• Buradasın

    Psikolojide algıda seçicilik ve değişmezlik ne demek?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Psikolojide algıda seçicilik, insanın algı sürecinde etkili olduğu kabul edilmiş bir kavramdır 12. Çevrede bulunan uyarıcılardan, olaylardan ya da nesnelerden bir ya da birkaçına dikkati yöneltmektir 12. Algıda seçiciliği etkileyen dış etmenler; uyarıcının şiddeti, aşırı zıtlık, hareketlilik, süreklilik, tekrar, alışılmışın dışındaki uyarıcılar ve tanışıklıktır 1. İç etmenlerse; beklenti, ilgi, gereksinim ve inançtır 12.
    Algıda değişmezlik ise, nesnenin içinde bulunduğu koşullara rağmen bize aynı görünmesi durumudur 4. Bu durum, şekil değişmezliği, büyüklük (hacim) değişmezliği, renk ve parlaklık değişmezliği gibi alt kategorilere ayrılır 4.
    Daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynaklara başvurulabilir:
    • evrimagaci.org 2;
    • academia.edu 3;
    • acikders.ankara.edu.tr 4.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Algıda seçicilik ne demek?

    Algıda seçicilik, insanın algı sürecinde etkili olduğu kabul edilmiş psikolojik bir kavramdır. Algıda seçicilik şu anlamlara gelebilir: Seçici maruz kalma. Seçici dikkat. Algısal savunma. Algıda seçicilik şu durumlarda ortaya çıkabilir: Dış etmenler. İç etmenler. Algıda seçicilik, objektif ve doğru bilgiye ulaşımı kısıtlar.

    Seçici algı örnekleri nelerdir?

    Seçici algı örnekleri şunlardır: Plasebo etkisi: İnsanlara, bir ilacı aldıklarında kendilerini daha iyi hissedecekleri söylendiğinde, aslında ilaç yerine şeker hapı verilse bile kendilerini daha iyi hissetmeleri. Sosyal medya algoritmaları: Sosyal medya algoritmalarının, kullanıcıların dikkatini çekmek için tasarlanmış paylaşımları öne çıkarması. Arkadaş bekleme örneği: Bir meydanda arkadaş beklerken, onun gelebileceği tüm yönleri düşünüp, bir tanesi "gerçek" olduğunda, o yönü önceden tahmin ettiğinize odaklanmak. Hamile kadınları fark etme: Bir kişinin, hamile olduktan sonra çevresinde daha fazla hamile kadın fark etmesi. Mavi araba örneği: Daha önce mavi arabaya dikkat etmeyen bir kişinin, mavi araba aldıktan sonra arabayı fark etmesi. Haberlere odaklanma: Bir kişinin, mesleğiyle ilgili haberlere dikkat etmesi. Seçici algı, bireylerin dikkatlerini belirli uyaranlara odaklayarak, bilgiyi işleme kapasitelerini ve bilişsel kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmalarına yardımcı olur.

    Algı sürecini bozan faktörler nelerdir?

    Algı sürecini bozan faktörler şunlardır: İllüzyon (yanılsama). Halüsinasyon (sanrı). Dış faktörler. İç faktörler. Ayrıca, duyusal organların alacağı bir hasar, duyusal bilgiyi beyne ileten yolların alacağı hasar veya beynin algıdan sorumlu alanlarının yaralanması da algıda bozulmaya yol açabilir.

    Algı seçiciliği nasıl oluşur?

    Algıda seçicilik, kişinin görmek, duymak veya odaklanmak istediği uyarıları seçip diğerlerini görmezden gelmesi durumudur. İç etmenler: İhtiyaçlar ve güdüler. İlgi alanları. Duygular. Geçmiş yaşantılar ve deneyimler. Dış etmenler: Uyarıcının şiddeti ve büyüklüğü. Aşırı zıtlık. Hareketlilik. Süreklilik. Tekrar. Alışılmışın dışındaki uyarıcılar. Kişi, ihtiyaçlarına veya dış uyarıcılara göre algıda seçim yapar ancak bu seçimler genellikle bilinçli olarak yapılmaz.

    Algıda seçicilik sorunu nasıl düzeltilir?

    Algıda seçicilik sorununu düzeltmek için şu yöntemler önerilmektedir: Mütevazı olmak: Her insanda algıda seçicilik olduğunu fark etmek ve objektif değerlendirmeler yapmak. Geri bildirim mekanizmasını kullanmak: Olumlu ve olumsuz geri bildirimleri değerlendirerek, algıların seçici bir şekilde oluşmadığını kontrol etmek. Empati yapmak: Karşıdaki kişinin bakış açısını anlamaya çalışmak. Algıda seçicilik, genellikle kişinin kendisini veya ait olduğu grubu yücelten, diğer insanları veya rakip grupları aşağılayan durumları fark etmesi ve diğer örnekleri görmezden gelmesiyle ilişkilidir.

    Seçici maruz kalma nedir?

    Seçici maruz kalma, kişinin kendi ihtiyaç, alışkanlık, tutum ve inançlarıyla uyumlu olan uyarılara bilinçli bir şekilde kendisini maruz bırakması durumudur. Bu kavram, uygulamalı psikolojide, özellikle iletişim ve medya çalışmalarında kullanılan ve bireylerin önceden var olan görüşlerini destekleyen ve onlarla çelişmeyen bilgileri tercih etme eğilimini ifade eden bir teoridir. Seçici maruz kalma, algıda seçiciliğin üç temel unsurundan biridir.

    Duyum ve algı örnekleri nelerdir?

    Duyum ve algı örnekleri: Duyum örnekleri: Görme: Açık havada, karanlık bir gecede 50 km mesafeden mum ışığı görmek. İşitme: Sessiz bir ortamda 6 metre mesafeden bir kol saati sesi duymak. Koku: Üç odalı bir dairede bir damla parfüm kokusu almak. Tat: 8 litre suda bir çay kaşığı şeker tadı almak. Dokunma: Bir sinek kanadının bir santimetreden yüze dokunduğunu hissetmek. Algı örnekleri: Dildeki uyarılmanın naneli şeker olduğunu anlamak. Ders dinlerken dışarıdan gelen birçok uyarana rağmen sadece öğretmenin sesini algılamak. Karanlıkta siyah görünen Türk bayrağının kırmızı olarak algılanması. 70 ekran televizyonda yarım metre bile olmayan insanların, daha önce bilinen şekilde algılanması.