Buluş yoluyla öğretim ve araştırma-inceleme yoluyla öğretim arasındaki temel farklar şunlardır: Öğretmenin Rolü: Buluş yoluyla öğretimde öğretmen, bilginin keşfini sağlayacak etkinlikler düzenler ve öğrencilere rehberlik eder. Araştırma-inceleme yoluyla öğretimde ise öğretmen, daha çok yol gösterici ve yönlendirici rolündedir; öğrenciler sürecin merkezindedir. Öğrenci Aktivitesi: Buluş yoluyla öğretimde öğrenciler, aktif olarak öğrenme sürecine katılır ve kendi etkinliklerine dayalı olarak yargıya varırlar. Araştırma-inceleme yoluyla öğretimde öğrenciler, bilimsel yöntemler kullanarak problemi tanımlar, çözüm için hipotezler üretir, veri toplar ve verileri değerlendirerek sonuca ulaşırlar. Yöntem ve Teknikler: Buluş yoluyla öğretimde örnek olay, beyin fırtınası gibi yöntemler kullanılır. Araştırma-inceleme yoluyla öğretimde ise problem çözme, proje ve deney gibi yöntemler tercih edilir. Kazanımlar: Buluş yoluyla öğretim, kavrama düzeyinde öğrenme sağlar. Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde öğrenme sağlar.