• Buradasın

    Geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet dönemi eğitim ve sivil mimarisi üzerine çalışmalar nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet dönemi eğitim ve sivil mimarisi üzerine yapılan bazı çalışmalar şunlardır:
    • Eyüp Polat ve Kübra Kılıç'ın makalesi 1. Aksaray'da 1703-1950 yılları arasında inşa edilen eğitim yapılarının mimari özelliklerini değerlendirir 1.
    • Şuayip Çelemoğlu ve Alper Atici'nin araştırması 2. Malatya'daki Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet dönemi kamu yapılarını inceler 2.
    • Vesile Gül Cephanecigil'in makalesi 4. Geç Osmanlı ve erken Cumhuriyet döneminde mimarlık tarihi yazımı ile milliyetçilik arasındaki ilişkiyi ele alır 4.
    • Selin Karaibrahimoğlu'nun çalışması 5. Cumhuriyet döneminde eğitim yapılarının modernleşme düşüncesindeki rolünü ve bu yapıların mimari özelliklerini inceler 5.
    Ayrıca, Temel E.'nin yüksek lisans tezi 1 ve Fahri A.'nın Aksaray ili merkez kültür envanteri 1 de bu dönemde eğitim mimarisi üzerine yapılan çalışmalar arasında yer alır 1.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Cumhuriyet döneminde Osmanlı'dan hangi eğitim kurumları devralındı?

    Cumhuriyet döneminde Osmanlı'dan devralınan eğitim kurumları şunlardır: 1. Tanzimat mektepleri: Batı tipi devlet okulları. 2. Azınlık okulları: Osmanlı İmparatorluğu'nda farklı Hristiyan mezheplere ait okullar. 3. Yabancı devlet okulları: Başka ülkelere ait okullar. 4. Misyoner okulları: Dinî ve misyoner amaçlı kurulan okullar. 5. Sıbyan mektepleri ve iptidai mektepleri: Osmanlı'da ilkokul seviyesinde eğitim veren geleneksel okullar. Ayrıca, Osmanlı'dan devralınan yükseköğretim kurumları arasında Darülfünun ve Mekteb-i Mülkiye de bulunmaktadır.

    Cumhuriyet dönemi eğitim politikalarına yön veren temel yasalar nelerdir?

    Cumhuriyet dönemi eğitim politikalarına yön veren temel yasalar şunlardır: Tevhid-i Tedrisat Kanunu (430 sayılı, 29.4.1340 tarihli, 1924). Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanun (1353 sayılı, 3.11.1928 tarihli). Maarif Teşkilatına Dair Kanun (789 sayılı, 3.4.1926 tarihli). Maarif Vekaleti Merkez Teşkilat ve Vazifeleri Hakkında Kanun (2287 sayılı, 22.6.1933 tarihli). İlkmektep Muallim ve Vazifeleri Hakkında Kanun (842 sayılı, 2.6.1926 tarihli). Köy Eğitmenleri Kanunu (3238 sayılı, 24.6.1937 tarihli). Köy Enstitüleri Kanunu (3803 sayılı, 22.4.1940 tarihli). Köy Okulları ve Enstitüleri Teşkilat Kanunu (4274 sayılı, 25.6.1942 tarihli). Korunmaya Muhtaç Çocuklar Hakkında Kanun (5387 sayılı, 27.5.1949 tarihli). İlköğretim ve Eğitim Kanunu (222 sayılı, 5.1.1961 tarihli). Millî Eğitim Temel Kanunu (1739 sayılı, 14.6.1973 tarihli). Yükseköğretim Kanunu (2547 sayılı, 4.11.1981 tarihli).

    Erken Cumhuriyet dönemi mimari özellikleri nelerdir?

    Erken Cumhuriyet dönemi mimarisinin özellikleri şunlardır: 1. Birinci Ulusal Mimarlık Akımı: 1910'lardan 1930'lara kadar süren bu akımda, Selçuklu ve Osmanlı yapılarının mimari özellikleri baz alınmıştır. 2. Uluslararası Üslup: 1930'lu ve 1940'lı yıllarda modern mimari etkiler görülmüş, bu tarzda inşa edilen yapılarda teraslar, yuvarlak köşeler ve sürekli dış denizlikler gibi unsurlar yer almıştır. 3. Yabancı Mimarların Etkisi: Bu dönemde Almanya ve Avusturya'dan gelen yabancı mimarlar, özellikle Bruno Taut ve Clemens Holzmeister gibi, önemli yapılar tasarlamışlardır. 4. Simetrik Planlar: Dönem yapılarında simetrik planlara, yalın ve simetrik cephelere, anıtsal merdiven ve sütunlu giriş düzenlemelerine sıkça rastlanmıştır. 5. Kamu Yapıları: Cumhuriyet'in ilk yıllarında hükümet konakları, köşkler, bankalar, oteller ve eğitim kurumları gibi sivil yapılar öne çıkmıştır.

    Cumhuriyet dönemi örnekleri nelerdir?

    Cumhuriyet dönemi edebiyatından bazı örnekler: Roman ve öykü: Yakup Kadri Karaosmanoğlu: "Yaban", "Sodom ve Gomore". Reşat Nuri Güntekin: "Acımak", "Anadolu Notları". Sabahattin Ali: "Kuyucaklı Yusuf". Orhan Kemal: "Murtaza", "Hanımın Çiftliği". Yaşar Kemal: "İnce Memed", "Yer Demir Gök Bakır". Fakir Baykurt: "Yılanların Öcü", "Tırpan". Şiir: Fazıl Hüsnü Dağlarca: "Çocuk ve Allah", "Üç Şehitler Destanı". Edip Cansever: "Yerçekiminin Çekmediği Yer". Behçet Necatigil: "Kapalıçarşı", "Eski Toprak". Tiyatro: Devlet Konservatuvarı: 1936 yılında Ankara'da açılmıştır. Diğer türler: Deneme, eleştiri, edebiyat tarihi: Bu alanlarda önemli eserler verilmiştir.

    Atatürk hangi dönemde eğitim reformu yaptı?

    Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti'nin ilanının ardından eğitim reformları gerçekleştirmiştir. Bazı eğitim reformlarının gerçekleştirildiği dönemler: 1924: Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitimde birlik sağlanmıştır. 1928: Harf Devrimi ile Arap alfabesi yerine Latin alfabesi kabul edilmiştir. 1933: Üniversite Reformu ile İstanbul Üniversitesi yeniden yapılandırılmıştır. 1937: Köy Eğitmenleri Kanunu ile köyler için öğretmen yetiştirme merkezleri kurulmuştur.

    Cumhuriyet Dönemi'nde hangi eğitim modeli benimsenmiştir?

    Cumhuriyet Dönemi'nde laik, çağdaş, bilimsel ve karma eğitim modeli benimsenmiştir.

    Cumhuriyet'in ilk yıllarında eğitim nasıldı?

    Cumhuriyet'in ilk yıllarında eğitim, modern, ulusal ve dayanışmacı bir toplum oluşturma anlayışına uygun olarak düzenlenmiştir. Bu dönemde eğitim alanında bazı önemli gelişmeler yaşanmıştır: Öğretimin birleştirilmesi: 3 Mart 1924'te kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile eğitim sistemi birleştirilmiş, öğretimin kontrolü Millî Eğitim Bakanlığı'na verilmiştir. Eğitimin örgütlenmesi: 22 Mart 1926'da çıkarılan kanunla eğitim kurumları yeniden düzenlenmiş, yerel yönetimlerin meslekî ve teknik eğitim kurumları Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlanmıştır. Eğitimin niteliğini geliştirme: Heyet-i İlmîye ve Eğitim Şûraları düzenlenerek eğitimin niteliği artırılmaya çalışılmıştır. Eğitimi yaygınlaştırma: 1928'de Latin alfabesine geçilmiş, Millet Mektepleri açılarak yetişkinlere okuma yazma öğretilmiştir. Vatandaşlık eğitimi: İlkokullarda, öğrencilere Türkiye Cumhuriyeti'nin değerler sistemini benimsemek ve ulusal kimlik duygusu kazandırmak amaçlanmıştır.