• Buradasın

    Helikopterler nasıl yönlendirilir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Helikopterlerin yönlendirilmesi için üç temel kontrol sistemi kullanılır:
    1. Kollektif kontrol: Tüm rotor kanatlarının açısını aynı anda değiştirerek kaldırma kuvvetini artırır veya azaltır, böylece helikopterin inmesini veya çıkmasını sağlar 23.
    2. Siklik kontrol: Rotor kanatlarının açısını rotasyon süresince farklılaştırarak helikopterin öne, arkaya ya da yanlara hareket etmesini sağlar 23.
    3. Pedallar: Kuyruk rotoru aracılığıyla helikopterin kendi ekseni etrafında sağ-sol dönmesini kontrol eder 23.
    Helikopterler, bu kontrol sistemleri sayesinde havada asılı kalma, sağa-sola ve ileriye-geriye hareket etme gibi manevralar yapabilir 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Helikopterin uçması için kaç motor gerekir?

    Helikopterlerin bir veya iki motoru olabilir. Bazı küçük helikopterler pistonlu motor kullanırken, modern helikopterlerin çoğunda turboşaft veya diğer türbin motorları kullanılır.

    Helikopterde kumanda nasıl çalışır?

    Helikopterde kumanda, üç ana sistem aracılığıyla çalışır: kollektif, cyclic ve anti-tork pedallar. 1. Kollektif: Ana rotor pallerindeki hücum açısını değiştirerek kaldırma kuvvetini kontrol eder, helikopterin yükselip alçalmasını sağlar. 2. Cyclic: Ana rotorun yatay düzlemdeki hareketlerini kontrol eder, helikopterin ileri, geri ve yanlara hareketini sağlar. 3. Anti-tork Pedallar: Newton'un üçüncü yasasına göre, ana pervanenin dönüşüne karşı koyarak helikopterin düz bir çizgide ilerlemesini ve kendi etrafında dönmesini engellemeyi sağlar. Pilot, bu kumandaları aynı anda ve hassas bir şekilde kullanarak helikopteri kontrol eder.

    Helikopter neden dikey uçar?

    Helikopterin dikey uçmasının nedeni, döner kanatları (pervaneleri) sayesinde taşıma kuvveti oluşturabilmesidir. Helikopterin motoru, pervaneleri döndürdüğünde, pallerin hava ile etkileşimi sonucu üst yüzeylerinde alçak basınç, alt yüzeylerinde ise yüksek basınç oluşur. Eğer taşıma kuvveti, helikopterin ağırlığına eşit olursa, helikopter havada asılı kalır; daha büyük olduğunda ise dikey olarak yükselir.

    Helikopter havada nasıl asılı kalır?

    Helikopterlerin havada asılı kalabilmesi, ana rotorun pervaneleri sayesinde oluşan kaldırma kuvveti ile sağlanır. Kaldırma kuvveti, pervanelerin dönerken alt ve üst kısımlarındaki hava basıncının farklılığından kaynaklanır: Pervanenin alt kısmında yüksek basınç, üst kısmında ise alçak basınç oluşur. Bernoulli prensibine göre, basınç farkı kaldırma kuvvetini oluşturur ve bu kuvvet, helikopterin ağırlığına eşit olduğunda araç havada asılı kalır. Helikopterin havada asılı kalabilmesi için ayrıca kuyruk rotoru da gereklidir.

    Helikopter pozisyonu ne işe yarar?

    Helikopter pozisyonunda rotor kanatlarının, kuyruk rotorunun ve diğer kontrol yüzeylerinin yerleşimi ve hareketi, helikopterin denge kontrolü ve manevra yeteneklerini etkiler. Rotor kanatlarının pozisyonu: Helikopterin hareketini ve yönünü kontrol eder, kalkış, yükseliş ve iniş gibi aşamalarda önemli rol oynar. Kuyruk rotoru: Helikopterin yanal veya dönüş hareketlerini kontrol eder. Diğer kontrol yüzeyleri: Dikey hareketleri kontrol ederek helikopterin stabilitesini sağlar.

    Helikopter çeşitleri nelerdir?

    Helikopter çeşitleri şu şekilde sınıflandırılabilir: Tek rotorlu helikopterler: Ana rotor ve yardımcı rotor bulunur. Çift rotorlu helikopterler: Aracın iki ucunda, biri alçakta olmak üzere eş iki ana rotor bulunur. Tandem rotorlu helikopterler: Biri diğerinin arkasına monte edilmiş, ters yönde dönen iki rotor bulunur. Enine rotorlu helikopterler: Sabit kanatların veya payanda yapılarının uçlarına enlemesine monte edilmiş bir çift ters dönen rotor bulunur. Koaksiyel rotorlu helikopterler: Aynı eksende üst üste monte edilmiş iki ters dönen rotor bulunur. Multicopter (çok rotorlu helikopterler): Üç veya daha fazla rotor kullanır. Ayrıca, taarruz helikopterleri ve genel maksat helikopterleri gibi kullanım amacına göre de sınıflandırma yapılabilir. Bazı taarruz helikopteri örnekleri: T-129 ATAK; Eurocopter Tiger; CAIC Z-10; Bell AH-1Z Viper. Bazı genel maksat helikopteri örnekleri: Sikorsky UH-60 Black Hawk; Boeing AH-64 Apache.

    Helikopter iniş alanı nasıl olmalı?

    Helikopter iniş alanı aşağıdaki özelliklere sahip olmalıdır: 1. Düzgün ve Engellerden Arındırılmış Yüzey: İniş alanı, engellerden temizlenmiş, düzgün ve yatay bir düzlemde olmalıdır. 2. Aydınlatma: Gece operasyonları için yeterli aydınlatma sağlanmalıdır. 3. Rüzgar Yönü Göstergesi: Doğru bir rüzgar yönü göstergesi gereklidir. 4. Yangınla Mücadele Ekipmanları: Acil durumlara müdahale edebilmek için yangınla mücadele ekipmanı bulunmalıdır. 5. Güvenlik Çitleri: İniş alanının çevresinde en az beş fit genişliğinde güvenlik çitleri veya rafları olmalıdır. 6. Bağlama Noktaları: Helikopterleri sabitlemek için en az dört bağlama noktası sağlanmalıdır. 7. Engel İşaretleri: İniş alanının yüksekliğini aşan nesneler hakkında pilota bilgi vermek için kırmızı ışıklar yerleştirilmelidir. Bu gereksinimler, helikopter operasyonlarının güvenliği ve verimliliği için sıkı güvenlik düzenlemelerine ve endüstri standartlarına uygun olarak tasarlanmalıdır.