Açıklama, okuyucuya ayrıntılı bilgi vermek için kullanılan anlatım biçimidir. Kim, ne, nasıl, niçin, ne zaman gibi soruların cevaplarını içerir. Atasözleri ve özlü sözlerin yorumunda sıkça kullanılır. Edebi yazılarda ve tanımlayıcı metinlerde yer alır
Söz yorumu, birden fazla kelimenin oluşturduğu öbeklerin anlamlarını çözme sürecidir. Özellikle dil bilgisi sınavlarında sıkça sorulan bir tekniktir. Anlamı açık olmayan ifadeleri anlamlandırmak için kullanılır
Bu videoda bir kişi, Türküler okuyup yorumlamaktadır. Konuşmacı, önceki haftalarda da benzer içerikler paylaştığını belirtiyor.. Videoda konuşmacı, "Sual ettim" adlı bir türküyü okuyor ve ardından "Bir gömlek diktirdim" türküsünü anlatıyor. Türküde sevgilinin Malatya, Urfa ve Arguvan'a değmeli olduğu, sevdiği kişiyle kültür uyuşmazlığından ayrılma konuları işleniyor. Konuşmacı, türkünün kafiye yapısını ve folklor anlayışının güzelliğini vurgulayarak yorumlar.
Söz yorumu, birden fazla kelimenin oluşturduğu öbeğin anlamını belirleme sürecidir. Dilin zenginliğini ve derinliğini anlamak için önemli bir beceridir. Son yıllarda sınavlarda sıkça yer almaktadır
Bu video, "Gerçek Hocam" olarak hitap edilen bir öğretmenin Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Videoda sözcük anlamı, söz yorumu, deyimler ve atasözleri konuları detaylı şekilde ele alınmaktadır. Öğretmen önce söz yorumu tekniklerini örneklerle açıklamakta, ardından deyim ve atasözlerinin tanımını, gerçek ve mecaz anlamlarını ve cümle halinde veya eksiltili cümle şeklinde nasıl kullanıldıklarını anlatmaktadır.. Video, ÖSYM sınavlarında söz yorumu sorularının arttığı bilgisiyle başlamakta ve "bugünün işini yarına bırakma", "ateş düştüğü yeri yakar", "her ağacın meyvesi olmaz" gibi atasözleri ile "atalan üsküdar'ı geçti", "fol yok yumurta yok", "dostlar alışverişte görsün" gibi deyimleri örneklerle açıklamaktadır. Ayrıca, atasözleri ve deyimlerin anlamlarını test soruları üzerinden pekiştirmektedir.
Söz yorumu, kelimelerin bağlam içinde doğru anlamlarını belirlemeyi içerir. Anlam derinliği, yüzeysel anlamın ötesinde mecaz anlamları kapsar. Bağlam, kelimenin anlamını belirlemede belirleyici rol oynar
Söz yorumu, birden fazla kelimenin oluşturduğu öbeği anlamlandırmaktır. Son yıllarda söz öbeklerinin yorumuyla ilgili sorular artmaktadır. Değerlendirilen cümlelerle ilgili anlam çıkarımı yapma işidir
"Tutmak" sözcüğü farklı cümlelerde farklı anlamlarda kullanılmıştır. "Sınıf" sözcüğü "sınıfta bulunan öğrenciler" anlamında kullanılmıştır. "Kaçmak" sözcüğü "saklanmak" anlamında kullanılmıştır. "Sıcak" sözcüğü mecaz anlamda kullanılmıştır
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, söz yorumu konusundan başlayarak sınavlarda sıkça sorulan bu bölümün nasıl çözüleceğini örneklerle açıklamaktadır. Ardından deyimler ve atasözleri konularına geçilerek bu ifadelerin özellikleri, kullanım şekilleri ve örnek sorular çözülmektedir. Öğretmen, atasözlerinin gerçek ve mecaz anlamlarını açıklamakta ve sınavlarda çıkabilecek soru tiplerini göstermektedir.. Videoda "İş işten geçtikten sonra pişman olmanın bir anlamı yoktur", "Yuvarlanan taş yosun tutmaz", "Ateş düştüğü yeri yakar" gibi atasözlerinin anlamları açıklanmakta ve doğru cevapların nasıl bulunacağı gösterilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir. Öğretmen, YGS ve LYS sınavlarında sıkça çıkan sözcük anlamı ve söz yorumu konularını detaylı şekilde açıklamaktadır.. Video iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde sözcük kavramları (gerçek anlam, mecaz anlam, terim anlamı, somut anlam, soyut anlam, somutlaştırma, soyutlaştırma, ad aktarması, dolaylama, güzel adlandırma, yansıma ve duyu aktarımı) açıklanmakta ve her kavram için örnekler verilmektedir. İkinci bölümde ise yansıma ve duyu aktarımı kavramları detaylı olarak ele alınmaktadır.. Videoda "patlama" sözcüğünün yansıma ve mecaz anlamları ile beş duyudan birinin başka bir duyunun yerine geçmesi gibi örneklerle konular somutlaştırılmaktadır. Ayrıca sınavlarda çıkabilecek soru tipleri de içermektedir.
Bu video, bir öğretmenin öğrencilere Türkçe dil bilgisi konularını anlattığı eğitim içeriğidir.. Video, söz yorumu konusundan başlayarak sınavlarda sıkça sorulan bu bölümün nasıl çözüleceğini örneklerle açıklamaktadır. Ardından deyimler ve atasözleri konularına geçilerek bu ifadelerin özellikleri, kullanım şekilleri ve örnek sorular çözülmektedir. Öğretmen, atasözlerinin gerçek ve mecaz anlamlarını detaylı örneklerle pekiştirmektedir.. Videoda "İş işten geçtikten sonra pişman olmanın bir anlamı yoktur" atasözünün gerçek anlamda kullanıldığı ve diğer atasözlerinin (yuvarlanan taş yosun tutmaz, ateş düştüğü yeri yakar) mecaz anlamlarında kullanıldığı anlatılmaktadır. Konuşmacı, doğru cevabın C seçeneği olduğunu belirterek, diğer seçeneklerin mecazı söyleyişe sahip atasözleri kullandığını açıklamaktadır.
Bu video, Tasarı Akademi TV'de Türkçe öğretmeni Gizem Şen tarafından sunulan bir eğitim içeriğidir. Öğretmen, sözcükte anlam ünitesinin son konusu olan söz yorumu konusunu anlatmaktadır.. Videoda söz yorumu konusu detaylı olarak ele alınmakta ve AYT, TYT, KPSS, DGS ve LGS gibi sınavlarda sıkça karşılaşılan soru tipleri çözülmektedir. Öğretmen, tırnak işaretinde verilen ifadelerin eş anlamlı veya yakın anlamlılarını bulma yöntemini açıklamakta ve çeşitli örnek sorular üzerinden çözüm yöntemlerini göstermektedir.. Eğitimci, her soru için detaylı açıklamalar yaparak doğru cevaba nasıl ulaşılacağını anlatmakta ve öğrencilere kişisel yorumlara girmemeleri gerektiğini vurgulamaktadır. Video, söz yorumu konusunun temel prensiplerini ve sınavlarda karşılaşılabilecek farklı soru tiplerini içermektedir.
Bu video, bir konuşmacının "taçlanan baş akıllanır" sözü üzerine düşüncelerini paylaştığı bir monolog formatındadır.. Konuşmacı, bu sözün gerçek olmadığını veya tam tersini ifade eden bir söz olduğunu belirtiyor. "Büyükbaş hayvan bir saraya girdiği zaman o kral olmaz, o saray ahır olur" sözünü örnek göstererek, bir konum itibariyle ülkeyi kucaklamak gerektiğini vurguluyor. Video, aynı sözün iki kez tekrarlanmasıyla yapılandırılmıştır.
Bu video, "Kırkbir. Gün İngilizce" serisinin dördüncü dersidir. Eğitmen, Bernard Baruk'un "Be who you are and see what you feel, the who mind don't marry, and the who marry don't mind" sözünü analiz etmektedir.. Videoda, bu sözün kelime ve yapısal zenginliği detaylı olarak incelenmektedir. Eğitmen, "mind" ve "marry" gibi kelimelerin farklı anlamlarını ve kullanımlarını açıklamakta, "it doesn't matter" ifadesinin anlamını ve "people who matter to me" ifadesinin "benim için önemli olan insanlar" anlamına geldiğini anlatmaktadır. Dersin sonunda izleyicilere kelimeleri derinlemesine öğrenmeleri ve yorumlarını paylaşmaları tavsiye edilmektedir.
Bu video, bir öğretmenin YGS Türkçe sınavına hazırlık amacıyla sunduğu Türkçe dilbilgisi eğitim dersidir. Öğretmen, öğrencilere hitap ederek çeşitli dilbilgisi konularını örneklerle açıklamaktadır.. Video, sözcüklerin temel tanımı ile başlayıp, sözcüklerdeki çok anlamlılık, gerçek anlam, mecaz anlam ve yan anlam kavramlarını ele almaktadır. Ardından terim, somut ve soyut anlam, somutlaştırma-soyutlaştırma, mecaz-ı mürsel, dolaylama, yansıma, duyu aktarımı, sözcük benzeşmesi, ikilemeler ve deyim-atasözleri gibi konular detaylı şekilde incelenmektedir. Her konu için örnek sorular çözülerek ve doğru cevapların açıklanarak öğrencilerin test hazırlığına yardımcı olunmaktadır.. Videoda özellikle sözcüklerin farklı anlamlarını, deyimlerin ve atasözlerinin özelliklerini ve kullanım alanlarını örneklerle göstererek, öğrencilerin sözcük anlamını ve söz yorumunu daha iyi anlamalarına yönelik kapsamlı bir içerik sunulmaktadır.
Bu video, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Profesör Dr. Orhan Şeker'in "köpek beslenen eve melek giremez" sözü üzerine yapılan bir tartışma formatındadır.. Videoda, Profesör Şeker'in sözü üzerine çeşitli yorumlar yapılmaktadır. Konuşmacılar, bu sözün anlamı, meleklerin evlere nasıl girebileceği ve köpeklerin evlerde bulunması durumunda meleklerin giremeyeceği konusunda görüşlerini paylaşmaktadırlar. Ayrıca, Cebrail ve Azrail gibi meleklerin evlere girmesi gerektiği konusunda da tartışmalar yapılmaktadır.
Bu video, bir grup kişinin "Ben armudu dişlerim, sapını gümüşlerim" türküsünün anlamını tartıştığı bir sohbet formatındadır. Videoda kameraman ve Oktay Deli Balta adlı bir kişi de yer almaktadır.. Videoda, 1975'te çevrilen "Dişlerim Sapını Gümüşler" adlı bir filmden bahsedilmekte ve türkünün halk arasında nasıl anlaşıldığı tartışılmaktadır. Konuşmacılar, türkünün "armudun değerli kısımlarını yerim, geri kalan sapını da gümüşleyerek değerlendirir, hediye ederim" anlamına geldiğini açıklamaktadır. Video, türkünün anlamını daha iyi anlamak için araştırmalara devam edilmesi önerisiyle sonlanmaktadır.
Bu video, bir röportaj formatında olup, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Profesör Dr. Orhan Şeker'in "köpek beslenen eve melek giremez" sözü üzerine yapılan bir tartışma içermektedir.. Videoda, Profesör Şeker'in sözü üzerine yapılan yorumlar ve bu sözün anlamı tartışılmaktadır. Konuşmacı, bu sözün sadece köpek beslenen evlere değil, aynı zamanda kedi beslenen evlere de uygulanabileceğini ve bu durumun Cebrail ve Azrail gibi meleklerin evlere girmesini engellediğini belirtmektedir. Ayrıca, bu sözün günlük hayattaki uygulanabilirliği ve mantıksal yönleri de ele alınmaktadır.
Bu video, bir eğitmen tarafından sunulan Türkçe dilbilgisi konulu eğitim içeriğidir.. Video, sözcük anlamları ve söz yorumu konusunu kapsamlı şekilde ele almaktadır. İlk bölümde sözcük anlamının temel tanımı yapılarak gerçek anlam, mecaz anlam, yan anlam, terim, somut ve soyut anlam gibi kavramlar örneklerle açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise eş anlamlı sözcükler, karşıtlar, eş sesli sözcükler, ikilemeler, deyimler, atasözleri, mecaz-ı mürsel, güzel adlandırma ve yansıma sözcükleri gibi konular işlenmektedir.. Her kavram için çeşitli cümle örnekleri verilerek sözcüklerin farklı bağlamlarda nasıl farklı anlamlara gelebileceği gösterilmekte ve video sonunda konular kısa bir tekrarla pekiştirilmektedir.
Bu video, bir konuşmacının Nurullah adlı bir izleyicinin sorusunu yanıtladığı bir sohbet formatındadır. Konuşmacı, sinekler eşliğinde zorlu şartlarda program çektiğini belirtiyor.. Videoda "zalimden alim, alimden zalim doğar" sözünün muteberliği tartışılmaktadır. Konuşmacı, bu sözün genelleştirilmesinin doğru olmadığını, tarihte hem alimlerden zalimlerin hem de zalimlerden alimlerin doğduğunu örneklerle açıklıyor. Ayrıca, çocukların iyi yetiştirilmesi konusunda tavsiyelerde bulunarak, çocukluk yaşından itibaren onları iyi yetiştirmeye ve etraflarındaki güzel insanlara teslim olmaya önem verilmesi gerektiğini vurguluyor.