerçekleştirmek için bir araya gelmesiyle oluşan birlik, teşekkül veya teşkilattır. Örgüt çeşitleri: Fonksiyonlara göre: İşletme fonksiyonları esas alınarak yapılan bölümlemedir (pazarlama, muhasebe gibi). Bölge temeline göre: Örgütün her bölgenin tercihlerine daha kolay cevap vermesini sağlar. Ürün temeline göre: Malları birbirine benzeyen örgütlerde uygulanır. Müşteri temeline göre: Müşterilerin istek ve ihtiyaçlarına göre yapılan bölümlemedir. Zaman temeline göre: Tam gün çalışması gereken işletmelerde vardiya sistemi kullanılarak yapılan bölümlemedir. Sayı temeline göre: Çok az beceri isteyen ve görevin insan gücüne bağlı olduğu işlerde kullanılır. Matrix yapı temeline göre: Belli projeleri gerçekleştirmek için kurulan yapılardır. Karma örgüt yapısı: Birden fazla örgütlenme kriteri kullanılarak yapılan bölümlemedir.

    Okulda kurullar kimlerden oluşur?

    Okulda bulunan bazı kurullar ve üyeleri: Öğretmenler Kurulu: Okul müdürü, müdür başyardımcısı, müdür yardımcıları, öğretmenler, uzman ve eğitici personelden oluşur. Sınıf/Şube Öğretmenler Kurulu: Aynı sınıfta ders okutan öğretmenler ve rehberlik öğretmeninden oluşur. Zümre Öğretmenler Kurulu: İlkokullarda aynı sınıfı okutan sınıf öğretmenleri ve varsa alan öğretmenlerinden, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise aynı alanın öğretmenlerinden oluşur. Eğitim Kurumu Müdürleri Kurulu: İlçe milli eğitim müdürünün başkanlığında, ilçe milli eğitim şube müdürleri ve eğitim kurumu müdürlerinden oluşur. Okul Gelişim Yönetim Ekibi (OGYE): Okul müdürü, müdür yardımcıları, öğretmenler, rehber öğretmen, destek personeli, veliler, öğrenciler ve diğer temsilcilerden oluşur.

    Okulun örgütsel özellikleri nelerdir?

    Okulun örgütsel özellikleri şunlardır: 1. Amaçlar: Okulun amaçları açık, anlaşılır, ulaşılabilir ve ölçülebilir olmalıdır. 2. Hiyerarşi: Okulda yetki ve sorumluluğun akışını sağlayan bir hiyerarşik yapı bulunur. 3. Karar Alma: İlgili paydaşların karar alımına katılması, iş birliğini ve aidiyet duygusunu artırır. 4. İletişim: Sağlıklı bir iletişim sistemi, bilgilerin tüm ilgili birimlere zamanında ve çarpıtılmadan ulaşmasını sağlar. 5. Kaynak Kullanımı: İnsan, araç-gereç, para ve enerji gibi kaynakların etkili bir şekilde kullanılması önemlidir. 6. Kültür: Okulun kültürü, çalışanların davranışlarını ve ilişkilerini belirleyen değerler ve inançların bütünüdür. 7. Bürokrasi: Okullar, merkezi teşkilata bağlı olduklarından bürokratik özelliklere sahiptir.
    A vibrant collage of Turkish school settings—children playing in a sunny kindergarten yard, students in uniforms sitting at wooden desks in a classroom, teenagers in a high school science lab, and a university lecture hall with attentive young adults—all under a bright blue sky.

    Okul türleri nelerdir?

    Okul türleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Örgün eğitim okulları: Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri: 53 alan ve 114 dalda öğretim programı uygulanır. Çok Programlı Anadolu Liseleri: Genel ve mesleki öğretim programlarını bir yönetim altında uygular. Mesleki Eğitim Merkezleri: Kalfalık ve ustalık eğitimi ile mesleki kurs programları sunar. Yaygın eğitim okulu: Mesleki Açık Öğretim Liseleri (MAÖL): Ders geçme ve kredi sistemine dayanır, uzaktan eğitim verilir. Diğer okul türleri: Fen Liseleri: Bilim insanı yetiştirmeyi amaçlar. Sosyal Bilimler Liseleri: Sosyal bilimler ve edebiyat alanında yükseköğretime hazırlar. Anadolu Liseleri: Üniversiteye hazırlık odaklıdır. İmam Hatip Liseleri: Dini hizmetler için gerekli bilgi ve becerileri kazandırır. Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri: Sanat ve spor alanlarında eğitim verir. Özel Okullar: Merkezi sınavla veya kendi sınavlarıyla öğrenci kabul eder.

    Okullarda hangi kurullar var?

    Okullarda aşağıdaki kurullar bulunmaktadır: 1. Sınıf veya Şube Öğretmenler Kurulu: Aynı sınıfı okutan öğretmenler ve varsa alan öğretmenlerinden oluşur. 2. Zümre Öğretmenler Kurulu: İlkokullarda sınıf öğretmenleri, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise alan öğretmenlerinden oluşur. 3. Öğrenci Kurulu ve Okul Meclisi: Okulun tüm öğrencileri tarafından seçilen başkan ve temsilcilerden oluşur. 4. Onur Kurulu: Öğrencilerin davranışlarını değerlendirmek ve disiplin işlerini yürütmek için oluşturulur. 5. Satın Alma Komisyonu: Okul müdürlüğünün yapacağı satın alma işlerini düzenlemek ve yürütmek için kurulur. 6. Muayene ve Kabul Komisyonu: Mal ve hizmet alımlarında taşınır mal yönetmeliği hükümlerine göre kurulur. 7. Okul Gelişim Yönetim Ekibi (OGYE): Okul müdürü, müdür yardımcıları, öğretmenler, rehber öğretmen ve velilerden oluşur.