• Buradasın

    Osmanlı Mimarisı

    Özetteki ilgi çekici içerikler

    • Ayasofya'nın Mimari ve Süsleme Özellikleri

      İstanbul Sultanahmet'te bulunan bazilikal planlı, iki katlı tarihi yapı. 537'de I. Iustinianos tarafından inşa edilmiş, 493 yıl cami olarak kullanılmış. Yapı taş, tuğla ve harç kullanılarak inşa edilmiş, 135 metre uzunluğunda

      • academia.edu
    • Mimaride Işık ve Estetik İlişkisi

      Bizans mimarisinde ışık, tanrıyı ve kutsiyeti ifade etmiştir. Ayasofya, kubbesi ve pencereleriyle en ihtişamlı ışık-estetik örneğidir. Süryani kiliselerinde pencere şekilleri yapıya estetik görünüm sağlar. Manastır ve kalelerde mazgal pencereler savunma amaçlı kullanılmıştır

      • soylentidergi.com
    • İstanbul'un Sadabat Kağıthane Deresi Tarihi

      Bu video, bir rehber tarafından İstanbul'un tarihi yerlerini tanıtan bir gezi belgeselidir. Rehber, İstanbul'un özellikle Osmanlı döneminde ve Lale Devri'nde eğlence ve zevk için kullanılan Sadabat Kağıthane Deresi'ni göstermektedir.. Video, Kağıthane Deresi'nin tarihi ve önemi hakkında bilgiler sunmaktadır. 1718-1730 yılları arasında III. Ahmet'in saltanatı döneminde Lale Devri'nde bu bölgede ahşap ve kagir köşkler yapılmış, kayık gezileri ve sirk, kanay gibi aktiviteler gerçekleştirilmiştir. 1730'da Patrona Halil ayaklanmasıyla bu binalar yok edilmiş, ancak yaklaşık 150 yıl sonra yeniden yapılmıştır. Şu anda bölgede Sadabat Camii (Aziziye Camii), Kağıthane Belediye Binası ve açık hava müzesi bulunmaktadır.

      • youtube.com
    • Kündekari Tekniği ve Özellikleri

      Kündekari, geometrik biçimli tahtaların birbirine geçmeli ve bağlanmalı tekniğidir. Farsça kökenli "künde" kelimesinden türemiş, Türkçeye geçme anlamından gelmiştir. Selçuklu döneminde başlamış, Osmanlı döneminde geliştirilmiştir

      • tr.wikipedia.org
    • Bozdoğan Su Kemeri Tarihi ve Özellikleri

      MS 378'de İmparator Valens tarafından Saraçhane'de tamamlanmıştır. 250 kilometrelik su taşıma sisteminin parçasıdır. Konstantinopolis'in 1 milyon metreküp su deposunu dolduruyordu

      • fatih.gov.tr
    • Tarihi Kâgir Yapılarda Taşıyıcı Elemanlar

      Kâgir yapılar duvarların taşıyıcı olduğu, harçla bağlanan elemanlardan oluşur. Taşıyıcı elemanlar sütunlar, kemerler, kubbeler, tonozlar, duvarlar ve döşemelerdir. Doğrusal elemanlar duvar, sütun, ayak, payanda ve Türk üçgenidir. Eğrisel elemanlar kemer, kubbe, tonoz, tromp ve pandantiftir

      • 9lib.net
    • Ayasofya Camii'ndeki Hadis Yazısı ve İstanbul'un Fethi

      Bu video, bir kişinin Ayasofya Camii'nin girişinde bulunan hadis yazısını tanıttığı bir gezi belgeselidir. Konuşmacı, caminin girişindeki önemli bir yazıyı detaylı olarak açıklamaktadır.. Videoda, 1590'larda camiye nakşedilmiş olan Hz. Muhammed'in İstanbul'un fethi hakkında söylediği hadis yazısı incelenmektedir. Konuşmacı, yazının üç satırını okuyarak İstanbul'un (Konstantiniyye) bir gün mutlaka feth olunacağını, fetheden komutanın ve ordunun ne güzel olduğunu anlatmaktadır. Ayrıca, İstanbul'un fethine katılan askerlerden bahsedilirken kullanılan "niel" kelimesinin "mutlu askerler" anlamına geldiği ve bu ifadenin günümüzde İstanbul'daki küçük mescitlerde de görüldüğü belirtilmektedir.

      • youtube.com
    • Yedikule Hisarı'nın Tarihi ve Restorasyonu

      Fatih Sultan Mehmed tarafından 1457-1458'de yedi kuleye tamamlandı. Hazine-i Hümayun buraya taşındı. 15-17. yüzyıllarda suçlu elçiler ve devlet adamları burada tutuldu. 18-20. yüzyıllarda Aslanhane ve Müze-i Hümayun olarak kullanıldı

      • gezelim.me
    • Selçuklu ve Osmanlı Mimarisinde Gölgelikler ve Cennet Tasviri

      Bu video, bir hocanın öğrencilere mimari konusunda bilgi verdiği bir eğitim içeriğidir.. Videoda Selçuklu ve Osmanlı mimarisinde yapıların gölgelikler yaratması ve yağmurdan korunma amacıyla yapılan korunaklar ele alınmaktadır. Konuşmacı, Kur'an-ı Kerim'de cennet tasvirinde uzun gölgelerin bulunduğu bilgisini paylaşarak, bu gölgelerin uzunluğunun sabah ve akşam saatlerinde, havanın serin olduğunu gösterdiğini açıklamaktadır. Ayrıca, güneşin dik olduğu yerde gölge olmadığı için cennette gölgelerin uzun olması, rahatlık ve rehavet veren bir hava olduğunu vurgulamaktadır.

      • youtube.com
    • Ayasofya'daki Mahmud Kütüphanesi ve Tokmağı

      Bu video, bir rehber tarafından Ayasofya'daki Mahmud Kütüphanesi'nin tanıtımını yapan bir gezi vlogu formatındadır. Rehber, Ayasofya'nın eski müdürlerinden ve Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Haluk Dursun Hoca'nın vefatından sonra bu kütüphaneyi daha iyi tanıtmak amacıyla bu videoyu çektiğini belirtiyor.. Video, Ayasofya'daki Mahmud Kütüphanesi'nin konumunu ve özelliklerini gösteriyor. Kütüphanenin caminin içinden girildiği, metal trabzanların tamamen altın kaplı olduğu ve 1740'lı yıllardan kalma kubbeli raflarla donatıldığı anlatılıyor. Özellikle kütüphanenin kapısına yerleştirilmiş "Ya Fettah" yazan tokmak detaylı olarak gösteriliyor ve bu tokmakların anlamı açıklanıyor. Ayrıca, Osmanlı'da müstakil kütüphane yapma anlayışının Lale Devri'nde başladığı ve Topkapı Sarayı'ndaki Ahmet Kütüphanesi ile ilgili bilgiler de paylaşılıyor.

      • youtube.com
    • Malakari Sanatı Eğitim Videosu

      Bu video, Türk, İslam, Selçuklu ve Osmanlı geleneksel sanat kültür anlayışını ele alan bir eğitim programıdır. Programda sunucu ve asistan Yasemin Hanım yer almaktadır.. Video, malakari sanatının tarihsel gelişimini, çeşitlerini ve uygulama tekniklerini kapsamlı şekilde anlatmaktadır. İlk bölümde malakari'nin Selçuklu döneminden Osmanlı'ya kadar olan tarihsel süreci ve farklı çeşitleri (düz malakari, müzeyyen malakari, rölyef malakari) ele alınırken, ikinci bölümde malakari yapmak için gerekli malzemeler ve yapım aşamaları adım adım gösterilmektedir.. Videoda ayrıca horasan harcının hazırlanması, zeminin astarlanması, perdah sıvası uygulanması ve alçı döşeme aşamaları detaylı olarak anlatılmaktadır. Malakari sanatının ince uçlu malalarla yapıldığı, 65-90 derece arası kesimlerle desen oluşturulduğu ve özellikle kubbe ve mihrap gibi eğri yüzeylerde kullanıldığı belirtilmektedir. Günümüzde malakari sanatının sadece restorasyon faaliyetlerinde kullanıldığı ve sivil mimaride bu sanatın daha fazla yaygınlaşması gerektiği vurgulanmaktadır.

      • youtube.com
    • Şerefiye Sarnıcı Gezi Rehberi

      Bu video, bir gezi vlogu formatında olup, sunucu Çembertaş yakınlarındaki Şerefiye Sarnıcı'nı ziyaret ediyor. Videoda sunucu ve bir kız arkadaşı yer alıyor.. Video, Şerefiye Sarnıcı'nın tarihi ve özellikleri hakkında bilgiler sunuyor. Sarnıç 428 yılında inşa edilmiş, Yerebatan ve Binbir Direk Sarnıcı'ndan daha eski bir yapı olarak tanıtılıyor. Sunucu, sarnıçın 32 sütunlu tavan yapısını, Bozdoğan Kemerinden gelen suyu muhafaza ettiğini ve Osmanlı döneminde İstanbul'un su ihtiyacını karşılayan önemli bir yapı olduğunu anlatıyor. Ayrıca sarnıçın ücretsiz olduğu, periyodik aralıklarla sanatsal faaliyetler gerçekleştirildiği ve lavta konserleri gibi etkinliklerin yapıldığı bilgisi paylaşılıyor.

      • youtube.com
    • Selçuklu ve Osmanlı Camilerinin Mimari Karşılaştırması

      Bu video, Anadolu topraklarında hüküm sürmüş iki büyük Türk devletinin mimari üsluplarını inceleyen eğitici bir içeriktir.. Video, önce Selçuklu mimarisinin (11-13. yüzyıllar) geometrik desenler, kufi kabartmalar ve taş işçiliği ile kendini gösterdiğini, kubbe, eyvan ve taçkapı kullanımını anlatmaktadır. Ardından Osmanlı mimarisinin (13-20. yüzyıllar) Bizans, Selçuklu, İslam ve Pers mimari etkilerini bir arada taşıdığını, büyük kubbe sistemleri, yüksek minareler ve geniş avlularla tanımladığını açıklamaktadır. Her iki dönemin cami plan tipleri, kubbe ve minare özellikleri, süslemeleri karşılaştırılarak Konya Alaaddin Camii ve Sultanahmet Camii gibi örnek yapılar tanıtılmaktadır.

      • youtube.com
    • Mimar Ragıp Buluç ile Mimarlık ve Kültür Üzerine Röportaj

      Bu video, Türk Serbest Mimarlar Derneği Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen bir röportaj formatındadır. Konuk, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi'nin ilk kuşak mezunlarından ve Atakule gibi önemli yapıları tasarlamış mimar Ragıp Buluç'tur.. Röportajda mimarlık sanatı, Türk kültürü ve mimarlık arasındaki ilişki ele alınmaktadır. Mimarlık ortamının durumu, projelerin değerlendirilmesi, mimarlıkta farklılık arama ve projelerin toplum üzerindeki etkisi gibi konular tartışılmaktadır. Ayrıca modernizm, post-modernizm ve mimarlıkta yenilik konuları da ele alınmaktadır.. Röportajda mimarlık sanatının zorlukları, hem ruhsal gelişimi hem de akıllı olmasını gerektiren bir sanat olarak tanımı, Türk kültürüne özgü insanlık ve zarafet değerleri, Osmanlı mimarisindeki zarafet unsurları ve mimarlık ile şiir arasındaki benzerlikler gibi konular da işlenmektedir.

      • youtube.com
    • İstanbul Üniversitesi Beyazıt Kapısı'ndaki Arapça Ayetler

      Bu video, İstanbul Üniversitesi Beyazıt Kapısı'ndaki Arapça ayetlerin anlamlarını açıklayan bir bilgilendirme içeriğidir.. Videoda, kapının girişindeki Arapça harflerin Osmanlıca "Daire-i Umur-u Askeriye" (Serasker Kapısı) anlamına geldiği belirtilmektedir. Kapının yapılış amacı askeri amaçlı olduğu vurgulanmaktadır. Sağ tarafta Fetih Suresi'nin birinci ayeti "İnna fetehna leke feten nubina" (Şüphesiz biz sana apaçık bir zafer verdik) ve sol tarafta yer alan üç ayet "Yen sürakallahu nessan azize" (Allah sana şanlı bir zaferle yardım etsin) okunmaktadır.

      • youtube.com
    • Sinan Ağa ile Hünkar Arasındaki Külliye İnşaatı Tartışması

      Bu video, bir hünkar ve mimar Sinan Ağa arasında geçen diyalogu gösteren bir film veya dizi sahnesidir. Hünkar, Sinan Ağa'nın külliyesinin neden bitmediğini sormaktadır.. Videoda, Sinan Ağa'nın külliyesinin inşaatının gecikmesi üzerine hünkarın tepkisi ve Sinan Ağa'nın bu gecikmenin nedenlerini açıklaması yer almaktadır. Sinan Ağa, sesin camide nasıl aksettiğini ölçmek için cümbüş kullandığını, ana kubbenin içine 256 tane boş küp yerleştirdiğini ve mumlardan çıkan isleri toplamak için orta kapının üstüne bir oda düşündüğünü anlatmaktadır. Hünkar, Sinan Ağa'ya altı ay veya bir yıl süre vererek külliyenin bitirilmesini ister, aksi takdirde onu hazleteceğini belirtir.

      • youtube.com
    • Topkapı Sarayı'ndaki İznik Çini Sanatı

      Bu video, İstanbul'daki Topkapı Sarayı'nda bulunan ve Kanuni Sultan Süleyman tarafından yaptırılan bir odanın içindeki İznik çini sanatını tanıtan bir gezi belgeselidir.. Video, sarayın hem padişahın hem de Osmanlı İmparatorluğu'nun yönetim merkezi olduğunu açıklayarak başlıyor. Ardından, odanın içindeki beş İznik çini panosunun detaylı incelemesi yapılıyor. Çini sanatının Orta Asya'dan gelen Timur üslubu etkileri, saz yolu üslubu, şakayık çiçekleri, ejderhalar ve monokrom renk kullanımı gibi özellikleri anlatılıyor. Video, 16. yüzyılın ortalarında Kanuni Sultan Süleyman döneminde yapılmış bu çini eserinin sanat tarihi açısından önemi üzerine odaklanıyor.

      • youtube.com
    • Ereğli Ayasofya Camii'nin Tarihi

      Bu video, bir kişinin Ereğli'deki Ayasofya Camii'nin tarihini anlattığı bir gezi belgeselidir. Konuşmacı, caminin Roma İmparatorluğu döneminde II. Theodos döneminde (408-450) yapıldığını ve daha sonra camiye dönüştürüldüğünü açıklamaktadır.. Video, caminin 400'lü yıllarda yapıldığını ve Türkiye'deki dokuz Ayasofya kilisesinden biri olduğunu belirtiyor. Konuşmacı, İstanbul'daki Ayasofya'nın 537 yılında ibadete açıldığını ve Ereğli'deki Ayasofya'nın İstanbul'daki Ayasofya'dan yaklaşık 100 yıl önce yapıldığını vurguluyor. Ayrıca caminin minaresinin Osmanlı döneminde yapıldığını ve orijinal haline hiçbir restorasyona dokunulmadığını da anlatıyor.

      • youtube.com
    • Mimar Kemalettin'in Hayatı ve Milli Mimarlık Anlayışı

      Bu video, 1877 İstanbul doğumlu Türk mimarının hayatını ve mimari anlayışını anlatan bir belgeseldir. Kemalettin, Türkiye'de mimarlık alanında birçok ilkin başlatıcısı olarak tanıtılır.. Video, Kemalettin'in eğitim hayatını, mimarlık kariyerini ve milli mimarlık anlayışını kronolojik olarak anlatır. Osmanlı mimarisini modern mimariye entegre etmeye çalışan Kemalettin, birinci milli mimarlık akımını başlatır ve Türk mimarlığının modern anlamda örgütlenmesi için dernekler kurar.. Videoda Kemalettin'in Dördüncü Vakıf Fanı, Ankara Palas ve Gazi Eğitim Enstitüsü gibi önemli eserlerini tasarlaması, AGLI ile yaşadığı tartışmalar ve 13 Temmuz 1927'de Ankara Palas'ın şantiyesinde vefat etmesi de anlatılmaktadır. Kemalettin, Osmanlı'nın çöküşünü en derinden duyan bir aydın olarak, Mimar Sinan'dan sonra pek çok görkemli yapıya imza atmış en etkili mimar olarak vurgulanmaktadır.

      • youtube.com
    • Dürümcü Emmi Külliyesi Tanıtımı

      Bu video, işadamı ve gönül dostu Dürümcü Emmi olarak anılan Mehmet Cankesen'in 2017 yılında yaptırdığı külliyenin tanıtımını içermektedir. Videoda külliyenin mimari özellikleri ve iç mimari tasarımı hakkında bilgiler verilmektedir.. Video, külliyenin üç katlı yapısını, zemin katta bulunan aşevi, ikinci katta bulunan mescit ve üçüncü katta bulunan abdesthane, idare, sohbet odası ve sohbet salonunu detaylı olarak anlatmaktadır. Külliyenin mimari özellikleri, Osmanlı ve Selçuklu motiflerinin çağdaş yorumlarıyla birleştirildiği, kündekari sanatı, vitray camlar ve hat yazıları gibi detaylar vurgulanmaktadır. Video sonunda külliyenin iç mimari tasarımını yapan firma temsilcisi ve külliyenin hizmet verdiği kişiler tarafından yapılan teşekkürler yer almaktadır.

      • youtube.com
  • Yazeka sinir ağı makaleleri veya videoları özetliyor