• Buradasın

    Eleştirel eğitim felsefesi ve eleştirel pedagoji arasındaki fark nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Eleştirel eğitim felsefesi ve eleştirel pedagoji arasındaki temel fark, eleştirel felsefenin daha geniş bir eğitim perspektifine sahip olması ve eleştirel pedagojinin bu felsefenin bir uygulaması olmasıdır.
    Eleştirel eğitim felsefesi, klasik ve analitik eğitim felsefelerine tepki olarak ortaya çıkmış, mevcut eğitim anlayışlarının hatalarını ve amaçlarını sorgulayan bir yaklaşımdır 14. Bu felsefe, eğitimin politik bir eylem olduğunu ve toplumsal adaleti, eşitliği hedeflemesi gerektiğini savunur 23.
    Eleştirel pedagoji ise, eleştirel eğitim felsefesinin eğitim uygulamalarına yansımasıdır 25. Eleştirel pedagoji, öğrencilerin eleştirel bilinç geliştirmesini ve baskıcı toplumsal yapıları eleştirerek dönüştürmesini amaçlar 34.
    Özetle, eleştirel eğitim felsefesi daha teorik ve genel bir çerçeve sunarken, eleştirel pedagoji bu çerçevenin eğitim kurumlarında nasıl uygulanacağını gösterir.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Eğitim felsefesi nedir makale?

    Eğitim felsefesi, eğitimin doğası, süreci, amaçları ve idealleri ile ilgilenen bir felsefi alandır. Eğitim felsefesinin bazı temel soruları şunlardır: Eğitimin kendisi nedir? İnsan nedir? Bilgi nedir? Öğrenme ve öğretme nedir? Eğitimin amacı nedir? Eğitim felsefesi, belirli felsefe akımlarına dayanır ve bu akımlara göre eğitime ilişkin sorulara farklı cevaplar verir. Eğitim felsefesi ile ilgili makalelere şu kaynaklardan ulaşılabilir: dergipark.org.tr. researchgate.net. efdergi.hacettepe.edu.tr.

    Eğitimin felsefi temelleri nelerdir?

    Eğitimin felsefi temelleri şu akımlar üzerine kuruludur: İdealizm (İdealcilik). Realizm (Gerçekçilik). Pragmatizm (Uygulamacılık). Varoluşçuluk (Ekzistansiyalizm). Ayrıca, eğitimi etkileyen diğer felsefi akımlar arasında Prennialism (Değişmezcilik), Essentialism (Esasicilik) ve Reconstructionism (Yeniden Kuruculuk) bulunur.

    Eleştirel düşünme nedir?

    Eleştirel düşünme, bilgiyi analiz etme, değerlendirme ve sentezleme becerisidir. Eleştirel düşünme süreci genellikle şu adımları içerir: Konunun belirlenmesi. Veri ve bilgi toplama. Farklı argüman ve bakış açılarının incelenmesi. Varsayım, veri ve kanıtların gözden geçirilmesi. Bulguların değerlendirilmesi ve gereksiz ya da geçersiz olanların ayıklanması. Benzerlik ve farklılıkların saptanması, bağlantılar ve ilişkilerin tanımlanması. Kalan veri, bilgi ve kanıtların mantıksal bir çerçeveye oturtulması. Sonuçların sunulması ve geçerliliği hakkında yargıya varılması. Eleştirel düşünme, daha iyi kararlar almaya, sorunları etkili bir şekilde çözmeye ve bilgi çağında başarılı olmaya yardımcı olur.

    Eleştirel yaklaşım ne zaman ortaya çıktı?

    Eleştirel yaklaşım, köken itibariyle Karl Marx'a (1818-1883) dayandırılır ve 1930'lu yıllarda Frankfurt Okulu ile birlikte Batı Marksizmi çerçevesinde gelişmiştir. Ayrıca, eleştirel yaklaşımın temelleri, 19. yüzyılda sosyolojinin bir disiplin olarak ortaya çıkmasıyla birlikte sosyolojik eleştiri ile de atılmıştır.

    Eleştirel teori neyi savunur?

    Eleştirel teori, sosyal ve beşeri bilimler bilgisiyle toplum ve kültür inceleme ve eleştirisine dayanan bir sosyal teoridir. Eleştirel teorinin temel savunduğu noktalar: Adaletsizliği kaldırma ve insanın özgürleşmesini geliştirme. Sosyal yapıların kimlikleri ve aktörlerin davranışlarını etkilemesi ve aktörlerin sosyal yapıları yeniden biçimlendirmesi. Bilginin belirli sosyal ve tarihsel bağlamların bir ürünü olması ve belirli teorilerin hizmet ettiği çıkarların üzerinde durulması. Siyasi, ahlaki veya ideolojik her türlü bilginin tarafsız olamayacağı ve her zaman önyargılı olduğu. Uluslararası ilişkilerin yalnızca devletler arası ilişkilerden ibaret olmadığı ve realizme eleştiri getirmesi. Eleştirel teori, Frankfurt Okulu ve Gramsci tarafından temelleri atılan bir akımdır.

    Eleştirel Pedagoji'nin kurucusu kimdir?

    Eleştirel Pedagoji'nin kurucusu olarak Paulo Freire kabul edilir. Freire, "Ezilenlerin Pedagojisi" adlı eseriyle eleştirel pedagojinin temel kavramlarını ve eleştirilerini ortaya koymuştur.

    Eleştirel pedagoji nedir?

    Eleştirel pedagoji, eğitimin politik bir amaca hizmet ettiğini unutmadan, diyalojik ve sevgiye dayalı bir yöntem ile özgürleşmenin bir aracı olarak kullanılabileceğine inanan bir eğitim felsefesidir. Eleştirel pedagojinin temel özellikleri: Toplumsal adalet ve eşitlik: Toplumsal ve eğitimsel adalet ve eşitlik anlayışına dayanır. Öğrenci aktifliği: Öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerinin öznesi olmasını amaçlar. Eleştirel bilinç: Bireylerin eleştirel bilinç geliştirmelerini ve baskıcı toplumsal koşullara meydan okumalarını hedefler. Alternatif eğitim modelleri: Neoliberal ve muhafazakar politikaların etkilerini eleştirerek, özgürlükçü ve alternatif eğitim modelleri geliştirmeyi amaçlar. Bütünsel yaklaşım: Eğitimin sosyal, kültürel, ekonomik gibi geniş bir etkileşim alanı içinde olduğunu savunur.