• Buradasın

    Divan edebiyatında mazmun örnekleri nelerdir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Divan edebiyatında bazı mazmun örnekleri:
    • Sevgilinin ağzı için kullanılan mazmunlar: âb-ı hayât, gül, gonca, la'l, şarap 134.
    • Göz için: badem 23.
    • Kaş için: keman 23.
    • Kirpik için: ok 23.
    • Saç için: gece 23.
    • Diş için: inci 23.
    • Selvi (servi) için: boy 12.
    • Yılan için: saç 2.
    • Gece için: saç 2.
    • İnci için: diş 2.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Divan edebiyatında beyit nedir ve özellikleri nelerdir?

    Divan edebiyatında beyit, iki mısradan meydana gelen nazım parçasıdır. Beytin özellikleri: Aynı vezin: Beytin iki mısrası aynı vezinde olmalıdır. Anlam bütünlüğü: Beytin anlamı kendi içinde tamamlanır, ancak bu kuralın dışına çıkıldığı da olur. Türleri: Beyt-i musarra (kafiyeli beyit), beyt-i müfred (kafiyeli olmayan beyit), berceste (en kafiyeli ve akılda kalıcı kısım), makta beyti (son mısra) gibi türleri vardır. Kullanım: Gazel, kaside, mesnevi gibi nazım biçimlerinin temel nazım birimidir. Konu bütünlüğü: Beyitlerde konu bütünlüğü şart değildir, her beyitte farklı bir konu işlenebilir. Divan şairlerinin amacı, beyitleri oluşturacak kafiyelerle ikişer mısra söyleyebilmekti.

    Divan edebiyatında ten ve can ne demek?

    Divan edebiyatında "ten" ve "can" şu anlamlara gelir: Can. Ten. Ayrıca, can bazan sevgili yerine kullanıldığından şiirlerde "ey can" veya "cânâ" hitabına sık sık rastlanır. "Can" ve "ten" kavramları tasavvufî literatürde ise nefs, ruh, ilâhî nefes ve tecellî karşılığında kullanılır.

    10. sınıf edebiyat mazmun nedir?

    Mazmun, edebiyatta bazı düşüncelerin ifadesinde kullanılan klişeleşmiş söz ve anlatımlara denir. Mazmun ayrıca şu anlamlara da gelebilir: ödenmesi gereken borç; muhteva; nükteli veya cinaslı söz; sanatlı söz; gizli bir anlamı içine alan kelime; dolaylı anlatım. Mazmun, divan edebiyatında sıkça kullanılmıştır.

    Divan edebiyatında mısra ne demek?

    Divan edebiyatında mısra, aruz vezniyle söylenmiş bir beytin yarısıdır. Mısra, aynı zamanda bir nazım parçasını oluşturan her bir satıra verilen isimdir. Divan edebiyatında kendi içinde bir bütün oluşturan mısralara "mısra-i azade" (bağımsız mısra) adı verilir. Özlü, ahenkli, anlamca çarpıcı, anlatımıyla dikkat çeken, her zaman kolayca anımsanabilen, dilden dile dolaşan mısralara ise "mısra-i berceste" ya da şah-mısra denir.

    Divan edebiyatında kullanılan kelimeler nelerdir?

    Divan edebiyatında kullanılan bazı önemli kelimeler şunlardır: 1. Fütüvvetname: Ahilik teşkilatının töresini belirleyen eserler. 2. Gazavatname: Savaşları konu edinen eserler. 3. Hamse: Beş mesneviden oluşan eserler. 4. Hilye: Hz. Muhammed'in iç ve dış özelliklerini anlatan yazılar. 5. Lugaz: Divan edebiyatında şiir biçiminde yazılan bilmeceler. 6. Nazire: Bir şairin başka bir şairin şiirine aynı ölçüyle yazdığı şiir. 7. Seyahatname: Gezi yazıları. 8. Siyasetname: Devlet adamlarına yöneticilikle ilgili bilgiler veren eserler. 9. Tezkire: Ünlü kişilerin yaşam hikâyelerini anlatan eserler. 10. Velâyetname: Velilerin yaşamlarını anlatan eserler.

    Divan edebiyatında konu anlatımı nasıl yapılır?

    Divan edebiyatında konu anlatımı, genellikle kalıplaşmış sözler (mazmunlar) ve sanatlı bir dil kullanılarak yapılır. Özellikler: - Konu bütünlüğü değil, beyit bütünlüğü esastır; her beyit ayrı bir konuyu işler. - Soyut ve ideal olana yönelik bir anlatım tercih edilir; somut ögelerden çok, soyut ögeler işlenir. - Aşk, tabiat, sevgilinin güzellikleri, kadercilik ve tasavvuf gibi konular öne çıkar. - Anlam ve söz sanatları sıkça kullanılır; sanatlı anlatım ustalığın ölçüsü sayılır. Nazım biçimleri: Divan edebiyatında gazel, kaside, mesnevi, rubai gibi Arap ve Fars edebiyatından alınan nazım biçimleri kullanılır.

    Divan edebiyatı mazmunu nasıl bulunur?

    Divan edebiyatı mazmunu bulmak için şu adımlar izlenebilir: 1. Edebî sanatları incelemek: Mazmunların kurulmasında teşbih, istiare, hüsn-i ta’lîl, mecâz-ı mürsel ve tevriye gibi edebî sanatlar önemli rol oynar. 2. Bağlı unsurları tanımak: Mazmun, belirli kelimeler arasında kurulan bağlantılarla oluşur. 3. Kültürel bilgiye başvurmak: Mazmunu çözmek için divan şiiri kültürüne hakim olmak gereklidir. 4. Sembolik anlamları anlamak: Mazmun, sembolden farklıdır; herkesçe aynı şekilde bulunabilecek belirli bir anlamı vardır. Örnek bir beyit üzerinden mazmun analizi: > "Kaddine karşı gözüm nicesi yaş dökmeye kim Demiş ol serv-i revan ab-ı revanı severem" (Ahmet Paşa). Bu beyitte "ab-ı revan" mazmunu kullanılmıştır.