• Buradasın

    Gözlem ve derecelendirme ölçekleri nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Gözlem ve derecelendirme ölçekleri, bireylerin veya süreçlerin belirli kriterlere göre değerlendirilmesini sağlayan araçlardır 12.
    Gözlem ölçekleri, gözlemlerin kayıt edilmesi için kullanılır ve genellikle şu türlerde olabilir:
    • Davranışsal değerlendirme ölçekleri (BARS): Belirli davranışsal örneklerle desteklenen bir değerlendirme yöntemidir 1.
    • Grafik değerlendirme ölçekleri: Çalışanın performansını grafiksel olarak gösterir, örneğin sütun grafikler veya yatay çizgilerle 1.
    • Sıklık değerlendirme ölçekleri: Bir kriterdeki performansın ne sıklıkla değiştiğini değerlendirir 1.
    Derecelendirme ölçekleri ise bireyi tanıyan veya gözlemleyen kişi tarafından doldurulur ve bireyin her alandaki özellikleriyle ilgili olarak hazırlanabilir 24. Bu ölçeklerde, bireyin belirli bir kriter veya beceri üzerinden puanlanması yapılır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Tutum ölçeği çeşitleri nelerdir?

    Tutum ölçeği çeşitleri şunlardır: 1. Likert Ölçeği: Katılımcıların belirli bir ifadeye yönelik düşüncelerini değerlendirmelerine olanak tanır ve genellikle 5 veya 7 dereceli bir sistem kullanılır. 2. Thurstone Ölçeği: Farklı ifadeleri değerlendiren bir dizi madde içerir ve her bir madde, katılımcıların tutumunu yansıtacak şekilde belirli bir ölçekte puanlanır. 3. Guttman Ölçeği: Katılımcıların tutumlarını, önceden tanımlanmış bir dizi ifade üzerinden sıralayarak belirler ve hiyerarşik bir ölçüm sunar. 4. Osgood’un Duygusal Anlam Ölçeği: Katılımcıların belirli bir sözcük veya kavrama verdikleri anlamı ölçer ve iki uçlu, zıt kategoriler arasında yer alır. 5. Fishbein’in Beklenti-Değer Tekniği: Tutum nesnesiyle kurulan ilişkinin gücüne bağlı olarak her bir inancın ağırlık derecesini belirler.

    Değerlendirme ölçeği nedir?

    Değerlendirme ölçeği, bir nesneyi ya da bir kimseyi doğru ve nesnel bilgilere göre belli birtakım özellikler açısından değerlendirmek için önceden düzenlenen bir ölçme aracıdır. Bazı değerlendirme ölçeği türleri: - Likert ölçeği: Katılımcılar, bir konuyu tanımlayan öğelere katılma düzeylerini derecelendirir. - Doğrusal sayısal ölçek: Katılımcılar, bir soruya veya ifadeye sayısal bir yanıt verir. - Frekans ölçekleri: İnsanların bir eylemi ne sıklıkla veya ne kadar sürede gerçekleştirdiğini anlamaya yardımcı olur. - Eşlenmiş kıyaslama ölçeği: İki şey arasındaki tercihleri ayırt etmeye yardımcı olur. - Resimli/grafik ölçekleri: Katılımcılar, bir sayı seçmek yerine, görüşlerini belirtmek için görseller kullanırlar.

    4'lü not sistemi değerlendirme ölçeği nedir?

    4'lük not sistemi değerlendirme ölçeği, üniversitelerin kullandığı ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen bir sisteme dayanır. Bu sisteme göre notlar ve karşılık geldiği yüzlük sistem değerleri şu şekildedir: 4,00: 100. 3,99: 99,76. 3,98: 99,53. 3,97: 99,30. 3,96: 99,06. 3,95: 98,83. 3,94: 98,60. 3,93: 98,36. 3,92: 98,13. 3,91: 97,90. Bu ölçek, genel not ortalamasının (GNO) 100'lük sisteme dönüştürülmesinde de kullanılır.

    Ölçme değerlendirme kaça ayrılır?

    Ölçme değerlendirme üç ana kategoriye ayrılır: 1. Mutlak Değerlendirme: Önceden belirlenmiş bir kriter (ölçüt) kullanılarak yapılır ve her bireyin değerlendirme sonucu, kendi başarısına göre değerlendirilir. 2. Bağıl Değerlendirme: Ölçme sonuçlarına göre sonradan belirlenen bir kriter kullanılır ve değerlendirme, bireyin grup içindeki başarısına göre yapılır. 3. Amaca Göre Değerlendirme: Eğitim sürecinin farklı aşamalarında yapılan değerlendirmeleri kapsar. Üç türü vardır: - Tanıma ve Yerleştirme: Öğrencilerin uygun eğitim programına yerleştirilmesi için yapılır. - Biçimlendirme ve Yetiştirme: Eğitim süreci devam ederken, öğrencilerin eksiklerini ve hatalarını belirlemek için yapılır. - Düzey Belirleme ve Değer Biçme: Eğitim sürecinin sonunda, öğrencinin seviyesini belirlemek için yapılır.

    Ölçek çeşitleri nelerdir?

    Ölçek çeşitleri dört ana kategoriye ayrılır: nominal, ordinal, aralık (interval) ve oran (ratio). 1. Nominal Ölçek: Kategorik verileri sınıflandırmak için kullanılır. 2. Ordinal Ölçek: Verileri belirli bir sıralama içinde düzenler. 3. Aralık (Interval) Ölçek: Veriler arasındaki farkları ölçer ve sıfır noktası keyfi olarak belirlenmiştir. 4. Oran (Ratio) Ölçek: Mutlak sıfır noktası olan ve aritmetik işlemlerin yapılabildiği bir ölçek türüdür.

    Tanısal değerlendirmede görüşme ölçekler ve tanıya yardımcı diğer yöntemler nelerdir?

    Tanısal değerlendirmede görüşme, ölçekler ve diğer yardımcı yöntemler şunlardır: 1. Görüşme: Bireyi tanıma çalışmalarında en yaygın kullanılan tekniktir. 2. Anket: Bireyin ailesi, kişisel nitelikleri ve çeşitli konulara ilişkin duygu ve düşünceleri hakkında bilgi toplamak için kullanılır. 3. Envanter: Bireyin kişilik, ilgi ve tutumlarını ölçen araçlardır. 4. Gözlem: Bireyin davranışlarını ve etkileşimlerini doğal ortamında değerlendirmek için kullanılır. 5. Projeksiyon Testleri: Bireyin bilinçdışı düşüncelerini ve duygularını ortaya çıkarmak için kullanılır. 6. Psikometrik Testler: Bireyin zihinsel yeteneklerini, kişilik özelliklerini ve diğer psikolojik özelliklerini objektif ve bilimsel yöntemlerle değerlendirmek için kullanılır.

    Gözlem çeşitleri nelerdir?

    Gözlem çeşitleri şu şekilde sınıflandırılabilir: 1. Süresine Göre Gözlem: - Sürekli Gözlem: Olay başından sonuna kadar izlenir. - Zamanı Gelince Gözlem: Belirli bir zaman kısıtı içinde gözlem yapılır. - Aralıklı Gözlem: Rasgele veya belirlenmiş zaman aralıklarında yapılan gözlemdir. 2. Yapısına Göre Gözlem: - Doğrudan Doğruya Gözlem: Duyu organlarıyla yapılan gözlemdir. - Araçla Yapılan Gözlem: Kamera gibi gözlemsel araçlar kullanılarak yapılan gözlemdir. 3. Yapıldığı Yere Göre Gözlem: - Doğal Ortamında Gözlem: Olayların doğal ortamında gözlemlenmesi. - Laboratuvar Ortamında Gözlem: Deney koşullarının kontrol altında tutulduğu gözlem. 4. Uygulama Biçimine Göre Gözlem: - Dışarıda Gözlemleme: Gözlenenin gözlemciyi görme olasılığı olmadan yapılan gözlem. - Katılmacı Gözlem: Gözlemcinin gözlemlenen grubun bir üyesi olarak davrandığı gözlem.