Yazar, senaryo yazımındaki geleneksel yöntemleri eleştirerek yeni bir kuram geliştirmiştir. Senaryo yazımının 1930'lardan beri mekanik bir süreç olduğunu gözlemlemiştir. Senaryo yazımında profesyonellik ve amatörlük arasında ayrım yapılması gerektiğini savunmaktadır
Dramaturji, tiyatro metinlerinin ve yapılarının incelendiği disiplindir. Tiyatro metinleri, sahnede canlandırılan karakterlerin diyaloglarını içerir. İyi bir dramaturji, olayları akıcı ve karakterlerin iç dünyasına odaklı anlatır
Bu video, Ceyda ve Damla adlı iki oyuncu arasında geçen bir röportajdır. Damla, uluslararası platformda tanınmış bir oyuncu olup 2009'da Altın Portakal ödülünü kazanmıştır.. Röportajda oyunculuk kariyerindeki zorluklar, televizyon ve film sektöründeki farklılıklar, figürasyon deneyiminden başrol oyunculuğuna geçiş süreci ele alınmaktadır. Ayrıca Damla'nın Fransa'daki Sorbonne Üniversitesi'nde dramaturji eğitimi, Londra'daki London School of Dramatic Arts'taki deneyimleri ve New York Film Akademi ile çalışması gibi eğitim geçmişi de konuşulmaktadır.. Sohbetin diğer önemli konuları arasında Damla'nın çocukluğundan beri oyun izlemeye başlaması, oyunculuk mesleğine olan inancı, televizyon dizilerinde başrol oynamakta yaşadığı zorluklar ve reyting alamama sorunu bulunmaktadır. Ceyda da Damla'nın bu yolculuğunu takdir etmektedir.
1944'te İstanbul'da doğdu. Lise yıllarında Beşiktaş Halkevinde tiyatroya başladı. LCC Tiyatro Okulu'nda Muhsin Ertuğrul ve diğer ustalardan eğitim aldı
Dramaturji, Lessing'in 1769'daki Hamburg Dramaturjisi ile ayrı bir disiplin haline gelmiştir. 19. ve 20. yüzyıllarda Alman tiyatro kuramcıları dramaturjiyi geliştirmiştir. Brecht, Stanislavski ve Meyerhold dramaturjinin gelişiminde önemli rol oynamıştır
Goffman'ın Shetland Adası'ndaki gözlemlerinden derlenen sosyolojik çalışma. 1956'da yayımlanan eser, 2021'de Barış Cezar tarafından Türkçeye çevrildi. Chicago Üniversitesi mezunu Goffman, modern Amerikan sosyolojisinin öncüsüdür
Bu video, bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Karakterler arasında Nisan Hanım, Burak, Eşref ve Nusret'in adamları bulunmaktadır.. Video, bir kızın kaçırılması olayını konu almaktadır. İlk bölümde bir kadın börek getirmiş ve sohbet etmiş, ardından Nisan Hanım'ın kaçırılması ve Burak'ın onu kurtarmaya çalışması gösterilmektedir. Son bölümde ise kaçırılan kızın bir yerde tutulduğu ve onu kurtarmaya çalışan kişilerin olduğu anlaşılmaktadır. Video, insan kaçırma ve kurtarma temalı bir dramatik olayı konu almaktadır.
Gündelik hayatın sosyolojisi, mikro perspektiflerden oluşan geniş bir yelpazeyi kapsar. Sembolik etkileşimcilik, dramaturji, fenomenoloji ve etnometodoloji temel alt-alanlardır. Bu yaklaşımlar sosyal etkileşim incelemesinde bütünleşik bir yaklaşım sunar
Bu video, bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Ana karakterler arasında ünlü yıldız Arcade, kız arkadaşı Madu, Arcade'nin babası, annesi ve yönetmen Mehul bulunmaktadır.. Video, aile içi gerilim ve aşk hikayesini konu almaktadır. İlk bölümde Madu'nun Arcade'ye olan sevgisini gizlemek için düzenlediği gelenekler ve Arcade'nin ailesinin bu durumu kabul etmemesi gösterilirken, ikinci bölümde film setinde çekim sırasında Madu'nun gerçek bıçakla Arcade'yi bıçaklaması ve Arcade'nin kritik bir durumda hastaneye kaldırılması anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Madu'nun babasının emriyle oyuncak bıçağın gerçek bıçakla değiştirilmesi, Arcade'nin hastanede kritik durumda olması ve doktorun önümüzdeki 48 saatin önemini vurgulaması gibi dramatik olaylar yer almaktadır. Aile içinde Madu'nun Arcade'ye olan ilişkisi ve onun hayatına getirdiği felaketler üzerine yaşanan çatışmalar da hikayenin önemli bir parçasını oluşturmaktadır.
Bu video, bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Ana karakterler arasında Rıza, Ali, Ayla, Pınar ve Şehnaz bulunmaktadır. Rıza bir polis memuru olarak görünmektedir.. Video, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde bir polis operasyonu gösterilmekte, Rıza ve ekibi bir araç takibi yapmaktadır. İkinci bölümde ise Rıza'nın evinde aile içi bir çatışma yaşanmaktadır. Rıza'nın annesi doğum gününde Şehnaz adlı bir pavyon şarkıcısıyla ilişkisi ortaya çıkınca, Ayla ve Pınar onu terk etmektedir. Video, aile ilişkileri, ihanet ve polis operasyonları etrafında dönen dramatik bir hikayeyi anlatmaktadır.
"Arka Plan" adlı programda sunucu, ünlü senarist Poyraz Karayel ile bir röportaj gerçekleştiriyor. Ayrıca Ertan, Enes Batur, Nazım ve "Veysi" olarak anılan diğer senaristler de sohbete katılıyor.. Video, Türk televizyonculuğunun ve sinemasının durumunu ele alıyor. Poyraz Karayel'in "Poyraz" dizisinin yazım süreci, Türk dizilerinin yapısı, Amerikan dizileriyle karşılaştırması ve başarılı filmlerin temel özellikleri hakkında tartışmalar yer alıyor. Ayrıca Türk televizyonculukta kreatif özgürlüğün kısıtlandığı, izleyici tercihlerine göre içerik üretilmesi gerektiği ve başarılı bir filmin sadece olay örgüsüne değil daha derin bir teze hizmet etmesi gerektiği vurgulanıyor.. Sohbette ayrıca Robert McKee, Joseph Campbell gibi senaryo uzmanlarının çalışmaları, Hollywood filmlerinin dramatik yapısı ve Türk sinemasının kendine özgü dramaturji arayışı hakkında görüşler paylaşılıyor. Türk dizilerinin uluslararası alanda tanınmaması, yerli ve yabancı dizilerin karşılaştırılması ve sinema sanatının ticari ve manevi boyutları da tartışılan konular arasında.
Bu video, İstanbul Sinema Müzesi'nde gerçekleştirilen bir film röportajıdır. Röportajda yönetmen Nejat İser, oyuncular Ümit İnal, Deniz İş ve Aysun (gazeteci) yer almaktadır.. Röportajın ana konusu, "İlk" adlı filmin şehir ve taşra arasındaki farkları, kadın ve erkek karakterlerin iletişimini ve yalnızlık hissini konu alan hikayesidir. Konuşmacılar, şehirlilerin teknolojiye olan bağımlılığı, doğadan kopuşu ve köydeki insanların doğaya uyum sağlama şekli arasındaki farkları tartışmaktadır.. Röportajda ayrıca film yapımında parayla hikaye anlatmanın mümkün olup olmadığı, sinemada bir "dert"in önemi ve ticari ile sanat sineması arasındaki ayrım gibi konular da ele alınmaktadır. Filmdeki dansla dramaturji yaratma fikri, av sahnesi gibi önemli sahneler ve yapımcılar arasında yaşanan tartışmalar hakkında da bilgiler paylaşılmaktadır.
Bu video, Tiyatro Tiyatro dergisinin yazarı ve yayın kurulu üyesi Seren Korat Birkey ile yapılan bir röportajdır. Röportaj İstanbul Kukla Festivali Merkezi'nin kafesinde gerçekleştirilmiştir.. Sohbetin ana konusu dramaturji ve dramaturg kavramlarıdır. Video, dramaturjinin 2500 yıllık tarihini, kökenini ve gelişimini anlatarak başlayıp, Türkiye'deki dramaturji sisteminin durumunu ele almaktadır. Konuşmacılar, devlet tiyatrolarında dramaturjinin kurumsal olarak henüz tam olarak kabul görmediğini, özel tiyatrolarda ise dramaturjinin daha az önem verildiğini ve alternatif tiyatroların durumunu tartışmaktadır.. Röportajda ayrıca dramaturg ve yönetmen arasındaki ilişki, postmodern çağda dramaturgunun küratörlük yapma potansiyeli ve genç dramaturklara tavsiyeler de paylaşılmaktadır. İstanbul Üniversitesi'ndeki tiyatro eleştirmenliği ve dramaturji bölümü hakkında da bilgiler verilmektedir.
Bu video, Ankara Radyosu tarafından hazırlanan "Davet" adlı bir radyo tiyatrosudur. Dramaturgu Selma Fındıklı, yönetmeni Mehmet Ege ve yapımcı İsmet Keten tarafından sunulan tiyatroda Rauf, Ferzan, Şevki Baba, Neriman, Reyhan, Fikret Amca, Cevriye Hanım ve diğer karakterler yer almaktadır.. Tiyatro, bir ailenin annesinin ölümünden sonra yaşadığı zorlukları ve yaşlılığın getirdiği değişimleri konu alıyor. Şevki Baba'nın annesinin ölümünden sonra çocuklaştığı, tuhaflaştığı ve kendi kendine konuşması gibi anormal davranışları ele alınıyor. Video, aile üyeleri arasındaki ilişkileri, İstanbul'da yaşamın zorluklarını ve yılbaşı gecesi aile bir araya gelme isteği etrafında şekilleniyor.. Tiyatroda ayrıca Şevki Baba'nın geçmişteki anıları, "beyaz küheylan ve yıldız yüzlü süvari" hikayesi ve Gönül Hanım ile olan sohbeti de işleniyor. Oyun, yılbaşı gecesi kar yağarken aile üyeleri evine gelmesiyle devam ediyor ve izleyicilere bir başka oyunda buluşma dileğiyle sona eriyor.
Bu video, bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Karakterler arasında bir kadın, Melih Güller (asıl adı Kemal Yılmaz) ve onun babası bulunmaktadır.. Video, bir yemek masasında geçen bir diyalogla başlar ve ardından bir gizli aile sırrı ortaya çıkar. Konuşmada Melih Güller'in gerçek babasının kim olduğu ve neden bu bilginin gizlendiği tartışılır. Karakterler arasında gerginlik ve duygusal çatışmalar yaşanır. Video, bir karakterin "bu benim işim" diyerek durumu kontrol etmeye çalışmasıyla sona erer.
Bu video, bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Ana karakterler arasında Madu, Madon, Reşat ve Madu'nun annesi bulunmaktadır. Madu, Madon'un ablası olarak tanıtılmakta ve Reşat ile bir ilişki yaşadığı anlaşılmaktadır.. Video, Madu'nun yaşadığı zorluklar ve aile içi ilişkileri konu almaktadır. Madu'nun annesi, kız kardeşinin yaşadığı sorunlardan dolayı ona beddua etmiş ve Madu'nun hayatını mahvetmeye çalışmıştır. Madu'nun Reşat ile olan ilişkisi, Madon'un bu duruma tepkisi ve aile içi gerilimler detaylı şekilde gösterilmektedir. Video, Madu'nun yaşadığı acı ve intikam alma çabaları ile Reşat'ın Madu'yu sevmediğini itiraf etmesi gibi dramatik sahnelerle ilerlemektedir.
"Tatilin Tek Adresi Tatil.com" tarafından sunulan bu röportaj videosunda, oyuncu ve dramaturji uzmanı Algı Eke ile Beyoğlu'ndaki "Ara Sahne" adlı mekanda bir sohbet gerçekleştirilmektedir.. Röportajda Algı Eke'nin çocukluk anıları, sanat kariyeri ve Almanya'daki eğitim süreci ele alınmaktadır. Boşanmış anne-baba çocuğu olarak büyümesi, tiyatroya olan ilgisi, Almanya'da dramaturji eğitimi alması ve oyunculuk kariyerindeki mücadeleleri detaylı olarak anlatılmaktadır. Ayrıca, annesiyle yaşadığı ilişkisel zorluklar, depresyon dönemleri ve gelecekte tiyatro ve film ağırlıklı bir kariyer yapma planları da paylaşılmaktadır.. Röportajda Algı Eke'nin disiplinli bir çocuk olarak büyümesi, Almanya'daki eğitimiyle Türkiye'deki yaşam arasındaki farklar ve yaratıcılığın önemi gibi konular da işlenmektedir. Video, oyuncunun YouTube'a giriş yapacağını ve gençlerle ilgili içerikler oluşturacağını belirtmesiyle sona ermektedir.
Bu video, bir öğretmen tarafından sunulan eğitim dersi formatında olup, öncelikle Hüseyin Zavid'in hayatını ve eserlerini anlatmakta, ardından özellikle "İblis Faciası" adlı eseri detaylı olarak incelemektedir.. Video, Zavid'in 1882'de Nahçıvan'da doğumundan 1941'deki sürgünde vefatına kadar olan hayatını kronolojik olarak aktararak başlamakta ve ardından "İblis Faciası" piyesinin mevzusunu, karakterlerini ve temel konularını açıklamaktadır. Eserin muharebe temalı bir piyes olduğu, iblis ve mele arasında bir kavga olarak tasvir edildiği ve Arif, Rena, Elham, İhtiyar Hobraz gibi karakterlerin rolleri anlatılmaktadır.. Videoda ayrıca Zavid'in romantik şiirimizin ve dramaturjimizin kurucusu olduğu, kadın özgürlüğü ve sosyal adalet gibi konulara değindiği belirtilmekte, "İblis Faciası"nın muharebe aleyhine yazılmış en güzel eserlerden biri olduğu vurgulanmaktadır. Öğretmen, öğrencilere bu eseri okumalarını ve testlere hazırlanmak için ana piyesi de okumalarını tavsiye etmektedir.
Bu videoda Zeynep adlı bir kuramcı, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi ve İstanbul Üniversitesi Dramaturji ve Tiyatro Eleştirmenliği'nden yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin katıldığı bir ders ve sergi projesini anlatıyor.. Sunum, "Yürümek, Uyuma, Uçmak, Ölmek" dersinin devamı olarak "Ev Dersi" ve "Sunak Dersi" olarak adlandırılan interdisipliner bir çalışma üzerine odaklanıyor. Zeynep, sunakların ölümlüler ile ölümsüzler arasındaki dikey bağlantıyı kurma ve ölümlüler arasındaki yatay ilişkileri sağlama işlevlerini açıklıyor. Derslerde resim, heykel, tekstil, geleneksel iç mimarlık, sinema, fotoğraf ve dramaturji öğrencileri birlikte çalışarak sunakların kolaj yapısını yansıtan projeler geliştirmiş ve bu projeler Bozlu Art'ın programında 11 Haziran'da başlayıp Ağustos sonuna kadar sürecek bir sergide sergileniyor.
Bu video, bir restoran ortamında geçen bir dizi veya film sahnesini göstermektedir. Videoda Serkan (restoran sahibi), Cansu (garson), Pelin (garson), Sinan (restoran çalışanı) ve diğer çalışanlar yer almaktadır.. Video, restoranın günlük işleyişini ve çalışanlar arasındaki ilişkileri konu alıyor. İlk bölümde restoran servisi ve müşteri hizmetleri gösterilirken, ikinci bölümde Sinan'ın borç sorunları ve Necip adlı biriyle yaptığı mafya ticareti hakkında konuşmalar yer alıyor. Son bölümde ise Pelin'in Sinan'ın evinde kalması ve bunun aile içinde yarattığı gerginlik ele alınıyor. Video, restoran ortamında geçen günlük olayları ve karakterler arasındaki ilişkileri dramatik bir şekilde anlatıyor.