• Buradasın

    %90 otizm raporu ne işe yarar?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    %90 otizm raporu, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler ve aileleri için çeşitli haklar ve avantajlar sağlar 125. Bu raporla elde edilebilecek bazı faydalar şunlardır:
    • Eğitim Hizmetleri: Özel eğitim okullarına veya rehabilitasyon merkezlerine kabul edilmek 4.
    • Sağlık Hizmetleri: Düzenli sağlık kontrolleri, nörolojik muayeneler ve psikiyatrik değerlendirmelere erişim 4.
    • Sosyal Hizmetler: Engelli maaşı, bakım ücreti ve sosyal etkinliklere katılım 4.
    • Vergi Muafiyetleri: ÖTV ve yıllık motorlu taşıt vergisinden muafiyet, engelli bireyler için vergi indirimleri 12.
    • İstihdam Olanakları: Özel sektör veya kamu sektöründe istihdam programlarına katılım 4.
    • Ulaşım: Şehir içi toplu taşıma ve demiryolları ile denizyollarından ücretsiz yararlanma 2.
    Raporun sağladığı haklar, bireyin ihtiyaçlarına ve raporun içeriğine göre değişiklik gösterebilir. Detaylı bilgi için uzmanlardan destek alınması önerilir.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Otizm belirtileri nelerdir?

    Otizm belirtileri genellikle üç temel alanda ortaya çıkar: 1. Sosyal iletişim ve etkileşim güçlükleri: Göz teması kurmada zorluk. Duyguları anlamada veya ifade etmede sıkıntı. Akran ilişkilerinde sorunlar. 2. Tekrarlayan davranışlar ve sınırlı ilgi alanları: Aynı hareketleri veya rutinleri tekrarlama. Rutin değişikliklerine aşırı tepki gösterme. 3. Duyusal hassasiyetler: Işık, ses, dokunma veya koku gibi uyaranlara karşı aşırı veya az tepki gösterme. Diğer belirtiler: Kendisiyle konuşan bireyleri duymamak ya da tepki vermemek. İsimle seslenildiğinde cevap vermemek. Fiziksel temaslardan hoşlanmamak. Kelime ve cümleleri öğrenememek. Sürekli aynı kelime ve cümleleri tekrarlamak. Göz temasından kaçınmak. Hırçınlık, öfke nöbetleri. Sallanma, kendi etrafında dönme ya da çırpınma gibi hareketleri sürekli olarak tekrar etmek. Kendine zarar verebilecek davranışlar sergilemek. Otizm belirtileri ilk aylarda hafif seyredebilir veya fark edilmeyebilir, ancak belirtiler sıklıkla 1-3 yaş aralığında fark edilmeye başlanır. Otizm tanısı yalnızca bir çocuk ve ergen psikiyatristi tarafından konulabilir.

    Otizm spektrum bozukluğu nedir?

    Otizm spektrum bozukluğu (OSB), doğuştan gelen ve genellikle yaşamın ilk yıllarında fark edilen karmaşık bir nöro-gelişimsel farklılıktır. OSB'nin temel belirtileri şunlardır: Sosyal etkileşim eksikliği. Sınırlı ve tekrarlayan davranışlar. OSB, hafif belirtilerden yoğun destek ihtiyacı olanlara kadar geniş bir yelpazede değerlendirilir. OSB'nin nedenleri tam olarak bilinmemekle birlikte, genetik ve çevresel faktörlerin rol oynadığı düşünülmektedir.

    Otizmi olan biri ne yapamaz?

    Otizmi olan bireylerin yapamadıkları, belirtilerin şiddetine ve bireysel farklılıklara göre değişiklik gösterebilir. Ancak, genel olarak şu zorluklar görülebilir: Sosyal etkileşim ve iletişim zorlukları: Göz teması kurmakta zorlanma, duygusal ifadeleri anlamada ve kullanmada zorluk, sosyal ipuçlarını yorumlamada güçlük, sohbet başlatma ve sürdürmede zorluk. Tekrarlayıcı davranışlar: Belirli hareketleri tekrar tekrar yapma (el çırpma, sallanma gibi), rutinlere aşırı bağlılık, belirli nesnelere ya da konulara aşırı ilgi duyma. Duyusal hassasiyetler: Belirli seslere, dokulara veya ışıklara aşırı duyarlılık, ağrı veya sıcaklık gibi duyumlara az tepki verme. Dil ve iletişim sorunları: Konuşma gecikmesi veya hiç konuşmama, mecazi ifadeleri ve şakaları anlamada zorluk, kelimeleri veya cümleleri tekrar etme eğilimi. Motor beceriler: İnce veya kaba motor becerilerde gecikme veya farklılıklar, koordinasyon sorunları. Otizmin kesin bir tedavisi yoktur, ancak erken tanı ve uygun terapi yöntemleri ile bireylerin yaşam kalitesi artırılabilir.

    Otizm ve otizm spektrum arasındaki fark nedir?

    Otizm ve otizm spektrum bozukluğu (OSB) arasındaki temel fark, OSB'nin daha geniş bir terim olmasıdır. Otizm, sosyal etkileşim ve iletişimde zorluklar ile sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlarla karakterize edilen, genellikle çocukluk döneminin erken evrelerinde ortaya çıkan bir nörogelişimsel bozukluktur. Otizm spektrum bozukluğu ise, otizmin farklı şiddet ve biçimlerde görülebildiği bir yelpazeyi ifade eder. Amerikan Psikiyatri Birliği, 2013 yılında "otizm" terimini "otizm spektrum bozukluğu" olarak değiştirmiştir.

    Otizm testi nasıl yapılır?

    Otizm testi, genellikle şu yöntemlerle yapılır: Gözlem ve anketler: Çocuğun sosyal etkileşimleri, iletişim becerileri ve tekrarlayan davranışları gibi farklı alanlardaki gelişimini değerlendirmeye yönelik sorular sorulur. Yapılandırılmış değerlendirmeler: ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) gibi araçlarla yapılandırılmış oyun ve aktiviteler aracılığıyla sosyal iletişim becerileri gözlemlenir. Aile görüşmesi: ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) gibi ölçeklerle detaylı aile görüşmesi yapılır. Gelişim testleri: AGTE, Denver gibi testlerle dil, motor ve sosyal beceriler değerlendirilir. Diğer testler: EEG, beyin MR'ı ve metabolik testler gibi yöntemlerle eşlik eden durumlar tespit edilebilir. Evde otizm testi ise ebeveynlerin veya bireylerin otizme dair belirti ve şüpheleri değerlendirmelerine yardımcı olan bir ön tarama yöntemidir. Otizm tanısı yalnızca uzmanlar tarafından konulabilir.

    Kaç çeşit otizm engelli raporu var?

    Otizm engelli raporu, "engellilik oranları" ve "işlevsellik düzeyleri"ne göre farklı şekillerde sınıflandırılabilir. Engellilik oranlarına göre: Atipik otizm (başka türlü adlandırılamayan yaygın gelişimsel bozukluk): %40. Otizm: %80. İşlevsellik düzeylerine göre: Çok ileri düzeyde özel gereksinim vardır. Belirgin düzeyde özel gereksinim vardır. Özel koşul gereksinimi vardır. Ayrıca, otizmli bireyler için "Çocuk Özel Gereksinim Raporu (ÇÖZGER)" de bulunmaktadır. Özetle, otizm engelli raporu çeşitleri, iki ana grupta toplanabilir: 1. Engellilik oranlarına göre. 2. İşlevsellik düzeylerine göre (ÇÖZGER).

    Otizm tanısı alan çocuklar ne kadar takip edilmeli?

    Otizm tanısı alan çocukların ne kadar takip edilmesi gerektiği konusunda kesin bir süre vermek mümkün değildir. Ancak, erken teşhis ve müdahalenin önemi büyüktür. Takip ve müdahale süreci genellikle şu adımları içerir: Eğitsel değerlendirme ve tanılama. Eğitim programına yerleştirme. Düzenli izleme. Otizmli çocuklar için erken yaşta yoğun özel eğitim almak, gelişimsel ilerlemeyi destekler.