• Buradasın

    Albert Bandura'nın öz yeterlik teorisi nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Albert Bandura'nın öz yeterlik teorisi, bireyin belirli bir görevi başarıyla gerçekleştirebileceğine dair inancıdır 12. Bu kavram, kişinin kendi yeteneklerine duyduğu güvene dayanır ve motivasyon, davranışlar ile sonuç elde etme becerilerini doğrudan etkiler 12.
    Bandura'ya göre öz yeterlik, dört temel kaynaktan elde edilen bilgilerle şekillenir:
    1. Doğrudan deneyimler (başarılar) 13. Geçmişte bir görevi başarılı bir şekilde tamamlamak, kişinin o görevi tekrar yapabileceğine dair öz yeterlik inancını güçlendirir 13.
    2. Dolaylı deneyimler (gözlemsel öğrenme) 13. Başkalarının başarılarını gözlemlemek, bireyin kendine olan güvenini artırabilir 13.
    3. Sosyal ikna 12. Başkalarının bireyin bir görevi başarabileceğine dair verdiği destek ve olumlu geri bildirim, öz yeterlik inancını artırabilir 12.
    4. Fizyolojik ve psikolojik durum 12. Stres, kaygı veya yorgunluk gibi durumlar, kişinin görevle başa çıkma becerilerine olan güvenini azaltabilirken, kendini iyi hissetme durumu bu inancı güçlendirebilir 12.
    Yüksek öz yeterlik inancına sahip kişiler, daha cesur hedefler belirler, zorluklardan korkmaz ve engeller karşısında pes etmezler 12. Düşük öz yeterlik inancına sahip bireyler ise yeteneklerine dair şüphe duydukları için daha kolay vazgeçebilirler 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Öz etkililik ve öz yeterlilik aynı şey mi?

    Öz etkililik ve öz yeterlilik kavramları benzer anlamlara sahip olsa da, tam olarak aynı şey değildir. Öz yeterlilik, bireyin belirli bir görevi başarıyla yerine getirme ve olayları kontrol edebilme algısıdır. Öz etkililik ise, sosyal öğrenme teorisine dayanan ve bireyin gelecekte karşılaşabileceği güç durumların üstesinden gelmede ne derece başarılı olabileceğine ilişkin kendisi hakkındaki inancını ifade eder.

    Akademik öz yeterlik nedir?

    Akademik öz yeterlik, öğrencinin akademik bir çalışmayı başarıyla tamamlayabileceğine olan inancıdır. Akademik öz yeterliğin bazı özellikleri şunlardır: Çok boyutluluk: Matematik öz yeterliği ile İngilizce öz yeterliği farklı olabilir. Duruma bağlı olma: Bir öğrencinin öğrenme konusundaki yeterliliği, sınıfın rekabetçi veya işbirlikçi olmasına göre değişebilir. Performans ölçütlerine bağlılık: Ölçümler, belirlenen performans kriterlerine göre yapılır. Akademik öz yeterlik, öğrencilerin akademik başarılarını ve akademik alanlara uyumlarını olumlu yönde etkiler.

    Akademik öz yeterlik ve öğrenci öz yeterliği arasındaki fark nedir?

    Akademik öz yeterlik ve öğrenci öz yeterliği arasındaki fark şu şekilde açıklanabilir: Akademik öz yeterlik, bireyin akademik bir görevi belirlenmiş başarı düzeyinde tamamlayabileceğine dair inancıdır. Öğrenci öz yeterliği ise daha geniş bir kavram olup, bireyin genel olarak kendini yeterli hissetme durumunu ifade eder. Bu, akademik öz yeterliği de içerir ancak aynı zamanda sosyal, duygusal ve genel öz yeterlik algılarını da kapsar. Özetle, akademik öz yeterlik, öğrenci öz yeterliğinin bir alt başlığıdır ve daha spesifik olarak akademik görevlerle ilgilidir.

    Albert Bandura hangi kuramı savunur?

    Albert Bandura, sosyal öğrenme kuramı ve sosyal bilişsel kuram olarak da bilinen sosyal bilişsel teoriyi savunur. Sosyal öğrenme kuramı, insanların başkalarının davranışlarını gözlemleyerek ve bu davranışların sonuçlarını değerlendirerek öğrenebileceğini öne sürer. Sosyal bilişsel kuram, Bandura'nın daha sonra kuramını bilişsel süreçleri de içerecek şekilde genişletmesiyle ortaya çıkmıştır.

    Öz yeterlik ölçeği hangi yaş grubunda kullanılır?

    Öz yeterlik ölçekleri çeşitli yaş gruplarında kullanılabilir. Örneğin, Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği 14-17 yaşları arasındaki ergenler için geliştirilmiştir.

    Öz yeterliliğin 4 kaynağı nedir?

    Öz yeterliliğin dört kaynağı, psikolog Albert Bandura tarafından öne sürülmüştür: 1. Ustalık deneyimleri. 2. Pozitif duygular. 3. Sosyal modelleme. 4. Sosyal ikna.

    Albert Bandura'nın sosyal öğrenme kuramının temel ilkeleri nelerdir?

    Albert Bandura'nın sosyal öğrenme kuramının temel ilkeleri şunlardır: 1. Öğrenme bilişsel bir süreçtir: Öğrenme, doğrudan bir yaşantı olmasa bile gözlem veya taklit yoluyla kazanılabilir. 2. Dolaylı pekiştirme: Bir kişinin yaptığı eylemden dolayı ödüllendirildiğini gözlemlemek, o davranışın öğrenilmesine yol açar. 3. Model alma ve taklit: Bireyler, başkalarının davranışlarını gözlemleyerek ve taklit ederek öğrenirler. 4. Karşılıklı belirleyicilik: Birey, çevre ve davranış birbirini karşılıklı olarak etkiler. 5. Dikkat, hafızaya alma, taklit etme ve güdülenme: Öğrenme sürecinde dikkat etme, davranışı hafızada tutma, davranışı taklit etme ve motivasyonu sağlama aşamaları bulunur. Bandura, üç tür model tanımlamıştır: 1. Canlı model: Davranışı sergileyen gerçek kişiler. 2. Sembolik model: Kitap, film, televizyon gibi kurgusal karakterlerde tasvir edilen kişiler. 3. Sözlü direktifler: Davranışın tanımını içeren yönlendirici açıklamalar.