• Buradasın

    Nitelikli öğretmen yetiştirmede yaşanan sorunlar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    A weary Turkish teacher stands in a dimly lit, underfunded classroom with cracked walls, holding a stack of outdated textbooks while students sit at mismatched desks, their faces reflecting confusion and disengagement.
    Nitelikli öğretmen yetiştirmede yaşanan bazı sorunlar şunlardır:
    • Eğitim sürecinin politize edilmesi 4. Öğretmen yetiştirme, bilimsel ölçütlere ve demokratik değerlere uygun bir devlet politikası olarak hazırlanmalıdır 4.
    • Öğretmen yetiştiren kurumların yetersizliği 2. Öğretim elemanlarının akademik gelişim ve yükseltme süreçlerinin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir 4.
    • Yeterli öğretim elemanı ve alt yapı eksikliği 1.
    • Kısa süreli eğitim programlarıyla alan dışı öğretmen atamaları 1.
    • Plansız düzenlemeler 2. Arz-talep dengesinin sağlanamaması, MEB ile yükseköğretim kurumları arasındaki iletişim eksikliği ve plansız düzenlemelerden kaynaklanmaktadır 2.
    • Öğretmenlerin ekonomik sorunları 5. Öğretmenlere verilen maaşın düşük olması, mesleğin statüsünü olumsuz etkilemekte ve nitelikli adayların mesleği seçmemesine neden olmaktadır 5.
    • Hizmet öncesi eğitimde yetersizlik 5. Adayların hem kuram hem de uygulama dersleri almalarına rağmen mezun olduktan sonra kuram ve uygulamayı birbirine oturtamadıkları görülmektedir 5.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Öğretmen ve öğretmenlik nedir?

    Öğretmen, eğitim kurumlarında önceden belirlenmiş hedefler doğrultusunda öğretim etkinliklerini planlı ve programlı bir biçimde düzenleyerek yürüten uzman eğitmendir. Öğretmenlik, bir bilim dalını, bir sanatı, bir tekniği veya belli bilgileri öğretmeyi kendisine meslek edinmiş kişilerin yaptığı iştir. Öğretmenlerin bazı görevleri şunlardır: Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapmak; Öğrencilerin başarılarını değerlendirmek ve başarıyı artırıcı önlemler almak; Kendi alanı ile ilgili gelişmeleri takip etmek; Öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak. Öğretmenler, milli eğitim bakanlığına bağlı okullarda, özel kolejlerde, Türk Silahlı Kuvvetlerinde, özel dershanelerde çalışabilirler.

    Öğretmen eğitimi neden önemlidir?

    Öğretmen eğitimi önemlidir çünkü: Eğitim kalitesini artırır. Güncel teknolojilere ve yöntemlere uyumu sağlar. Öğretmenlerin mesleki gelişimini destekler. Öğrenci çeşitliliğine uygun stratejiler geliştirmeyi mümkün kılar. Toplumun gelişimine katkı sağlar.

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan araştırmalar nelerdir?

    Öğretmen nitelikleri üzerine yapılan bazı araştırmalar şunlardır: Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri: MEB tarafından 2004 ve 2017 yıllarında yayınlanan yeterlikler, "mesleki bilgi", "mesleki beceri", "tutum ve değerler" olmak üzere üç ana alanı kapsar. Öğretmen Öz-yeterlikleri: Bandura'nın öz-yeterlik kavramına dayanan araştırmalar, öğretmenlerin belirli bir performansı başarılı bir şekilde gerçekleştirme kapasitesine olan inançlarını inceler. Öğretmen Yeterliklerinin Bibliyometrik Analizi: Öğretmen yeterlikleri üzerine yapılan araştırmaların tematik yoğunlaşmalarını ve entelektüel yapısını belirlemek için bibliyometrik analizler gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlik Nitelikleri ve Öğrenci Başarısı: Öğretmen niteliklerinin öğrenci akademik başarısıyla ilişkisi üzerine çalışmalar yapılmıştır. 21. Yüzyıl Öğretmen Yeterlilikleri: Yüksek Öğretim Kurulu tarafından, 21. yüzyıl için belirlenen yeterlilikler; alan hakimiyeti, öğretme-öğrenme süreci yeterliliği, öğrenci kişilik hizmetleri ve kişisel/mesleki özellikler gibi ana başlıklarda toplanmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin kişisel ve mesleki niteliklerini, öğrenci ilişkileri, öğretim becerileri ve sınıf yönetimi gibi boyutlar çerçevesinde inceleyen araştırmalar da bulunmaktadır.

    Özellikle dezavantajlı bölgelerde çalışan öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar nelerdir?

    Dezavantajlı bölgelerde çalışan öğretmenlerin karşılaştığı bazı sorunlar şunlardır: Teknolojik altyapı yetersizliği. Ulaşım zorlukları. Bina ve ekipman yetersizlikleri. Yerleşim yerinden kaynaklanan sorunlar. Okul yönetiminden kaynaklanan sorunlar. Öğrenci özellikleri ve düşük başarı. Mesleki doyum eksikliği. Sosyo-ekonomik düzeyin düşük olması. Barınma sorunları. Ayrıca, bu bölgelerde çalışan öğretmenler, genellikle daha tecrübeli iken, dezavantajlı bölgelere daha az tecrübeli öğretmenlerin atanması da bir sorun olarak belirtilmektedir.

    Öğretmenlerin en büyük sorunu nedir?

    Öğretmenlerin en büyük sorunları arasında şunlar yer almaktadır: Ekonomik sıkıntılar. Yoğun iş yükü. Disiplin ve davranış sorunları. Mesleki gelişim olanaklarının sınırlı olması. Yönetimsel sorunlar. Sosyal problemler. Bu sorunların çözümü için zaman yönetimi becerilerinin geliştirilmesi, destek sistemlerinin oluşturulması, öğretmenlerin maaşlarının iyileştirilmesi ve kariyer gelişimi için fırsatların sunulması gibi önlemler alınabilir.

    Öğretmen yeterliliği ve nitelikleri üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi nedir?

    Öğretmen yeterliliği ve nitelikleri üzerine yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi, 2000-2017 yılları arasında YÖK Ulusal Tez Merkezi'nde erişime açık olan yüksek lisans ve doktora tezlerinin belirli ölçütlere göre analiz edilmesidir. Amaçları: Lisansüstü çalışmaların yönelimlerini ortaya koymak. Araştırmacılara yol gösterici olmak. Yöntem: Tarama modeli kullanılmıştır. İçerik analizi yapılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile 54 tez incelenmiştir. Bulgular: En fazla çalışma 2010 yılında yapılmıştır. Çalışmalar daha çok öğretmen yeterliği alanında yoğunlaşmıştır. En fazla tez Gazi Üniversitesi'nde, Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nde hazırlanmıştır. Çalışmalar eğitim programları ve öğretim alanında yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak anket ve ölçekler kullanılmıştır. Analizlerde nicel yöntemler tercih edilmiştir. Örneklem türünde tesadüfi örneklem kullanılmıştır.

    Öğretmen niteliğinin kaynakları nelerdir?

    Öğretmen niteliğinin kaynakları şunlardır: Hizmet öncesi eğitim. Mesleki gelişim. Hizmet içi eğitim. Ayrıca, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu'na göre, öğretmenlik mesleğine hazırlık; genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon ile sağlanır.