• Buradasın

    Meb ölçme değerlendirme yönetmeliği değişti mi?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Evet, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği değişmiştir. 9 Eylül 2023 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan yönetmelik ile birlikte:
    • Sınav Haftası Uygulaması: Sınavlar, ülke genelinde aynı tarihlerde yapılarak birliktelik sağlanması amacıyla sınav haftası uygulamasına geçilmiştir 14.
    • Konu Soru Dağılım Tabloları: Her sınavda hangi konu veya kazanımdan kaç soru sorulacağının önceden öğrencilere duyurulması için konu soru dağılım tabloları hazırlanmıştır 12.
    • Ortak Yazılı Sınavlar: Farklı sınıf ve ders düzeylerinde ülke geneli ortak yazılı sınavlar yapılmıştır 14.
    Ayrıca, 25 Aralık 2024 tarihinde yürürlüğe giren "Milli Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesi" ile sınav türlerinde ve elektronik sınavların yaygınlaşmasında düzenlemeler yapılmıştır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Meb ders değerlendirme ölçekleri nasıl yapılır?

    MEB ders değerlendirme ölçekleri, iki ana kategoride yapılabilir: proje ve performans ödevleri için ve yazılı sınavlar için. Proje ve Performans Ödevleri İçin Değerlendirme Ölçeği: Bu ölçek, ödevin çeşitli kriterlere göre değerlendirilmesini içerir. Bazı kriterler şunlardır: Ödevin bilimsel olması; Resim, şema ve tablolarla desteklenmesi; Ders öğretmeni ile diyalog kurulması; Kaynakların analiz edilip sentezlenerek özgün bir ödev ortaya çıkarılması; Yazım, dilbilgisi ve dersin özel kurallarına uygun hazırlanması. Yazılı Sınavlar İçin Değerlendirme Ölçeği: MEB, öğretmenlerin uyguladıkları her yazılı sınav için sınav analizi ve başarı değerlendirme ölçeği hazırlamalarını zorunlu kılmıştır.

    Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkeleri nelerdir?

    Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkeleri şunlardır: Amaçlar ilkesi: Ölçme ve değerlendirme, öğretim hedefleri doğrultusunda yapılmalıdır. Devamlılık ilkesi: Öğrencinin akademik başarısı, sisteme girdiği andan itibaren çıkışına kadar ve sonrasında izleme çalışmalarıyla sürekli değerlendirilmelidir. Genişlik-kapsamlılık ilkesi: Değerlendirme, öğrencinin akademik başarısını etkileyen tüm faktörler (öğrenme tarzı, çalışma alışkanlıkları, ilgi ve tutumları) göz önünde bulundurularak yapılmalıdır. Kendi kendini değerlendirme ilkesi: Öğrencilere, derslerdeki başarı durumlarını ve öğrenmelerinin niteliğini değerlendirme fırsatı verilmelidir. Ölçme araçlarında çeşitlilik ilkesi: Öğretmenler, isabetli değerlendirme yapabilmek için farklı ölçme tekniklerini bir arada kullanmalıdır. İşbirliği ilkesi: Ölçme ve değerlendirme etkinlikleri, öğretmen ve öğrenci iş birliğine dayalı olarak planlanıp uygulanmalıdır. Planlama ilkesi: Ölçme ve değerlendirme faaliyetlerinin hangi aşamalarda ve yöntemlerle gerçekleştirileceği, dönem başında planlanmalıdır. Bireysel farklılıklar ilkesi: Eğitimde amaç, birey içi ve bireylerarası farklılıkları geçerli ve güvenilir şekilde ortaya koyarak, bu farklılıkları öğrencilerin başarısını artırmak için kullanmaktır.

    Meb ortak sınav yönetmeliği nedir?

    Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Ortak Sınav Yönetmeliği, merkezî sistem sınavları, ulusal/uluslararası izleme araştırmaları ve okullardaki ortak yazılı sınavların usul ve esaslarını düzenler. Yönetmeliğe göre ortak sınavlarla ilgili bazı temel esaslar şunlardır: Sınavların kapsamı: İlçe, il veya ülke genelinde ortak yazılı sınavlar yapılabilir. Sınav takvimi: Sınav tarihleri öğretim yılı başında okullar tarafından e-Okul üzerinden ilan edilir. Soruların hazırlanması: Ortak yazılı sınavların soruları, konu soru dağılım tablosuna göre hazırlanır ve bu tablo il sınıf/alan zümreleri ile ölçme değerlendirme merkezi müdürlüğü tarafından oluşturulur. Sınav türleri: Uygulamalı sınavlar hariç, yazılı sınavlar cevaplarını öğrencilerin oluşturduğu ve farklı bilişsel düzeyde kazanımları ölçen maddelerden oluşur. Değerlendirme: Sınavların değerlendirilmesi, öğretmenlerin ortak değerlendirmesi ile yapılır ve şube/sınıf bazında analizler gerçekleştirilir. Özel durumlar: Kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim gören öğrencilerin değerlendirilmesinde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) esas alınır.

    Meb'in yayınladığı örnek ölçme ve değerlendirme araçları nasıl kullanılır?

    MEB tarafından yayınlanan örnek ölçme ve değerlendirme araçları, yeni müfredata uygun olarak aşağıdaki şekillerde kullanılabilir: 1. Çalışma Kağıtları: Öğrencilerin belirli konulardaki bilgilerini uygulama fırsatı sunar. 2. Açık Uçlu Sorular: Öğrencilerin düşünme becerilerini ve yaratıcılıklarını değerlendirmek için kullanılır. 3. Tanılayıcı Dallanmış Ağaçlar: Öğrencilerin bilgi düzeylerini ve kavrama yeteneklerini detaylı bir şekilde ölçmeyi amaçlar. 4. Yapılandırılmış Gridler: Öğrencilerin belirli kriterlere göre değerlendirilmesine olanak tanır. 5. Performans Görevleri: Öğrencilerin belirli bir alandaki becerilerini pratikte gösterme fırsatı sunar. Ayrıca, öğretmenlere öğrenci performansını ölçmek ve geliştirmek amacıyla ödevler, projeler, öğrenci portfolyoları, sunumlar ve gözlem formları gibi ek araçlar da önerilmektedir.

    Eğitimde ölçme ve değerlendirme nedir?

    Eğitimde ölçme ve değerlendirme, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerini ölçmek, öğrenme eksikliklerini belirlemek ve eğitim sürecinin etkinliğini anlamak için yapılan bir süreçtir. Ölçme, bireylerin veya nesnelerin belirli özelliklere sahip olup olmadığının, sahipse sahip oluş derecesinin belirlenerek sonuçların sembol veya sayılarla ifade edilmesidir. Değerlendirme ise ölçme sonuçlarının bir ölçütle karşılaştırılıp, ölçülen nitelik hakkında bir karara varma sürecidir. Eğitimde değerlendirmeler üç ana amaçla yapılır: 1. Tanıma ve yerleştirmeye yönelik değerlendirme: Eğitim sürecinin başında öğrenciyi tanımak ve uygun eğitim programına yerleştirmek için yapılır. 2. Biçimlendirme ve yetiştirmeye yönelik değerlendirme: Eğitim süreci devam ederken öğrencinin eksiklerini ve hatalarını belirleyerek bunları düzeltmek için yapılır. 3. Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme: Eğitim sürecinin sonunda öğrencinin seviyesini belirlemek için yapılır.

    Eğitimde ölçme ve değerlendirme neden önemlidir?

    Eğitimde ölçme ve değerlendirme, eğitim kalitesinin ortaya konulması ve var olan eksikliklerin giderilerek eğitimin daha iyi hale getirilmesi açısından önemlidir. Ölçme ve değerlendirmenin bazı önemli amaçları şunlardır: Öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerini ölçmek. Öğrenme eksikliklerini ve eğilimleri belirlemek. Öğretim sürecini değerlendirmek. Öğretmen yeterlik ve performansını değerlendirmek. Öğrencilere açık ve anlaşılır geri bildirim vermek. Öğretim programlarının adil, etkili ve her öğrenciyi destekleyici bir şekilde işlenmesine katkı sağlamak. Ayrıca, ölçme ve değerlendirme, eğitim sisteminin tüm öğelerinde yapılarak sistemin bir tür kontrol mekanizmasını sağlar.

    Meb ortak sınav ölçme ve değerlendirme nasıl yapılır?

    MEB ortak sınav ölçme ve değerlendirme süreci şu şekilde yapılır: Sınavların Uygulanması: Ülke, il ve ilçe geneli ortak yazılı sınavlar millî eğitim müdürlükleri tarafından yürütülür. Diğer yazılı sınavlar, aynı sınıf düzeyinde birden fazla şube bulunan okullarda ortak yapılır. Okul geneli ortak yazılı sınavlar okul müdürlükleri tarafından yürütülür. Sınavların Değerlendirilmesi: Bakanlıkça yapılacak ortak yazılı sınavların değerlendirilmesi Genel Müdürlük tarafından yapılır. İlçe geneli ortak yazılı sınavların değerlendirilmesi eğitim kurumu sınıf/alan zümrelerince veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince oluşturulan komisyonlarca yapılır. Okul geneli sınavların cevap kâğıtları eğitim kurumu sınıf/alan zümrelerince puanlanır. Öğrenci cevaplarının puanlanmasından sonra cevap kâğıtları öğrencilere gösterilir. Puanlama Yöntemleri: Öğrenci cevap kâğıtları, eğitim kurumu sınıf/alan zümresi, okuldaki ilgili dersin öğretmenleri, komşu okuldaki eğitim kurumu sınıf/alan zümresi veya çift puanlama yöntemi ile puanlanabilir. Elektronik ortamda yapılan sınavlarda veya cevap kâğıtları dijital ortama aktarıldığında açık uçlu sorular çift puanlama yöntemi ile değerlendirilir. Sınavların İçeriği: Türkçe, Türk dili ve edebiyatı ile yabancı dil derslerinin sınavları yazılı ve uygulamalı olarak yapılır. Uygulamalı sınavların süresi ve hangi kazanımlara göre yapılacağı ders öğretmenlerince belirlenir.