• Buradasın

    4008 özel gereksinimli bireylere yönelik kapsayıcı toplum uygulamaları nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    4008 Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı, özel gereksinimli bireylerde farkındalık oluşturmayı, bu bireylere eğitim ve bağımsız yaşam konularında destek sağlayarak toplumla bütünleşmelerini kolaylaştırmayı ve özel gereksinimli bireylere hizmet sunan kişiler ile özel gereksinimli bireyler arasında bilimsel uygulamaların yaygınlaşmasını sağlamayı hedefleyen bir TÜBİTAK programıdır 124.
    Bu program kapsamında desteklenen projeler, aşağıdaki amaçlardan en az birine ulaşmayı hedefler:
    • Özel gereksinimli bireylerin bilimsel olguları fark etmelerini sağlayarak merak duygularını, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini teşvik etmek 1.
    • Özel gereksinimli bireylere ve bu kişilere hizmet veren bireylere yönelik bilimsel veriyle desteklenen özgün yöntem, teknik, materyal, içerik ve uygulamaları yaygınlaştırma çalışmalarında bulunmak 1.
    • Özel gereksinimli bireylerin bağımsız ve aktif yaşamı destekleyen fiziksel ve sosyal ortamlara katılımını kolaylaştıran uygulamaları yaygınlaştırmak 1.
    Program, gelişimsel ve/veya bilişsel yetersizlik tanılı (zihin yetersizliği, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlik, otizm spektrum bozukluğu, çoklu yetersizlik, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü ve duygu/davranış bozukluğu) özel gereksinimli bireyleri kapsar 1.

    Konuyla ilgili materyaller

    Kapsayıcı toplum nedir?

    Kapsayıcı toplum, herkesin eşit haklara sahip olduğu, farklılıkların kabul edildiği ve herkesin toplumsal yaşama katılımının desteklendiği bir toplum modelidir. Bu toplumda: Demografik çeşitlilik önemlidir; farklı yaş grupları, cinsiyetler ve etnik kökenler organizasyona zenginlik katar. Kültürel farklılıklar bir zenginlik kaynağı olarak görülür ve yenilikçi düşüncelerin ortaya çıkmasına yardımcı olur. Ayrımcılıkla mücadele edilir ve sosyal hizmetlere erişim imkanı artırılır. Kapsayıcılık, sosyal adaletin sağlanmasına, ekonomik kalkınmaya ve toplumsal uyumun güçlenmesine katkıda bulunur.

    Erişilebilrlik ve kapsayıcılık arasındaki fark nedir?

    Erişilebilirlik ve kapsayıcılık kavramları, farklı ancak birbiriyle ilişkili anlamlar taşır: 1. Erişilebilirlik: Herkesin bilgiye, kaynaklara ve fırsatlara engelleri olmaksızın ulaşabilmesi anlamına gelir. 2. Kapsayıcılık: Farklı geçmişlere ve kimliklere sahip tüm bireylerin işyerinde veya toplumda hoş karşılanması ve dahil edilmesi demektir.

    Kapsayıcı eğitim nedir tüm yönleriyle?

    Kapsayıcı eğitim, tüm çocukların gelişimsel, sosyokültürel ve bireysel özellikleri ile gereksinimleri doğrultusunda eğitim almalarını amaçlayan bir süreçtir. Bu eğitim yaklaşımında: Erişim sağlanır: Çocuklar, ilgi ve ihtiyaçlarına göre etkinliklerin planlandığı kaliteli eğitim ortamlarına ulaşır. Katılım desteklenir: Öğrenciler, günlük etkinlikler ve sınıf rutinleri içinde gelişim ve öğrenmelerini sürdürür. Destek sunulur: Öğretmenler, uzmanlar ve uygulayıcılar, kapsayıcı eğitim bağlamında hizmet sunan bireylerin desteklenmesi için gerekli altyapıyı oluşturur. Kapsayıcı eğitimin tüm yönleri şu şekilde özetlenebilir: Eğitimsel gerekçe: Öğrencilerin bireysel özelliklerine uygun eğitim programları geliştirilir. Sosyal gerekçe: Adil ve eşit bir eğitim ortamı oluşturulur. Ekonomik gerekçe: Tüm öğrencilerin bir arada eğitim alması, farklı okullar için harcanan bütçeyi azaltır. Aile ve toplumsal katılım: Eğitim süreçlerine ailelerin ve toplumun katılımı teşvik edilir. Kapsayıcı eğitim, sadece engelli öğrencileri değil, yoksul, farklı etnik ve kültürel geçmişlere sahip, kırsal bölgelerde yaşayan çocuklar ile kız çocukları gibi eşit ve nitelikli eğitim alma konusunda sorun yaşayan diğer grupları da kapsar.

    Kapsayıcı eğitim uygulamaları nelerdir?

    Kapsayıcı eğitim uygulamaları, tüm öğrencilerin eğitim almasını ve başarılı olmasını sağlamak için çeşitli dijital araçlar ve yöntemler kullanır. İşte bazı kapsayıcı eğitim uygulamaları: 1. Engelli Öğrenciler İçin Eğitim Teknolojileri: - Ekran Okuyucular ve Metin Konuşma (TTS) Sistemleri: Görme engelli öğrenciler için dijital metinleri sesli olarak okur. - Alternatif Giriş Cihazları: Fiziksel engelli öğrencilerin bilgisayar ve diğer dijital cihazları kullanmasını sağlar. 2. Farklı Öğrenme Stilleri İçin Dijital Araçlar: - Multimedya İçerik: Videolar, animasyonlar ve interaktif simülasyonlar, görsel ve işitsel öğrenme stillerine sahip öğrencilere fayda sağlar. - Kişiselleştirilmiş Öğrenme Platformları: Her öğrencinin bireysel öğrenme ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş eğitim içerikleri sunar. 3. Erişilebilirlik Standartları ve Uygulamaları: - Web İçeriği Erişilebilirlik Standartları (WCAG): Eğitim materyallerinin dijital ortamda erişilebilir olmasını sağlar. - Mobil Uygulamalar: Mobil cihazların erişilebilir hale getirilmesi için çeşitli araçlar sunar. 4. Öğretmen Eğitimi ve İşbirliği: - Öğretmenlerin kapsayıcı eğitim konusunda eğitilmesi ve uzmanlarla iş birliği yapılması. - Kapsayıcı eğitim politikalarının ve uygulamalarının geliştirilmesi.

    Kapsayici toplum için neler yapılabilir?

    Kapsayıcı bir toplum oluşturmak için aşağıdaki adımlar atılabilir: 1. Eğitimde fırsat eşitliği sağlamak: Herkesin eğitim hakkına eşit şekilde erişebilmesi önemlidir. 2. Sosyal hizmetlere erişimi artırmak: Sağlık, barınma ve diğer temel hizmetlere herkesin ulaşabilmesi sağlanmalıdır. 3. Ayrımcılıkla mücadele etmek: Cinsiyet, ırk, engellilik gibi konularda ayrımcılığı önleyecek yasal düzenlemeler yapılmalıdır. 4. Fiziksel erişilebilirlik sağlamak: Toplu taşıma sistemleri ve kamusal alanlar, engelli bireylerin de rahatça kullanabileceği şekilde tasarlanmalıdır. 5. Farkındalık ve empati artırmak: Eğitim ve farkındalık programları ile insanların farklılıklara saygı duyması ve empati kurabilmesi teşvik edilmelidir. 6. Çeşitliliği desteklemek: İş yerlerinde ve toplumda çeşitliliği kucaklayan politikalar ve uygulamalar benimsenmelidir.

    Özel eğitimde kaynaştırma soruları nelerdir?

    Özel eğitimde kaynaştırma ile ilgili bazı sorular: Kaynaştırma eğitimine alınan öğrencinin sürekli devamsız olması durumunda bir üst sınıfa geçişi nasıl olur?. Kaynaştırma öğrencileri neden ayrı bir sınıfta veya okulda eğitim almaz?. Kaynaştırma kararı alınan öğrencilerin sınıflar arasında dengeli dağıtılması nasıl sağlanır?. Kaynaştırma öğrencilerinin başarı durumu nasıl değerlendirilir?. Kaynaştırma uygulamalarında karşılaşılan bazı engeller nelerdir?.

    Özel eğitim ve kaynaştırma dersi nedir?

    Özel eğitim, fiziksel, zihinsel, iletişimsel, sosyal ve duygusal gelişimlerindeki özellikler nedeniyle normal gelişimden farklılık gösteren ve normal eğitim-öğretimden yararlanamayan, kısmen yararlanan veya yararlandığı hâlde destek programları ile eğitimlerini devam ettirebilen bireyler için sunulan eğitimdir. Kaynaştırma eğitimi ise özel eğitim gerektiren bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi ve özel; okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan, destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır. Kaynaştırma eğitiminin amacı, engelli çocuklarla normal yaşıtlarını eğitsel ve sosyal yönden bütünleştirebilmek, birbirinden etkileşim yoluyla edinebilecekleri olumlu davranış geliştirmelerine yardımcı olmaktır.