• Buradasın

    10. sınıf edebiyat mazmun nedir?

    Yazeka

    Arama sonuçlarına göre oluşturuldu

    Mazmun, edebiyatta bazı düşüncelerin ifadesinde kullanılan klişeleşmiş söz ve anlatımlara denir 23. Kelime anlamı olarak "anlam, kavram" demektir 23.
    Mazmun ayrıca şu anlamlara da gelebilir:
    • ödenmesi gereken borç 5;
    • muhteva 5;
    • nükteli veya cinaslı söz 5;
    • sanatlı söz 5;
    • gizli bir anlamı içine alan kelime 5;
    • dolaylı anlatım 5.
    Mazmun, divan edebiyatında sıkça kullanılmıştır 23. Örneğin, sevgilinin ağzı için "âb-ı hayât, gül, gonca, şarâp ve la'l" gibi mazmunlar kullanılmıştır 23.
    5 kaynaktan alınan bilgiyle göre:

    Konuyla ilgili materyaller

    Divan edebiyatında mazmun örnekleri nelerdir?

    Divan edebiyatında bazı mazmun örnekleri: Sevgilinin ağzı için kullanılan mazmunlar: âb-ı hayât, gül, gonca, la'l, şarap. Göz için: badem. Kaş için: keman. Kirpik için: ok. Saç için: gece. Diş için: inci. Selvi (servi) için: boy. Yılan için: saç. Gece için: saç. İnci için: diş.

    10. sınıf edebiyat dönemlerin genel özellikleri nelerdir?

    10. sınıf Türk edebiyatı dönemlerinin genel özellikleri şunlardır: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı: Yabancı etkilerden uzak, ulusal bir kimlik taşır. Nazım birimi genellikle dörtlüktür, hece ölçüsü ve yarım uyak kullanılır. Mani, türkü, destan, ağıt gibi ürünler sözlü edebiyat; Göktürk Yazıtları ve Uygur Metinleri ise yazılı edebiyat örnekleridir. Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı: Tanzimat Edebiyatı (1860-1896): "Toplum için sanat" anlayışı, sade dil kullanımı, ilk kez noktalama işareti kullanımı. Servetifünun Edebiyatı (1896-1901): Bireysel temalar, hayal-gerçek çatışması, Batı tarzına uygun eserler. Fecriati Edebiyatı (1909-1912): Kısa süreli, Servetifünun edebiyatını eleştiren bir dönem. Millî Edebiyat (1911-1923): Dilde sadeleşme, Anadolu'ya yöneliş, yurtseverlik ve toplumsal temalar. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (1923-...): Gerçekçi anlayış, hece ölçüsünün aruz ölçüsünün yerini alması, şiirde günlük konuşma dilinin kullanılması. Diğer Dönemler: Geçiş Dönemi (11-12. yüzyıl): Halk edebiyatı ve dinî-tasavvufi edebiyatın başlangıcı. Divan Edebiyatı: İslam kültür ve medeniyetine bağlı, soyut düşünceler ve yüksek zümre edebiyatı.

    10 sınıfta hangi edebiyat konuları işlenir?

    10. sınıf Türk dili ve edebiyatı dersinde işlenen bazı konular: Giriş: Edebiyatın tarih ve din ilişkisi, Türk edebiyatının tarihî dönemleri, Türkçenin tarihî gelişimi. Hikâye: Dede Korkut hikayeleri, halk hikayeleri, mesnevi, Tanzimat dönemi hikayeleri, milli edebiyat dönemi hikayeleri. Şiir: Koşuk, sagu, geçiş dönemi Türk edebiyatı, ilahi, nefes, mani, türkü, koşma, gazel, kaside, şarkı. Destan ve Efsane: Destan türleri, İslamiyet öncesi ve sonrası Türk destanları. Roman: Tanzimat, Serveti Fünun ve Milli Edebiyat dönemlerinde roman. Tiyatro: Geleneksel ve modern Türk tiyatrosu. Anı: Servetifünun ve Cumhuriyet dönemi anıları. Haber Metni: Gazete, dergi ve internet haberleri. Gezi Yazısı: Divan ve Cumhuriyet dönemi gezi yazıları.

    10. sınıf ve 11-12 edebiyat konuları aynı mı?

    Hayır, 10. sınıf edebiyat konuları ile 11-12. sınıf edebiyat konuları aynı değildir. 10. sınıfta edebiyat dersinde işlenen bazı konular şunlardır: edebiyat-din ilişkisi; edebiyat-tarih ilişkisi; yazım kuralları; fiilimsiler; noktalama işaretleri; halk hikayesi; Dede Korkut hikayeleri; mesnevi; hikaye ve hikaye türleri; İslamiyet’in kabulünden önceki Türk edebiyatı. 11. ve 12. sınıflarda ise daha çok edebi akımlar, Tanzimat, Servet-i Fünun, Milli Edebiyat ve Cumhuriyet Dönemi edebiyatı gibi konular işlenir. Ayrıca, AYT edebiyat sınavında 9. ve 10. sınıf konuları da yer alır.

    Divan edebiyatı mazmunu nasıl bulunur?

    Divan edebiyatı mazmunu bulmak için şu adımlar izlenebilir: 1. Edebî sanatları incelemek: Mazmunların kurulmasında teşbih, istiare, hüsn-i ta’lîl, mecâz-ı mürsel ve tevriye gibi edebî sanatlar önemli rol oynar. 2. Bağlı unsurları tanımak: Mazmun, belirli kelimeler arasında kurulan bağlantılarla oluşur. 3. Kültürel bilgiye başvurmak: Mazmunu çözmek için divan şiiri kültürüne hakim olmak gereklidir. 4. Sembolik anlamları anlamak: Mazmun, sembolden farklıdır; herkesçe aynı şekilde bulunabilecek belirli bir anlamı vardır. Örnek bir beyit üzerinden mazmun analizi: > "Kaddine karşı gözüm nicesi yaş dökmeye kim Demiş ol serv-i revan ab-ı revanı severem" (Ahmet Paşa). Bu beyitte "ab-ı revan" mazmunu kullanılmıştır.